Kent ú een leermeester? Zelf moest ik daar even over nadenken. Er kwam niet meteen iemand bij me op. Dat zou toch mooi zijn, als je direct denkt: ja díe. Maar blijkbaar moest ik er dieper of langer bij stilstaan. En inderdaad, mijn leermeesters zitten (net zoals de titel van deze rubriek) in het meervoud. Want blik je terug van toen naar nu, dan zitten er in heel wat hoekjes en momenten leermeesters in je leven verscholen.

Hannah Aukes (foto: Annelies Verhelst)
Als kind waren leermeesters eerder helden. Als fanatiek atletiekmeisje van acht vroeg ik handtekeningen aan Nelly Cooman en Ellen van Lange. Mijn helden waren ook schrijvers. Tonke Dragt en Thea Beckman, Astrid Lindgren en Roald Dahl (en vooral: hun personages! En de illustratoren die ze verbeeldden). Of die meneer op het journaal die toen vrijkwam, die mensen wilde verzoenen. Nelson Mandela.
Later – tijdens stage, studie, werk – ontmoette ik leermeesters in de praktijk. Diegenen die erudiet waren, slim en charmant. Hartelijk, vrijdenkend, rebels en royaal. Grappig, helder, krachtig, en ga zo maar door. Eigenschappen verdeeld over veel verschillende mensen. Ook heel praktisch denk ik aan mijn eerste leidinggevende, die me leerde hoe je georganiseerd werkt. Ze deed alles netjes in mapjes.
Er zijn dode leermeesters (van Baruch Spinoza tot en met Franz Schubert) en leermeesters van heel recent (Wouter Koolmees; als je bekend staat om je vermogen om andersdenkenden te verbinden, dan wil ik wel van je leren. Toen al, en nu nog steeds). Leermeesters zijn ook de mensen van wie je leert wat je níet wil leren. Ook die heb ik meegemaakt. En zo, gaandeweg, groeit de leermeester in jezelf. Leer je jezelf inspireren. En hopelijk, onderweg, ook anderen.
Wie is úw leermeester? Jezelf die vraag te stellen is een exercitie die de moeite waard is. Het leidt je naar het antwoord op wie je wilde worden – en wilt zijn.
Afgelopen week leverde ik bij een uitgever een manuscript in, een jeugdroman. Waar het over gaat? Wat ik hoop dat anderen eruit halen? Dat bewaar ik graag voor een andere column (cliffhanger; literaire verteltechniek). Voor nu is relevanter de vraag waar het inmiddels óók om draait. Want als we mogen kiezen … waarin willen we dan zelf leermeesters zijn?
Hannah Aukes is associé van S&V.
***
We werken voor bestuurders en andere leidinggevenden, geven raad en voeren opdrachten uit. Zo komen we principalen tegen met wie we optrekken, van alles beleven en van wie we dikwijls spelenderwijs ook veel opsteken. Leermeesters, of ze nu een begrip en nog onder ons zijn of niet, geven diepe inzichten aan ons mee dan wel van anderen aan ons door. Soms ongemerkt putten we zo wijsheid uit het werkzame leven die weer boven komt drijven in een min of meer vergelijkbaar geval, die we aanhalen in het gesprek. In deze rubriek laten we telkens iemand anders aan het woord over een betekenisvolle leermeester in zijn of haar werk, niet zelden in de context van een uitspraak of anekdote. Eerder kwamen in deze rubriek zo gevleugelde woorden of een handreiking ter sprake van en voorvallen met Arthur Docters van Leeuwen (door Gert Jan Verhoog), Anton Dreesmann (door Eric Janssen), mr Cremers (door Jan Suyver), Greetje Segall (door Hans Maarten Parigger), Evert Bloembergen (door Joan Smithuis), Marten Oosting (door Henriette van Wermeskerken), Frank Lucassen (door Barthold van Hasselt), Harry Baayen (door Joop Pot), Wim Deetman (door Bruno Bruins), Ad Melkert (door David Jongen), Willem Breedveld (door Louis Cornelisse), mr. Stibbe (door Germ Kemper), Marja van Bijsterveldt (door Eric Stokkink), Paul Röttger (door Shirley Gast), Tjibbe Joustra (door Chris van der Schors), Andy Keeling (door Patrick Cammaert), Chiel Galjaard (door Guido Rijnja), Jan Kuijk (door Rimmer Mulder).
Klik hieronder voor eerdere artikelen uit onze rubriek ‘Leermeesters’:
- Een blinde heiden maar verder wel in orde
- Eerste antwoord altijd fout
- Je blijft altijd verantwoordelijk
- Het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
- Adem in, adem uit en als je niks voelt, is het ook goed
- Mens blijven
- Het is anders!
- Grondverven en aflakken
- Als broekie
- Voor de voet wegwerken
- Roep de hond als hij naar je toekomt
- Nicht ärgern, nur wundern
- Vliegende galop
- Foutenmarge
- Wat kan er aan azijn zuur worden?
- Lees eerst de wet goed
- Drie vingers wijzen naar jezelf
- Niet uw dienstknecht
Nieuwsarchief
Leermeesters: De afgeleide vraag waar het inmiddels om gaat
Kent ú een leermeester? Zelf moest ik daar even over nadenken. Er kwam niet meteen iemand bij me op. Dat zou toch mooi zijn, ...
S&V Academie steekt van wal
Hoe inspirerend een leven lang leren kan zijn, realiseerde ik me midden op zee. Het gaf me dan ook een rijk gevoel dat ik ...
Luuk van Dongen aan boord van S&V
Saam & Verhoog is verheugd Luuk van Dongen te verwelkomen aan boord van het kantoor. Luuk volgt momenteel de studie Bestuurskunde met de specialisatie ...
Nieuw verhaal voor democratie
‘We moeten de huidige crisis niet te lijf gaan met een verdediging van de oude orde, maar met een hoopvol verhaal van democratisering’, schrijft Mark ...
Leermeesters: Een blinde heiden maar verder wel in orde
Toen ik in 1965 de journalistiek inrolde bestond er nog geen beroepsopleiding voor dit mooie vak. De School voor Journalistiek in Utrecht was nog in ...
Kijk uit voor negatieve framing in asieldebat
Nadat migratie en asiel een steeds grotere rol begonnen te spelen in het politieke debat, lijken deze thema’s nu ook een steeds stevigere invloed te ...
Wim Deetman: Het speelkwartier is nu voorbij, aan het werk!
De val van het kabinet-Schoof lag al besloten in de door Rutte uitgelokte val van zijn laatste kabinet op de asielzoekerskwestie. De vroegere verklaring ...
Ken de onderstroom en stop de uitstroom
Vandaag de dag staan weer alle lichten op groen voor ambitieuze politici in de dop. De kandidatenlijsten voor de landelijke politieke partijen staan weer ...
S&V wenst u een fijne zomer toe
Misschien vraagt u zich ook wel eens af hoe lang het allemaal nog maar geleden is: op de kop af een jaar geleden, 3 ...









