‘Je zult maar zo’n kans krijgen’
Likkebaardend zat een directeur van een groot bedrijf al weer jaren geleden op Prinsjesdag naar de televisie te kijken. Dat je de kans kreeg om een paar keer jaar voor zo’n groot publiek op zo’n royale manier je verhaal te doen – van zo’n ‘gouden kans’ kon hij alleen maar dromen.
Aanvankelijk was de Derde Dinsdag in september in Den Haag een nogal formele gebeurtenis: de opening van de jaarlijkse zitting van het parlement. Maar gaandeweg is het uitgegroeid tot een imposante politieke ‘wapenschouw’, die door alle partijen – regering en oppositie, links en rechts- wordt aangegrepen om te laten zien hoe goed ze het voor hebben met het land.
De regering begint op Prinsjesdag die slag om de publieke opinie met een grote voorsprong. Via de troonrede krijgt het kabinet met behulp van de koning of de koningin de kans om – live uitgezonden voor televisie, daarna nog talloze malen herhaald – in een kleurrijke, gouden setting uit te pakken. Het is een ‘PR-moment’ waar veel bedrijven jaloers op zijn: een communicatie- of marketingstrategie met zo’n hoogtepunt.
Maar helaas bakken veel kabinetten er weinig van. Vaak is de Troonrede soms niet om aan te horen: gortdroge opsommingen van allerlei plannetjes en andere voorstellen, ambtelijk uitgesmeerd over alle departementen. In de loop der jaren zijn ettelijke pogingen ondernomen om er meer lijn in te brengen, meer visie uit te stralen, meer overtuigingskracht te demonstreren. Maar dat is nooit goed gelukt. Zo veel propaganda wil eigenlijk niemand er in stoppen. Dat wordt, als puntje bij paaltje komt, niet gepruimd.
De Troonrede zal nooit helemaal een reclameblok worden. Maar de regering gebruikt Prinsjesdag wel om zichzelf op te poetsen. Net zoals de oppositie er op gebrand is om, te midden van het goud en klatergoud, de andere, wat minder positieve kant te laten zien.
Prinsjesdag dreigt steeds vertekende beelden op te leveren. Het is net even te mooi of een tikkeltje te lelijk.
Let volgende week maar op.
Jan Schinkelshoek
Den Haag, september 2014
“You’ll only get such a chance ‘
Licking his lips was a director of a large company already years ago on Budget Day to watch the television. That you got the chance to do a few times years before such a large audience in such a generous way your story – of such a ‘golden opportunity’ he could only dream of.
Initially, the third Tuesday in September in The Hague was a rather formal event: the opening of the annual session of parliament. But gradually it has become an imposing political “weapon chimney” that all parties – government and opposition, left and right is an opportunity to show how good they have it for the land.
The government begins on Budget Day that battle for public opinion with a big lead. Through the Speech from the Throne, the government will use the king or queen of the opportunity – broadcast live on television, then repeated countless times – to unpack in a colorful, gold setting. It is a ‘PR’ moment where many companies are jealous of a communication or marketing with such a highlight.
But unfortunately many baking cabinets little about it. Often the Queen’s Speech is sometimes not to hear: bone-dry enumerations of all sorts of plans and other proposals, official smeared across all departments. Over the years, several attempts to bring more in line, more vision to radiate, to demonstrate more persuasive. But that has never succeeded. So much propaganda nobody really wants to stop there. That is, when push comes to shove, not chewed.
Speech from the Throne will never be completely commercials. But the government used Prinsjesdag have to clean themselves. Just as the opposition is keen on, amid the gold and tinsel, the other, less positive side show.
Prinsjesdag threatens increasingly distorted images to deliver. It’s just too beautiful or one tad ugly.
Please note that next week it.
Jan Schinkelshoek
The Hague, September 2014
Nieuwsarchief
DDA: gratis digitale spreekuren voor organisaties in nood
Dutch Digital Agencies (DDA), brancheorganisatie van de 140 digitale topbureaus van Nederland en opdrachtgever van S&V, lanceert de zogeheten Digital Help Squad: met online digitale ...
Schinkelshoek & Verhoog: nu van kelder tot zolder
Begonnen in 2011 op de begane grond breidt Schinkelshoek & Verhoog nu verder uit. Om de medewerkers en associés, die in aantal toenemen, een dak ...
Modernisering Haagse Signalen: Compleet, mobielvriendelijk beeld van ontwikkelingen rondom Binnenhof
De monitorservice van Schinkelshoek & Verhoog vernieuwt. In samenspraak met onze opdrachtgevers rolt komende weken een nieuwe opmaak van de Haagse Signalen uit. Dit digitale ...
Taal als Zwitsers zakmes
Schrijftrainingen voor beleidsmedewerkers Wie zijn taal beheerst, heeft een Zwitsers zakmes om zijn doelen te bereiken. Woorden kunnen iets duidelijk maken, maar ze kunnen ook ...
Voorspellen is moeilijk… Vooral als het de toekomst betreft
Deze klassieke uitspraak van Wim Kan schoot me te binnen toen ik bedacht hoe snel en hoe ingrijpend een onverwachte ontwikkeling de actualiteit kan veranderen. ...
Schinkelshoek & Verhoog met Patrick Gibbels thuis in Brussel
Met Patrick Gibbels is Schinkelshoek & Verhoog niet alleen thuis in Den Haag, maar ook in Brussel (thuisinbrussel.eu). Gibbels Public Affairs is gevestigd op steenworp ...
Workshops voor een voet tussen de deur van Den Haag
Hoe krijg je een voet tussen de deur in Den Haag? Het Haagse krachtenveld is voor buitenstaanders niet altijd te overzien. Waar kan men het ...
Inbreng nieuwe verkiezingsprogramma’s; hoe gaan partijen om met de stijgende zorgkosten?
Meindert Stolk, expert in public affairs en associé van ons kantoor, legt de vinger op de zere plek van steeds hogere zorgkosten. Voor de verkiezingsprogramma's ...
Het congres als communicatie-instrument
Klaas Taselaar, doorgewinterd programmamaker van congressen en associé van ons kantoor, schetst de stormachtige ontwikkeling van zijn metier: 'Wat bleef was de boodschap'. En het ...
