Steeds meer regels die het dagelijks reilen en zeilen van onze organisaties en ondernemingen bepalen ontstaan in Brussel. Waar er bij een EU-richtlijn nog de nodige vrijheid geboden wordt aan de lidstaten om de wetgeving enigszins aan te passen aan de nationale regelgeving, biedt een Europese verordening deze speelruimte niet en dient deze een op een overgenomen te worden. Wij zien hierbij een trend waarbij Brussel met name verordeningen uitschrijft en steeds minder richtlijnen. Ook wanneer een bestaande richtlijn herzien moet worden, wordt van de gelegenheid gebruikt gemaakt om van de richtlijn een verordening te maken. Dit is ook het geval met de zogenaamde ‘e-Privacy’ richtlijn (richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie).
Of het nu gaat om NGO’s, het onderwijs of het bedrijfsleven, veel organisaties zijn afhankelijk van externe klanten- en fondsenwerving. Deze manier van acquisitie is tijdens de huidige gezondheidscrisis wellicht nog relevanter geworden. COVID-19 en de vele beperkingen die daarmee gepaard gaan, hebben de manieren waarop wij klanten kunnen bereiken aanzienlijk beperkt. Live-evenementen zijn onder de huidige omstandigheden in veel delen van Europa moeilijk te organiseren, bezoekersattracties en openbare fondsen- en klantenwerving zijn nog steeds beperkt. Wij hebben in ieder geval de telefoon nog, toch? Nou, misschien niet.
De EU treedt al een tijd hard op tegen privacyschendingen in een poging haar burgers te beschermen tegen gegevensmisbruik. Wij kennen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) inmiddels allemaal en de meesten van ons begrijpen hoe deze de consumentenrechten beschermt, maar ook hoe beperkend deze kan zijn met betrekking tot het verzamelen van belangrijke gegevens en het bereiken van (potentiële) klanten. Hoewel de EU vooral de internetreuzen wilde aanpakken, waarvan bekend is dat ze gegevens van burgers verzamelen en doorverkopen, ondervinden veel andere en kleinere spelers nevenschade.
De e-Privacy Verordening heeft op Europees niveau jarenlang in een impasse gezeten omdat de lidstaten het binnen de Europese Raad niet eens konden worden. In de tweede helft van vorig jaar kwam er echter opnieuw beweging in het dossier en lijken de instellingen nu dichter bij een akkoord te komen. De Raad heeft twee amendementen voorgesteld op het voorstel van de Europese Commissie die telefonische werving erg moeilijk zouden kunnen maken.
Artikel 16 bepaalt dat organisaties die zich bezighouden met telefonische marketing een bepaald label en een speciaal telefoonkengetal kunnen krijgen om als zodanig te worden herkend. Om het nog moeilijker te maken, stelt het voorgestelde artikel 14 dat telecomaanbieders gebruikers kunnen aanbieden om alle inkomende oproepen van dergelijke nummers automatisch te blokkeren. Dit zou voorbijgaan aan de expliciete toestemming van individuen om gecontacteerd te worden. Als een klant die ermee heeft ingestemd om gecontacteerd te worden de prefix-blokkering activeert, worden alle oproepen alsnog standaard geblokkeerd, hetgeen klantenwerving en klantenbehoud uiteraard bemoeilijkt.
Persoonlijke gegevens zijn handelswaar geworden en misbruik van deze gegevens door grote online spelers is een reële bedreiging. Het is logisch dat de EU-wetgevers burgers tegen dit soort misbruik in bescherming willen nemen. Maar het toepassen van een algemene en allesomvattende benadering, wat helaas in veel gevallen de modus operandi van de EU lijkt te zijn, kan in dit geval serieuze gevolgen hebben voor veel organisaties en bedrijven.
Patrick Gibbels, 30 juni 2021
Nieuwsarchief
S&V in een luchtig jasje
Beste lezer, Op de valreep van het nieuwe jaar steken we onze website en nieuwsbrief de Haagse Bode in een luchtig jasje. Danny de Neef ...
Leermeesters: Als broekie
Ten tijde van het eerste paarse kabinet werkte ik voor een van de dragers van dat kabinet, Ad Melkert. Ik was directeur financiën bij het ...
Verkiezing en oproer in Vorden
Over kandidaten, kerk, kasteelheer en kroegbaas In 1713 en de jaren hiervoor is het hopeloos nat op het land, met slechte oogsten, armoede en ...
Vriendjespolitiek
Het kan zomaar eens voorkomen dat je na het werk met een zakenrelatie op een terras belandt, je bestelt een glaasje bier en daarna misschien ...
Einde van een tijdperk
Alles moet anders – dat is op dit moment het overheersende gevoel zowel in de politiek als in de samenleving. Het neoliberalisme is op zijn ...
Zijn de bomen nog kaal op ’t Voorhout?
'Zijn de bomen nog kaal op 't Voorhout', vraagt Conny Stuart zich een beetje 'vals' af in haar chanson Wat voor weer zou het zijn ...
Daar waar ooit de inlichtingen binnenkwamen
Met de verhuizing (lees: 'Zijn de bomen nog kaal op 't Voorhout') van het Smidswater naar het Lange Voorhout vestigt Schinkelshoek & Verhoog zich in ...
Uit de samenleving: Waar zijn we aan begonnen?
‘En het eind, dat ik wilde ontvluchten, | Is den aanvang gelijk, dien het had: | Onder Hollandsche regenluchten, | In een kleine Hollandsche stad’, ...
Leermeesters: Voor de voet wegwerken
Iedereen moet het vak leren, en dat geldt ook voor politici. De praktijk van alledag is over het algemeen een goede, maar tijdrovende leerschool. Wat ...