Leermeesters: Een blinde heiden maar verder wel in orde

Toen ik in 1965 de journalistiek inrolde bestond er nog geen beroepsopleiding voor dit mooie vak. De School voor Journalistiek in Utrecht was nog in oprichting. De meesten begonnen als leerling-journalist en waren voor hun scholing aangewezen op ervaren collega’s die met meer of minder animo wat tips en aanwijzigingen gaven.

Voor mij pakte dat goed uit, want na mijn leertijd bij het Friesch Dagblad kon ik bij de redactie van Trouw terecht. Daar heb ik vervolgens nog heel veel geleerd, het meest van (toen nog) chef nieuwsdienst Jan Kuijk. Hem beschouw ik als mijn belangrijkste leermeester. Zo leerde hij dat de goede journalistieke attitude simpel begint bij nieuwsgierigheid. Gewoon iets willen weten en bij alles wat er wordt beweerd uitzoeken of het waar is. Zelf had hem dat een fabelachtige feitenkennis bezorgd waar wij als verslaggevers ruim van profiteerden. Waar je ook naar toe ging, wie je ook ging interviewen, Jan wist altijd een paar bijzonderheden waar jezelf nooit was opgekomen.

Hij had zo zijn uitdrukkingen waar ik zelf nog wel eens gebruik van heb gemaakt. Over ongelovigen die zijn kritiek konden doorstaan: ‘Een blinde heiden maar verder wel in orde’. Een hoogopgeleide die iets te berde bracht wat voor Jan onbegrijpelijk was noemde hij een ‘gediplomeerde gek’. Het mooist vond ik zijn oordeel over een niet geheel geslaagde stuk: ‘De schrijver heeft geworsteld met de materie, de materie heeft gewonnen.’

Rimmer Mulder, oud-hoofdredacteur Leeuwarder Courant

***

We werken voor bestuurders en andere leidinggevenden, geven raad en voeren opdrachten uit. Zo komen we principalen tegen met wie we optrekken, van alles beleven en van wie we dikwijls spelenderwijs ook veel opsteken. Leermeesters, of ze nu een begrip en nog onder ons zijn of niet, geven diepe inzichten aan ons mee dan wel van anderen aan ons door. Soms ongemerkt putten we zo wijsheid uit het werkzame leven die weer boven komt drijven in een min of meer vergelijkbaar geval, die we aanhalen in het gesprek. In deze rubriek laten we telkens iemand anders aan het woord over een betekenisvolle leermeester in zijn of haar werk, niet zelden in de context van een uitspraak of anekdote. Eerder kwamen in deze rubriek zo gevleugelde woorden of een handreiking ter sprake van en voorvallen met Arthur Docters van Leeuwen (door Gert Jan Verhoog), Anton Dreesmann (door Eric Janssen), mr Cremers (door Jan Suyver), Greetje Segall (door Hans Maarten Parigger), Evert Bloembergen (door Joan Smithuis), Marten Oosting (door Henriette van Wermeskerken), Frank Lucassen (door Barthold van Hasselt), Harry Baayen (door Joop Pot), Wim Deetman (door Bruno Bruins), Ad Melkert (door David Jongen), Willem Breedveld (door Louis Cornelisse), mr. Stibbe (door Germ Kemper), Marja van Bijsterveldt (door Eric Stokkink), Paul Röttger (door Shirley Gast), Tjibbe Joustra (door Chris van der Schors), Andy Keeling (door Patrick Cammaert), Chiel Galjaard (door Guido Rijnja), Jan Kuijk (door Rimmer Mulder).

Klik hieronder voor eerdere artikelen uit onze rubriek ‘Leermeesters’:

Nieuwsarchief

Nieuw verhaal voor democratie

16 oktober 2025|

‘We moeten de huidige crisis niet te lijf gaan met een verdediging van de oude orde, maar met een hoopvol verhaal van democratisering’, schrijft Mark ...