Toen ik in 1965 de journalistiek inrolde bestond er nog geen beroepsopleiding voor dit mooie vak. De School voor Journalistiek in Utrecht was nog in oprichting. De meesten begonnen als leerling-journalist en waren voor hun scholing aangewezen op ervaren collega’s die met meer of minder animo wat tips en aanwijzigingen gaven.
Voor mij pakte dat goed uit, want na mijn leertijd bij het Friesch Dagblad kon ik bij de redactie van Trouw terecht. Daar heb ik vervolgens nog heel veel geleerd, het meest van (toen nog) chef nieuwsdienst Jan Kuijk. Hem beschouw ik als mijn belangrijkste leermeester. Zo leerde hij dat de goede journalistieke attitude simpel begint bij nieuwsgierigheid. Gewoon iets willen weten en bij alles wat er wordt beweerd uitzoeken of het waar is. Zelf had hem dat een fabelachtige feitenkennis bezorgd waar wij als verslaggevers ruim van profiteerden. Waar je ook naar toe ging, wie je ook ging interviewen, Jan wist altijd een paar bijzonderheden waar jezelf nooit was opgekomen.
Hij had zo zijn uitdrukkingen waar ik zelf nog wel eens gebruik van heb gemaakt. Over ongelovigen die zijn kritiek konden doorstaan: ‘Een blinde heiden maar verder wel in orde’. Een hoogopgeleide die iets te berde bracht wat voor Jan onbegrijpelijk was noemde hij een ‘gediplomeerde gek’. Het mooist vond ik zijn oordeel over een niet geheel geslaagde stuk: ‘De schrijver heeft geworsteld met de materie, de materie heeft gewonnen.’
Rimmer Mulder, oud-hoofdredacteur Leeuwarder Courant
***
We werken voor bestuurders en andere leidinggevenden, geven raad en voeren opdrachten uit. Zo komen we principalen tegen met wie we optrekken, van alles beleven en van wie we dikwijls spelenderwijs ook veel opsteken. Leermeesters, of ze nu een begrip en nog onder ons zijn of niet, geven diepe inzichten aan ons mee dan wel van anderen aan ons door. Soms ongemerkt putten we zo wijsheid uit het werkzame leven die weer boven komt drijven in een min of meer vergelijkbaar geval, die we aanhalen in het gesprek. In deze rubriek laten we telkens iemand anders aan het woord over een betekenisvolle leermeester in zijn of haar werk, niet zelden in de context van een uitspraak of anekdote. Eerder kwamen in deze rubriek zo gevleugelde woorden of een handreiking ter sprake van en voorvallen met Arthur Docters van Leeuwen (door Gert Jan Verhoog), Anton Dreesmann (door Eric Janssen), mr Cremers (door Jan Suyver), Greetje Segall (door Hans Maarten Parigger), Evert Bloembergen (door Joan Smithuis), Marten Oosting (door Henriette van Wermeskerken), Frank Lucassen (door Barthold van Hasselt), Harry Baayen (door Joop Pot), Wim Deetman (door Bruno Bruins), Ad Melkert (door David Jongen), Willem Breedveld (door Louis Cornelisse), mr. Stibbe (door Germ Kemper), Marja van Bijsterveldt (door Eric Stokkink), Paul Röttger (door Shirley Gast), Tjibbe Joustra (door Chris van der Schors), Andy Keeling (door Patrick Cammaert), Chiel Galjaard (door Guido Rijnja), Jan Kuijk (door Rimmer Mulder).
Klik hieronder voor eerdere artikelen uit onze rubriek ‘Leermeesters’:
- Eerste antwoord altijd fout
- Je blijft altijd verantwoordelijk
- Het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
- Adem in, adem uit en als je niks voelt, is het ook goed
- Mens blijven
- Het is anders!
- Grondverven en aflakken
- Als broekie
- Voor de voet wegwerken
- Roep de hond als hij naar je toekomt
- Nicht ärgern, nur wundern
- Vliegende galop
- Foutenmarge
- Wat kan er aan azijn zuur worden?
- Lees eerst de wet goed
- Drie vingers wijzen naar jezelf
- Niet uw dienstknecht
Nieuwsarchief
Patrick Cammaert: Je blijft altijd verantwoordelijk
Bovenal in het militaire beroep zijn goed leiderschap en teamwork cruciaal. Leven en dood kunnen daarvan afhangen. Als een team verliest in de sport, ...
De NAVO als existentiële bedreiging
Op 24 en 25 juni vindt in Den Haag de veelbesproken NAVO-top plaats, die niet in de laatste plaats zal gaan over Oekraïne. De ...
S&V Raadgever Peter Mous: tien ICT-inzichten voor bestuurders
Achterin de middag gaat de telefoon: een bestuurder belt me die worstelt met ICT. Dat op zichtzelf hoeft geen verbazing te wekken. Al sinds ...
Kees van der Staaij: Een scheutje hofnar graag
De hofnar kon in oude tijden dingen doen die anderen niet zomaar konden: op een speelse manier kritiek leveren op de machthebber. Gert Jan ...
Taakstraf binnen muren van gevangenis als geloofwaardig alternatief
Bied de taakstraf voor iets minder lichte misdrijven aan binnen de muren van de gevangenis. De noodzakelijke geloofwaardigheid van deze straf kan zo voor ...
Justitie, en een kleine geschiedenis van het tekort
Komende week stemt de Tweede Kamer opnieuw over een motie die zich verzet tegen vervroegde vrijlating van gedetineerden wegens capaciteitsproblemen binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen ...
Leermeester in onderzoek: het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
Van vliegtuigrampen tot treinongevallen, van industriële calamiteiten tot crises in de zorg – onderzoek naar dit soort voorvallen is belangrijk, maar geen exacte wetenschap. ...
De innerlijke nar in het collectief losmaken
Waar is de nar voor het Binnenhof? stelde Gert Jan Verhoog zich afgelopen nazomer de vraag. Eén nar, die dapper en dwarsdenkend de strijd aanbindt ...
Leermeesters: “Adem in, adem uit en als je niks voelt, is het ook goed”
De eerste keer dat ik Paul Röttger zie is in 2001. Ik ben drieëntwintig jaar oud; net afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten ...