Wie we zijn

Gert Jan Verhoog

strategisch advies, communicatie en public affairs

Marieke van Duijn

public affairs in verbinding, ademcoaching en strategisch advies

Chris van der Schors

onafhankelijk onderzoek, toezicht, professionele ontwikkeling

Eric Janssen

bestuur en directievoering, interim en transitiemanagement, organisatie en strategisch advies

Peter Mous

ervaren bestuurder, interim directeur, adviseur ICT

Joan Smithuis

interim management, adviseur communicatie en bestuur en public affairs

Gert Jan Verhoog

strategisch advies, communicatie en public affairs

Gert Jan Verhoog (1962) werkt voor ondernemende bestuurders en organisaties die een wereld willen winnen.

Gert Jan Verhoog kan goed luisteren, is discreet, heeft een uitstekend strategisch inzicht en beschikt over zeer goede politieke en diplomatieke antennes

Patrick Cammaert

Voor meer referenties Gert Jan Verhoog: klik hier

Voor een beknopt overzicht van opdrachtgevers en werkervaring: klik hier

Henriette van Wermeskerken

redactie, interviews en juridisch

Henriette van Wermeskerken (1960) is tekstschrijver sinds 2005. Eerder werkte zij twintig jaar als advocaat, klachtenonderzoeker bij de Nationale ombudsman en senior beleidsmedewerker bij het (toenmalige) Ministerie van Justitie.

Beleidsnota’s, jaarverslagen, verslagen van bijeenkomsten en andere stukken en artikelen: Henriette schrijft en redigeert. Van een ingewikkeld verhaal maakt zij heldere taal. Prettig leesbaar en afgestemd op de doelgroep. Zij heeft een open oog voor maatschappelijke ontwikkelingen. Henriette is geïnteresseerd in wat mensen beweegt en schrijft vaak op basis van interviews. Door haar brede werkervaring kan zij zich snel inwerken in uiteenlopende onderwerpen. Zij is diplomatiek en zorgvuldig.

Henriette schreef een groot aantal artikelen en enkele boeken, waarvan sommige in opdracht (bijvoorbeeld: Samen gebundeld, verhalen over de overheidsaanpak van georganiseerde criminaliteit, Ministerie van V&J, 2015). Meer informatie: www.hvws.nl.

Gosse Bosma

adviseur public affairs en strategie

Gosse Bosma is een ervaren ‘maatschappelijk’ bestuurder, adviseur en lobbyist. Voelt zich als een vis in het water in een complexe, bestuurlijke omgeving, ook internationaal. Heeft als directeur van de brancheorganisatie van goede doelen, Goede Doelen Nederland, zijn sporen verdiend als lobbyist voor de sector van goede doelen en filantropie en kenner van ‘goed bestuur’.

Zijn kracht ligt in strategisch inzicht en visieontwikkeling, is analytisch vaardig en hij kan geduldig koersen op inhoud. Hij heeft een scherp oog voor belangen op het maatschappelijk speelveld en kan daar inhoud, kleur en sturing aan geven.

 

Als voormalig bestuurslid en later voorzitter van de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland heb ik Gosse Bosma over een periode van tien jaar goed leren kennen. Als directeur van deze brancheorganisatie kenmerkte hij zich door een bijzondere combinatie van eigenschappen: strategisch denker, effectief lobbyist, goede leidinggevende en tenslotte harde werker en aangenaam mens. Onder zijn aanvoering is de brancheorganisatie groot en volwassen geworden; door zijn toedoen is over een reeks van jaren een systeem van zelfregulering(gedragscodes) opgezet, inclusief bijbehorend toezicht en daaraan verbonden handhaving. De goede doelen in Nederland hebben veel aan hem te danken en ook internationaal heeft hij zijn sporen verdiend. Als het gaat om positionering van de filantropische sector, om het verder ontwikkelen van zelfregulering, om het versterken van de relatie tussen goede doelen en hun omgeving/achterban en om het opkomen voor de belangen van deze sector kan ik zijn diensten van harte aanbevelen.

Jan Jaap de Graeff, voorzitter Raad voor de Leefomgeving

 

Gosse is een goede strateeg, een ervaren lobbyist, deskundig en loyaal. Onder zijn bezielende leiding is Goede Doelen Nederland in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een brancheorganisatie die de daarbij aangesloten goede doelen daadwerkelijk beter – want professioneler – laat opereren. Daarmee heeft hij de Nederlandse filantropie in het algemeen een grote dienst bewezen.

Adriana Esmeijer, directeur Prins Bernhard Cultuurfonds

Lars Kuipers

tekst, advies, corporate stories

Lars Kuipers (1966) is van huis uit journalist, en die mentaliteit neemt hij mee in elke klus die hij aanpakt. Gedreven en nieuwsgierig wil hij altijd het naadje van de kous weten, en die wetenschap zet hij om in heldere, puntige teksten en adviezen die antwoord geven op de vragen: wie, wat, waarom, wanneer en hoe?

Lars werkte de afgelopen jaren voor een divers palet aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, het openbaar bestuur en de juridische wereld. Hij gaf advies over media-ontwikkeling, schreef en redigeerde columns, interviews, beleidsvisies en corporate stories en publiceerde twee boeken. Lars geeft schrijftrainingen op maat, van een korte, krachtige training persberichten schrijven tot maatwerktrainingen voor beleidsadviseurs die meerdere dagdelen beslaan.

Lars heeft een eigen tekst- en adviesbureau (www.andale.nl) en werkt sinds enige jaren samen met Saam & Verhoog.

Patrick Gibbels

public affairs in Brussel

Patrick heeft een achtergrond in Recht en European Studies aan de Universiteit van Maastricht (NL). Na het afronden van zijn studie is hij van Nederland naar Brussel vertrokken om een carrière op te bouwen in de public affairs. Na kort werkzaam geweest te zijn bij een lobbykantoor met voornamelijk Nederlandse klanten, is Patrick in November 2008 aangenomen bij de European Small Business Alliance (EBA), een pan-Europese koepelorganisatie voor het midden en klein bedrijf (MKB) die de belangen behartigt van en lobby’s uitvoert voor haar 1.4 miljoen leden. In januari 2009 nam hij de leiding over van het het Brussels Office van ESBA, dat tevens het hoofdkantoor van de organisatie is.

Zijn positie binnen deze internationale organisatie heeft Patrick in staat gesteld om in relatief korte tijd een breed en gevarieerd netwerk op te bouwen, zowel binnen beleidsmakers zoals Europarlementariërs en Eurocommissarissen als binnen de private sector en NGOs. Door zijn werk voor het MKB heeft hij in Brussel ook een reputatie van betrouwbaarheid en integriteit kunnen opbouwen, wat cruciaal is voor iedere lobbyist. In 2010 heeft hij voor ESBA 2 nominaties kunnen bemachtigen voor de European Public Affairs Awards voor beste lobby campagne van 2010 en beste lobby organisatie 2010, deze laatste is ook daadwerkelijk gewonnen.

In april 2011 heeft Patrick zijn bedrijf Gibbels Public Affairs (GPA) opgezet en heeft hij twee internationale koepelorganisaties opgericht in Brussel. In April 2012 heeft GPA een nieuw kantoor betrokken in het Clos du Parnasse, op een steenworp van het Europees Parlement. In 2016 en 2017 is Patrick verkozen tot lobbyist van het jaar door dezelfde EPA Awards. In 2018 eindigde hij als finalist.

Linda Tops

communicatie en advies

Linda Tops (1973) werkt als bestuurder, organisatie adviseur en communicatiestrateeg aan vraagstukken rond maatschappelijke thema’s bij de Rijksoverheid, non profits en publieke organisaties.

Met 25+ jaren ervaring werkt Linda aan versterking van communicatie die past bij de organisatie en bijdraagt aan de organisatiedoelen. Zij helpt betere verbinding te leggen met in- en externe stakeholders door de concrete impact van de organisatie zichtbaarder te maken op het vlak van verkeer en vervoer, transport en toezicht, stadsvernieuwing en burgerparticipatie, digitalisering van de overheid, forensisch onderzoek, opvang asielzoekers en inburgering, noodhulp, gezondheid, rechtspraak, integriteit, innovatie, ondernemerschap, energiebesparing, energie- en voedseltransitie, klimaat, toezicht op de financiële sector en SDGs.

Bij Saam & Verhoog biedt Linda persoonlijke coaching aan vakgenoten, die toe zijn aan een volgende stap of er juist tegenaan lopen dat die zich nog niet aandient. Vanuit haar rijke ervaring in het vak biedt ze haar vakgenoten online of bij een kop koffie waardevolle sparringsmomenten voor het verkennen en inzicht krijgen in de volgende stap. Neem ook gerust contact op met Linda om even te sparren met een ervaren collega buiten de eigen werkkring.

Linda Tops – Miete heb ik leren kennen als een gedegen en sociaal bestuurder. Zij is toekomstgericht, heeft oog voor de grote lijnen en is creatief in het zoeken naar oplossingen. Oplossingen passend bij de maatschappelijke ontwikkelingen, zowel op sociaal als cultureel gebied. Voor organisaties(directies/bestuurders) in ontwikkeling is zij een gedegen adviseur en een prima coach.

Marinus Jousma, bestuurder/voorzitter/adviseur/coach, KVHN, Stichting uit eigen beweging

 

Linda is een vindingrijke communicatieprofessional die in korte tijd verbinding creëert tussen mensen, met oog voor hun persoonlijke doelen en belangen. Door haar optreden zet ze op natuurlijke manier verandering in gang. Linda heeft in de afgelopen jaren de communicatie van de Rechtspraak op een hoger plan getild, door samen met kritische en onafhankelijke professionals de doelen van de organisatie concreet vorm te geven en steeds stappen verder te brengen.”

Bart Rijs, hoofd Communicatie, Raad voor de rechtspraak

Martin van Bruggen

woordvoering en communicatieadvies

Martin van Bruggen (1956) is als associé verbonden aan Saam & Verhoog.

Van Bruggen is een ervaren en allround communicatiespecialist met een voorliefde voor het openbaar bestuur. Zo was hij werkzaam in Voorschoten, Schiedam, Den Haag en in Stichtse Vecht. Door zijn jarenlange ervaring weet hij de weg in overheidsland. Hij heeft een goed ontwikkelde antenne voor bestuurlijke en politieke verhoudingen en bezit een uitgebreid medianetwerk. Een bouwer die graag een project vanaf het begin vorm en inhoud geeft en die verbindend werkt.

Zowel op strategisch, tactisch als op operationeel niveau weet hij snel te schakelen. Verder is hij analytisch sterk, adviesvaardig, zelfstandig en onafhankelijk denkend. Onderzoekend van aard, en op de grote lijn gericht. Met zijn sterke bestuurlijke sensitiviteit weet Van Bruggen in politiek complexe omgevingen belangen bij elkaar te brengen en verbinding te leggen tussen de bestuurlijke wensen en de uitvoering daarvan door de ambtelijke organisatie. Van Bruggen is een communicator in hart en nieren.

Marieke van Duijn

public affairs in verbinding, ademcoaching en strategisch advies

Marieke van Duijn is als associé verbonden aan Saam & Verhoog. Marieke is een public affairs professional met ruim 20 jaar ervaring en geeft hiernaast ook ademcoaching aan politici, bestuurders en ambtenaren. Ze is een doorgewinterd strategisch politiek adviseur, met name op de gebieden van duurzaamheid, natuur & milieu, ruimtelijke ordening alsmede sport & zorgpreventie.

Ze weet verhalen uit de praktijk om te zetten in krachtige lobbyboodschappen en heeft een groot politiek netwerk opgedaan in haar werk voor o.a. de Milieufederatie Zuid-Holland, Natuurmonumenten, LandschappenNL en enkele projectmanagementbureaus. Voor Marieke staat verbinding centraal: met mensen, met de doelen en vooral ook met elkaar. Ze was ook een van de initiatiefnemers van 'Niet zonder natuur', een initiatief waarbij aandacht gevraagd werd voor het belang van gezonde lucht, aarde en water. Zij bracht hierbij zo'n 100 organisaties samen, van boeren tot bouwers en bankiers en van verplegers tot vrijwilligers.

Training en coaching

Marieke is naast ademcoach, tao-sport- en mindfulness-trainer ook ervaringsdeskundige. Ze was statenlid, bestuurslid en begeleidt groepen mensen op actieve reizen. Trainingen zijn o.a.: 'Leiderschap vanuit je lichaam', 'Verbinden en begrenzen' en 'Veerkracht in verbinding'. Zij gaf deze trainingen onder meer voor De Nederlandsche Bank.

Louis Cornelisse

taaldokter, schrijfcoach en speechschrijver

Louis Cornelisse (1955) is taaldokter, schrijfcoach en speechschrijver. Na zijn pensionering als coördinator beleidspresentatie en speeches van het ministerie van Justitie en Veiligheid, is Louis als part time docent verbonden aan de JenV Academie. Daarnaast geeft hij via zijn bedrijf Louis Cornelisse Tekst en Uitleg cursussen begrijpelijk en onderhoudend schrijven. Dat doet hij meestal in company bij overheden en bedrijven. Ook geeft Louis workshops storytelling en spreken in het openbaar. Louis is daarnaast docent bij Instituut TaalTaal in Den Haag.

Tijdens zijn studie Nederlands ontwikkelde Louis het vak taalexpressie. Wat hij opstak op de Theater Academie, kon hij goed gebruiken om met spel en taal scholieren expressiever te maken en hun vocabulaire uit te breiden. In 1979 begon Louis bij Trouw, waar hij meer dan 25 jaar verschillende functies had. Waaronder verslaggever politie en justitie en politiek redacteur op het Binnenhof. Na Trouw had hij vier jaar zijn eigen bedrijf. In die periode was hij interim-redacteur bij verschillende media, gaf cursussen en schreef verschillende boeken over opsporing, politie en overheidscommunicatie. In 2013 deed hij de overstap naar de rijksoverheid. Na zijn pensioen in 2021 is Louis actief gebleven als coach, adviseur, cursusleider, verhalenverteller en speechschrijver. Sinds 1 januari 2023 is hij associé bij S&V.

Bart Olde Agterhuis

bestuursadvies, projectleider, secretaris

Bart Olde Agterhuis (1981) is als associé verbonden aan Saam & Verhoog.

Bart is een ervaren bestuursadviseur en projectleider die vanuit verschillende rollen werkt in het openbaar bestuur en daarbuiten. Hij heeft op ministeries gewerkt als projectleider, plaatsvervangend afdelingshoofd en politiek assistent van een bewindspersoon. Als bestuurssecretaris een ziekenhuisgroep en voor de commissie die grensoverschrijdend gedrag binnen de Publieke Omroep (onder andere DWDD) onderzocht. En als adviseur voor een CEO in het bedrijfsleven en in de Tweede Kamer.

Rode draad in zijn werk is het werken en het oplossen van problemen in een complexe, bestuurlijk gevoelige omgeving. Hij overziet en geeft richting aan het geheel van besluitvormingsprocessen, beleidsinhoudelijke en juridische aspecten en beeldvorming in onder meer de media. Ook heeft hij goed oog voor de governance van projecten en organisaties.

Bart heeft een goed ontwikkelde antenne voor bestuurlijke en politieke verhoudingen, is analytisch sterk, taalvaardig en resultaatgericht. Ook weet hij waar nodig snel te schakelen en herkent hij momenten waarop bestuurders of andere verantwoordelijken geïnformeerd moeten worden of aan zet zijn. Hij wil werken aan gewetensvolle besluitvorming, waarin alle opvattingen en belangen zijn gewogen.

Bart heeft een verbindend karakter en heeft oog voor ieders gevoelens en belangen. Hij hecht aan een werkomgeving waarin naast hard werken ook plaats is voor zelfrelativering en humor.

Chris van der Schors

onafhankelijk onderzoek, toezicht, professionele ontwikkeling

Onafhankelijk onderzoek

Chris is een zeer ervaren onderzoeksleider die zich graag vastbijt in complexe onafhankelijke onderzoeken. De onderzoeken naar de ramp met de MH-17, het mortierongeval in Mali, de moord op Anne Faber, de betrokkenheid van de Nederlandse overheid bij adoptiemisstanden en de steun van de Nederlandse regering aan gewapende Syrische oppositie zijn daar voorbeelden van.

Als onderzoeksleider is zijn streven om commissievoorzitters- en leden te ontzorgen en bij te dragen aan een commissie met maatschappelijke impact. Dat doe hij met inzet en enthousiasme en met kennis van de inhoud en de onderzoeksmethodologie. Integer, analytisch en onafhankelijk. Met een scherp oog voor het betrekken van de juiste (wetenschappelijke) kennis en aandacht voor degenen om wie het gaat: betrokkenen, slachtoffers en nabestaanden. Chris wordt vaak omschreven als kritisch, scherp en doortastend. Maar ook als vriendelijk, verbindend en sociaal vaardig.

Toezicht en professionele ontwikkeling

Chris is vice-voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting Kwartier Zorg en Welzijn, daarnaast is hij als docent Professionele Ontwikkeling verbonden aan de geneeskundeopleiding van het Universitair Medisch Centrum in Groningen.

Anna Verhoog

politiek analist, public affairs, advies

Anna Verhoog (1998) is aan Saam & Verhoog verbonden als Politiek Analist en medewerker Communicatie, Public Affairs en Advies.

In juli 2023 rondde Anna haar masterstudie Colonial and Global History af aan de Universiteit van Leiden. Haar interesse ligt in zowel politieke, militaire en maritieme als koloniale geschiedenis. Haar masterscriptie Bewaar de laatste kogel voor jezelf handelt over hoe veteranen aan Nederlandse zijde in hun egodocumenten over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) schrijven over en reflecteren op mutilatie tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Ook gaat zij in op de vraag hoe dat  zich verhoudt tot het huidige debat. In haar bachelor scriptie Het beloofde land bestaat niet richtte zij zich op de herbezinning over het sovjetcommunisme door Nederlandse (ex-)communisten en hun opstelling hierin na de val van de Sovjet-Unie.

Tijdens het eerste semester van haar master bracht Anna een nieuwe (vergeten) Friese zeeheld aan het licht: kapitein Adriaan de Roock uit Harlingen. In haar researchseminar haalt ze de vergeten zeeheld onder het stof vandaan. Om haar ontdekking aan het licht te brengen verzorgde Anna lezingen op de 'Conference of Frisian Humanities 2' (Leeuwarden) en tijdens het symposium 'Friezen in de Admiraliteiten van de Republiek' (Fries Scheepvaart Museum, Sneek). Daarnaast publiceerden Friesch Dagblad en Harlinger Courant er artikelen over. Voor het historisch tijdschrift Fryslân schreef ze een artikel over De Roock. Haar bijdrage verscheen in de editie van mei/juni 2024 (30e jaargang, nr. 3).

Eerder sprong Anna als oproepkracht van Saam & Verhoog in voor onder andere de politieke monitor.

Jelle Baartmans

politiek analist, public affairs, advies

Jelle Baartmans (1995) studeerde East European Studies aan de Universiteit van Bologna. Eerder behaalde hij een master International Relations aan de Universiteit Leiden.

Mede dankzij zijn ervaring met en inzichten in de moeilijke relatie tussen overheid en bedrijfsleven in Rusland, zet Jelle zich graag in om een brug te slaan tussen de private en publieke sector.

Binnen Saam & Verhoog houdt Jelle zich onder andere bezig met de politieke monitor, om opdrachtgevers te informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van politieke besluitvorming.

Bente van de Riet

politiek analist

Bente van de Riet (2002) is momenteel masterstudent 'Public Administration: International and Europan Governance' aan Universiteit Leiden in Den Haag. Hier volgt zij nu ook een specialisatievak 'Lobbying and Public Affairs in Theory and Practice'. Eerder rondde zij haar bachelor Bestuurskunde af aan hetzelfde instituut. Tijdens haar uitwisseling aan Universität Konstanz in Duitsland heeft zij zich verdiept in internationale politiek en uitdagingen zoals autocratisering.

Tijdens haar studie heeft Bente bestuurlijke ervaring opgedaan als Vicevoorzitter en Commissaris Onderwijs bij de Bestuurskundige Interfacultaire vereniging Leiden. In deze rollen zette zij zich in voor de verbetering van de onderwijskwaliteit binnen de studie Bestuurskunde en ondersteunde zij studenten in hun academisch succes. Momenteel is zij lid van de mastercommissie van dezelfde vereniging.

Bij S&V ondersteunt Bente de politieke monitor.

Jan van Berkel

Jan van Berkel is maatschappelijk betrokken toezichthouder en bestuurder met brede ervaring en idealen in internationale samenwerking en ngo’s. Initiatiefnemer en bestuurder van diverse samenwerkingsverbanden en allianties.

Strategisch, verbindend en motiverend. Brede ervaring als bestuurder en strateeg voor organisaties in not-for-profit, semipublieke sector en filantropie. Denkt en kijkt van buiten naar binnen en heeft een sterke antenne voor percepties en verwachtingen van stakeholders en publieke opinie ten aanzien van governance en bestuur.

Econoom. Was eerder o.a. actief als directeur campagnes bij (Oxfam) Novib, bestuurder bij de Leprastichting, voorzitter bij Goede Doelen Nederland en president bij ILEP, federatie van internationale lepra NGOs. Voorzitter en tenor bij de Nederlandse Händelvereniging.

Jan van Berkel is associé van S&V.

Eric Janssen

bestuur en directievoering, interim en transitiemanagement, organisatie en strategisch advies

Eric Janssen is gespecialiseerd in bestuur en directievoering, interim- en transitiemanagement, organisatie- en strategisch advies, onafhankelijk onderzoek, toezicht en financiën. Hij is werkzaam voor bestuurders en toezichthouders op het snijvlak van de private en publieke sector, zoals in cultuur, democratie en media.

Eric adviseert en inspireert als communicator en mensenmens met humor. Hij is een energieke, ondernemende en creatieve strateeg, netwerker en bestuurder, evenals een zeer ervaren onderhandelaar en ‘stakeholder’ manager. Ook is hij gewend in politiek gevoelige organisaties te werken. Hij weet hoe politieke verhoudingen kunnen liggen en hoe die bepalend kunnen zijn voor besluitvorming. Niettemin verstaat hij de kunst ook in die context tegenstrijdige belangen te overbruggen en partijen duurzaam met elkaar te verbinden. Hij is sterk in schakelen tussen lange termijnstrategie en beslissingen van vandaag en morgen.

In financiën en transitiemanagement kan Eric zorg dragen voor een structureel rendabele organisatie, waarbinnen een goed sociaal beleid voorop staat. Vaak gaat het hierbij om een proces van professionalisering en cultuurverandering, (van aanbod- naar vraag gedreven gedrag), reorganisatie (decentralisatie van besluitvorming/operatie; opzetten van zakelijke activiteiten), om-, her- en bijscholing van personeel, saneren (aanpassen aan marktomstandigheden; onderhandelen over sociale plannen met vakbonden) en het realiseren van ‘creatieve’ financiering. Hierbij baseert hij alles op een adequate (cijfermatige) managementrapportage.

Eric was jarenlang bij organisaties op het snijvlak van de private en publieke sector, zoals stichting Internationaal perscentrum Nieuwspoort, EJX, SHB Havenpool, Kersten Hunik Groep, Vedior International.

Eric Janssen is associé van S&V.

Germ Kemper

Germ Kemper (1948) is sinds 1975 advocaat in Amsterdam. In de loop der jaren is zijn praktijk steeds meer geconcentreerd geraakt op mediarecht en auteursrecht. Hij adviseert aan advocaten in ethische en tuchtrechtelijke aangelegenheden en over het aangaan en beëindigen van samenwerkingsverbanden, en verleent als advocaat advies en bijstand  bij tuchtrechtelijke onderzoeken en klachten. Kemper besteedt een gedeelte van zijn tijd aan het verzorgen van cursussen over ethiek en tuchtrecht, voor ervaren advocaten en voor stagiaires. Daarnaast vervulde en vervult hij enige bestuurlijke functies buiten de advocatuur.

Kemper was in verschillende hoedanigheden betrokken bij bestuurlijke werkzaamheden van de Amsterdamse en de Nederlandse Orde van Advocaten. Van 2007 tot 2013 was hij deken in Amsterdam.

Daarnaast is hij vele jaren als medewerker verbonden geweest aan Vrij Nederland (onder het pseudoniem Lex Dura) en Trouw, met wekelijkse bijdragen.

Germ Kemper is associé van S&V.

Peter Mous

ervaren bestuurder, interim directeur, adviseur ICT

Ervaren Bestuurder, Interim Directeur/ Adviseur ICT 

Peter Mous is een gedreven en ervaren Bestuurder, Commissaris, Interim Manager / adviseur en beschikt over 40 jaar ervaring binnen de ICT-sector, met bewezen successen in het leiden van grootschalige digitale transformaties en strategische IT-initiatieven op boardniveau. Peter heeft binnen de IT sector leiding gegeven aan meer de 6.000 medewerkers met een omzet van boven de € 1 miljard. Hij heeft de nodige strategische en operationele ervaring met complexe turn-arounds waarbij de meest recente het bedrijf Centric betrof. Daarnaast heeft hij zowel een scale-up als  bedrijven in de problemen met hun ICT projecten of commerciële uitdagingen geadviseerd naar een succesvolle uitkomst. Met zijn diepgaande kennis van zowel technische, operationele als managementaspecten van IT-projecten, is Peter in staat om innovatieve oplossingen te implementeren die zakelijke groei stimuleren en waarde creëren.  Peter heeft ook internationale ervaringen met name in de US, UK, Duitsland, Zweden, Litouwen, Roemenië en België.  Peter is zowel in de Nederlandse taal als Engels (native) bedreven.  

Kerncompetenties: 
  • Strategische Visie en Leiderschap: Ontwikkelt en communiceert een duidelijke en inspirerende visie voor de rol van technologie binnen de algehele bedrijfsstrategie. Leidende kracht achter digitale transformatie, security en technologie-innovatie binnen de organisatie. 
  • Veranderingsmanagement: Expertise in het beheren van veranderingen in dynamische omgevingen, inclusief het herstructureren van IT-afdelingen en het verbeteren van processen en prestaties door het implementeren van best practices. 
  • Project- en Programma Management: Bewezen vaardigheid in het uitvoeren van complexe IT-projecten binnen tijd en budget, met een sterke focus op kwaliteit en risicovermindering. 
  • Stakeholdermanagement: Effectief in het bouwen en onderhouden van sterke relaties met C-level executives, leveranciers en andere belanghebbenden om gemeenschappelijke doelen te verzekeren en samenwerking te bevorderen. 
  • Innovatie en Digitale Transformatie: Aanjager van innovatie, met ervaring in het toepassen van opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie, cloud computing, en data-analyse om bedrijfsprocessen te transformeren en concurrerend voordeel te behalen. 

Met een pragmatische benadering en een passie voor technologie, biedt Peter unieke inzichten en strategische richting die organisaties helpen de uitdagingen van de digitale toekomst aan te gaan.

Peter Stroink

Peter Stroink voelt zich goed thuis in de rol van strategische en ‘trusted’ adviseur van bestuurders, toezichthouders en (communicatie) directeuren. Natuurlijk als er lastige issues spelen of de reputatie in het geding is bij crises en calamiteiten. Maar ook als er geworsteld wordt met complexe positioneringsvraagstukken of als er keuzes gemaakt moeten worden voor een effectieve communicatie strategie.

Krijgt vaak de vraag van bestuurders of de organisatie wel het optimale uit de eigen communicatie- en reputatie inzet haalt. En helpt bestuurders hun eigen communicatieve rol intern en in het externe krachtenveld goed te vervullen.

Na een aantal jaren bij Shell heeft hij als directeur en partner voor Burson-Marsteller en Boer & Croon gewerkt en samen met anderen het bureau GKSV (nu Wepublic) in Amsterdam opgezet. Vanuit die bureaus deed hij niet alleen adviesopdrachten, maar was hij als interim directeur ook zelf eindverantwoordelijk voor de communicatie van bijvoorbeeld Heineken International en pensioenuitvoerder PGGM .

Nu is hij als zelfstandig adviseur de gesprekspartner voor bestuurders van uiteenlopende organisaties in bijvoorbeeld de zorg- en energiesector en bij overheden. Overal waar de actualiteit en de reputatie om een goed (persoonlijk en vertrouwelijk) gesprek en een gedegen advies vragen.

Peter Stroink is associé van S&V.

Shirley Gast

storytelling, multimedia en theater

Met haar achtergrond in televisie, multimedia en theater weet Shirley Gast (1978) toehoorders te raken en bij een verhaal te betrekken met zintuigelijk en dynamisch taalgebruik. Het verhaal komt niet alleen goed over, het beklijft. Na meer dan twintig jaar ervaring als scenarist bij de publieke omroep, copywriter voor games, toneelschrijver en docent heeft zij een uitgebreide “gereedschapskist” aan kennis en vaardigheid opgebouwd die zij graag met anderen deelt.

Theater

Shirley Gast is scenarist en voltooide haar opleiding aan de HKU in de richting Drama-schrijven (Writing For Performance) in 2001. Gesponsord door het TIN (Theater Instituut Nederland) en het Nederlands consulaat was zij als “playwright in residence” verbonden aan The Lark Play Development Center in New York. Ze heeft meerdere avondvullende toneelstukken geschreven voor onder andere Het Zuidelijk Toneel en Theater Cosmic. Ook schreef zij stukken in het kader van “inclusief theater”, waarbij personen met een fysieke of verstandelijke beperking samenwerkten met (semi)professionele acteurs om heikele maatschappelijke thema’s meer bespreekbaar te maken.

Mensen raken, overtuigen, motiveren en enthousiasmeren met verhalen is het mooiste wat er is en… het valt te leren.

Storytelling

In 2003 won ze de Juryprijs en de Publieksprijs voor haar stuk Beest, tijdens het Hollandse Nieuwe Theaterfestival. Sinds haar studie schrijft ze scripts voor televisie, radio en theater. Ze was ook copywriter voor games en multimedia projecten. Haar tiendelige jeugdserie Sams Kerst wordt sinds 2015 jaarlijks uitgezonden (Endemol). Haar tiendelige kleuterserie Ok&Knul (animatie) werd geselecteerd als een van de drie nominaties voor de Nationale Publieksprijs Onderbouw tijdens het Cinekid Festival 2020.

Haar werk voor t.v. begon als negentienjarige voor de serie Doei van de EO en later schreef ze voor diverse andere programma’s, waaronder lange tijd voor Sesamstraat en ook voor Het Klokhuis. Sinds 2018 is zij verbonden aan de Schrijversvakschool Groningen als docent scenarioschrijven. In 2019 won zij de “Prinsjesrede” tijdens het Prinsjesfestival met haar speech “Heldinnen en Helden”, die werd gepubliceerd in de september editie van Elsevier Weekblad. Momenteel werkt zij aan meerdere multimedia projecten, verzorgt ze workshops storytelling en geeft ze les aan de Schrijversvakschool in Groningen.

Martijn Schroevers

communicatieadvies, tekst, (animatie)film

Martijn Schroevers (1960) is een ervaren communicatie expert met als specialiteit maatschappelijk complexe onderwerpen. Voor organisaties als de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OvV), Joint Investigation Team (JIT) MH17, Openbaar Ministerie (OM) en onderzoekscommissies vat hij complexe onderzoeksrapporten samen tot heldere teksten en maakt animaties en uitlegvideo’s die de kern raken. Beeldtaal wordt steeds belangrijker in de communicatie en een korte animatie kan een groot publiek snel informeren. Hiernaast heeft Martijn een brede achtergrond als documentairemaker in binnen- en buitenland. Voor Discovery Channel reisde hij de wereld over.

Kees Verhoog

training, coaching en advies

Kees Verhoog (1992) is aan Saam & Verhoog verbonden als medewerker public affairs & communicatie.

Effectief communiceren over boodschappen en belangen. Daarin ligt zijn passie. Niettemin beseft Kees dat het ondenkbaar is iemand doeltreffend te bereiken met je boodschap als die niet rust op grondige analyse en advies en als de formulering ervan de ontvanger niet raakt. Ook in dat cruciale voorwerk ligt zijn hart. Bovendien organiseert hij graag betekenisvolle activiteiten die een platform vormen voor het overbrengen van een boodschap. Plezier beleeft hij ook als hij mensen meekrijgt in het participeren.

Hiermee deed Kees inmiddels enige praktijkervaring op. Zo volgde hij de redactiestage van het Parlementair Documentatie Centrum van de Universiteit Leiden, waar hij ook meehielp bij de organisatie van lezingen en debatten. Voor Prinsjesfestival draagt hij bij aan diverse activiteiten. Eerder sprong hij naast zijn studie als oproepkracht van Saam & Verhoog in voor onder andere de politieke monitor.

Jasper van Hylckama Vlieg

training, coaching en advies

Jasper van Hylckama Vlieg (1977) werkt als interim- en projectmanager voor veelal (semi-)overheidsinstellingen aan verschillende projecten en evenementen.

Voorbeelden zijn evenementen, bedrijfsprocessen, een andere manier van samenwerken, werk efficiënter en effectiever maken…. Zolang er maar een duidelijk resultaat behaald moet worden binnen gestelde randvoorwaarden. Hij blinkt uit in het brengen van ondernemende energie in ambtelijke organisaties. Met gevoel voor de politieke en ambtelijke verhoudingen versnelling realiseren in het op te leveren resultaat. Een verbinding maken tussen externe en interne stakeholders om van daaruit resultaat te bereiken is telkens een nieuwe uitdaging, waar hij veel energie van krijgt.

Zijn sterke punten zijn:

  • Goed hoofdzaken scheiden van bijzaken (hoog onderscheidend vermogen en focus);
  • Standvastig, zelfstandig en grensverleggend (brede kijk op de wereld en vol zelfvertrouwen);
  • Leidinggeven op strategisch, tactisch en operationeel niveau (van visie naar concreet);
  • Problemen oplossen door mij in de ander te verplaatsen (empathisch);
  • Sturen op creativiteit door structuur (binnen vastgestelde kaders mensen de ruimte geven);
  • Duidelijke communicatie (directe communicatiestijl);

Hannah Aukes

taal, verhaal, advies

Hannah Aukes (1981) heeft ruim vijftien jaar ervaring als tekstschrijver, interviewer en redacteur waarvan tien jaar als zelfstandige (www.hannahaukes.com), en als zodanig voor Saam & Verhoog. Na haar Master of Arts in geschiedenis en letteren deed ze vervolgstudies in journalistiek en storytelling.

Haar werkveld is zeer uiteenlopend – en daarom haar pen goed getraind en flexibel inzetbaar: ze schreef voor kranten en bladen, voor grote corporates en start-ups en werkte jarenlang voor de publieke zaak, ook vanuit het buitenland. Ze is de schrijver en redacteur van zo’n tien boeken; een recente publicatie werd een Nederlandse bestseller: Persoonlijke Herinneringen’ van oud-minister-president Ruud Lubbers (Balans, 2018). Andere voorbeelden: het managementboek ‘Zelfsturend Rijnlands Ondernemen’ (Management Impact, 2019) of een jubileumboek over Nutricia met honderd verhalen over honderd jaar. Ook coachte zij diverse professionals als CEO’s, professoren en politici op het gebied van taal en communicatie.

Haar teksten springen eruit vanwege een to-the-point-karakter, zijn vlot en soepel lezend en sluiten nauw aan bij de doelgroep. Zij weet met haar antenne altijd weer de verhalen op te diepen die spreken en ertoe doen. Zij gelooft dat in een wereld van informatieoverschot verhalen in de eerste plaats moeten vermaken, want dan krijg je de lezer mee en dan kun je de aandacht vestigen op waar het jou om gaat. Het liefst wil zij bereiken dat de lezer na het lezen ervan energie opdoet om zich bezig te houden met goede zaken.

Marc Brak

film, tekst en fotografie

Marc Brak (1978) is een filmmaker wiens werk slechts sporadisch in de bioscoop te zien is. Online video is zijn specialisme. Sinds 2010 produceert hij films en animaties voor een zeer breed scala aan opdrachtgevers.

Voordat hij fulltime filmmaker werd, werkte Marc als beeldredacteur voor de gemeente Den Haag. Doordat hij behalve de creatief ook de opdrachtgever is geweest, weet hij de behoeftes van de klant snel en doeltreffend te vertalen naar een visueel concept, en complexe informatie naar een helder script.

Marc heeft zijn eigen productiebureau, De Filmmannen en werkt als associé van het kantoor samen met Schinkelshoek & Verhoog. Als hij niet aan het werk is brouwt hij zijn eigen bier, schrijft verhalen of fotografeert. En anders vind je hem wel in de bioscoop.

Gideon de Jong

algemeen assistent

Gideon de Jong (1995) is als assistent werkzaam bij Saam & Verhoog. Hij ontfermt zich bij tijd en wijle over het archief van het kantoor, en ondersteunt zo nodig mederwerkers of associees.

Anthimis Verhoog

contractbeheer en financiële administratie

Anthimis Verhoog (1996) heeft een grote interesse voor het Nederlandse bedrijfsleven en dan in het bijzonder voor die van de voedingsmiddelen. Een stage bij ’s werelds grootste ‘pure’ koffiebedrijf Jacobs Douwe Egberts leerde hem de eerste kneepjes van het marketingvak. Bij het BIERburo verdiepte hij zich in de wereld van het ambachtelijke bier. Inmiddels werkt hij voor brouwconcern Heineken Netherlands Supply als functioneel beheerder.

Hij rondde in 2021 een master af in Business development and entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht. Daarvoor voltooide hij de bachelor Technische bestuurskunde in Delft, waar hij ook verschillende initiatieven startte in zijn studentenkring. Zo zette hij een bordspel op de markt en organiseerde hij gala’s en feesten voor duizenden studenten. Hij heeft ook een lustrumweek georganiseerd voor de studentenorganisatie verbonden aan YES!Delft.

Voor Saam & Verhoog beheert Anthimis contracten en ondersteunt hij bij de financiële administratie.

Joan Smithuis

interim management, adviseur communicatie en bestuur en public affairs

Bestuurders die hoge(re) eisen stellen aan hun communicatieafdeling, dat is zijn natuurlijke werkomgeving.

Smithuis, opgeleid als politicoloog, werkte tien jaar als journalist, in het bedrijfsleven en de vakbeweging. Dertig jaar geleden kwam daar de communicatie bij: eerst als plaatsvervangend directeur op het toenmalige ministerie van WVC, vervolgens elf jaar als directeur communicatie van de gemeente Amsterdam.

Sinds 1997 is hij zelfstandig. Als tijdelijk hoofd pakte hij de communicatie aan in Den Haag, Eindhoven, Hengelo en Doetinchem. Voor de Raad van State zette hij een nieuwe communicatieafdeling op. Als manager, adviseur of coach werkte hij voor een zestal provincies, voor kleine en grote gemeenten en voor verschillende bedrijven.

Smithuis was tien jaar voorzitter van de beroepsvereniging voor overheidscommunicatie. Voor de Universiteit van Amsterdam trok hij de alumnivereniging van politicologen van de grond. Hij maakte onder andere deel uit van drie achtereenvolgende SAIL-besturen en van Nieuwspoort.

Joan werkt samen met Saam & Verhoog.

Jaap van der Ploeg

communicatie en organisatie

Jaap van der Ploeg staat u graag terzijde bij complexe communicatieproblemen en  het organiseren van grote evenementen; ook wijst hij u graag de weg in politiek en ambtelijk Den Haag.

Na enkele jaren studie politicologie (Vrije Universiteit, Amserdam) trad hij op 21 jarige leeftijd in dienst bij de politieke redactie van het NOS-Journaal. Hij werkte er vijftien jaar, waarvan de laatste acht jaar als chef. In die laatste periode was hij ook voorzitter van de Parlementaire Persvereniging (PPV) en lid van de Raad van Bestuur van perscentrum Nieuwspoort. In die laatste functies leverde hij een bijdrage aan de openheid rond kabinetsformaties. Na 15 jaar NOS maakte Jaap van der Ploeg de overstap naar de overheidscommunicatie. Hij was directeur voorlichting en communicatie bij de ministeries van Defensie en Binnenlandse zaken en 10 jaar directeur van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Korte tijd was Jaap van der Ploeg Senior Vice President van Philips. In al deze functies bouwde hij brede ervaring op op het gebied van grote evenementen en congressen (EU- toppen, verkiezingsdebatten) en in crisismanagement. En leerde hij ambtelijk, bestuurlijk en politiek Den Haag kennen als zijn broekzak.

Enkele andere relevante activiteiten: voorzitter van de Nederlandse Waddenfederatie, lid Presidium PvdA, voorzitter en bestuurslid van vier besturen op het gebied van oncologie, adviseur van de hotelketen WestCordhotels.

Dit is de kennis en ervaring die hij inbrengt bij het bureau Saam & Verhoog.

Lorenzo Dorigo

Lorenzo Dorigo (1962) brengt partijen bij elkaar. Zo brengt hij verandering en resultaat tot stand.

Als ondernemer richt Lorenzo zich op de gebouwde omgeving. Een groot deel van zijn werkzame leven is hij in dienst van institutionele beleggers in vastgoed, recentelijk meer gericht op nieuwe technologie (kunstmatige intelligentie), start up en scale up’s. Lorenzo werkt in verschillende sectoren: vastgoed, pensioenen, telecom, hernieuwbare energie en technologie.

Steeds laat Lorenzo zien nieuwe materie snel meester te zijn en heel wat complexiteit aan te kunnen. Hij is analytisch en schakelt gemakkelijk zowel inhoudelijk als contactueel. Communicatie is hierbij een sleutelcompetentie.

Als head of business development bij GeoPhy ontwikkelde hij WOZ-uitvoeringsorganisaties als segment voor AI gebaseerde grootschalige taxaties. Voor TAQA Energy droeg hij bij aan verbinding met lokale politiek en initiatieven op het gebied van hernieuwbare energie. Voor stichting Loodslicht ten behoeve van DDA, brancheorganisatie in de digitale sector, adviseerde hij over de inrichting van effectieve public sales.

Famke Roes

Famke Roes (2000) is momenteel Master studente ‘Public Administration: International and European Governance’ aan de Universiteit Leiden. Eerder behaalde zij haar BSc ‘International Relations and Organizations’ bij hetzelde instituut.

Famkes interesse in internationale politiek is ontstaan door haar deelname aan Model United Nations (MUN) conferenties in verschillende Europese steden. Uiteindelijk motiveerde dit haar om samen met leeftijdsgenoten een eigen MUN conferentie op te zetten. Haar interesse ligt inmiddels bij de hedendaagse uitdagingen van de Europese Unie (EU). Voor haar bachelor scriptie analyseerde ze dan ook de huidige groei van Euroscepticisme in de EU, door middel van partijprogramma’s.

Bij Saam & Verhoog ondersteunt Famke de politieke monitor.

Robert Bruggink

Robert Bruggink (1997) is momenteel bezig met de master Cities, Migration and Global Interdepence aan de Universiteit van Leiden, nadat hij eerder de bacheloropleiding Geschiedenis afrondde. In zijn masterthesis richt hij zich op de impact van het garnizoen op de stedelijke economie van Den Haag tussen 1815 en 1830.

Gelijktijdig met de studie Geschiedenis heeft Robert een bachelor Rechtsgeleerdheid aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam gevolgd. In 2022 behaalde hij zijn masterdiploma Onderneming en Recht aan de Universiteit van Utrecht. Binnen de master heeft hij zich gespecialiseerd in het commercieel vermogensrecht, met een nadruk op het contractrecht.

Gedurende zijn studie heeft Robert enkele jaren op projectmatige wijze gewerkt aan het optimaliseren van het logistieke proces bij een Nederlandse plantenexporteur. Verder heeft hij ervaring opgedaan met het verrichten van historisch onderzoek bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH), het onderzoekinstituut van Defensie.

Binnen Saam & Verhoog ondersteunt Robert de politieke monitor.

Tim van Spanning †

Tim van Spanning (1996 – 2018) studeerde Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en bereidde zich voor op de Masters Staats- en Bestuursrecht, en Bestuurskunde. De onderlinge verhoudingen en wisselwerking tussen overheid, parlement, burger en bedrijfsleven interesseerden Tim zeer. In 2017 verdiepte hij zich verder in onder meer deze thematiek tijdens een stage bij de directie Democratie en Burgerschap op het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Als medewerker in deeltijd van Saam & Verhoog volgde Tim zowel Nederlandse als buitenlandse media op de voet voor onze politieke mediamonitor, schreef hij verslagen en ondersteunde hij het kantoor zowel in diverse dossiers als in algemene zin.

In de lente van 2018 werd ons kantoor diep getroffen door het plotseling overlijden van onze zeer gewaardeerde collega en vriend. Tim overleed op 12 mei 2018.

We hebben Tim leren kennen en zullen hem herinneren als een scherpzinnige en betrokken medewerker. We waren in verwachting van een betekenisvolle toekomst voor hem, buiten en ook op ons kantoor. Tim was bijzonder gevat, oprecht, hartelijk, vol vuur. Als hij toch zou weten welke leegte hij bij ons achterlaat.

Ter nagedachtenis aan Tim blijft dit profiel zichtbaar op onze website.

Namens Saam & Verhoog,
Gert Jan Verhoog en Querine Hoejenbos
Den Haag, mei 2018