Op 1 juli gaat het Duitse EU-voorzitterschap van start. Een ondankbare taak, want voorganger Kroatië heeft er een rommeltje van gemaakt. Goed, een plotselinge pandemie komt je beleidsagenda natuurlijk nooit ten goede maar de scepticus zal aanvoeren dat de Kroaten vanaf het begin van hun voorzitterschap de zaakjes niet op orde hadden. Zo werd er voor een aantal grote dossiers veel te weinig werkgroepen ingepland om realistisch gezien tot een Algemene Oriëntatie (AO) te komen in juni.

Patrick Gibbels
Foto: Gerhard van Roon
Een van deze dossiers is de Verordening inzake compensatie en bijstand van luchtreizigers, ook wel “passagiersrechtenverordening”, waar wij zelf zeer actief in waren en zijn. Het was voorheen al geen makkie om je recht te halen bij de luchtvaartmaatschappijen. Als je de kleine lettertjes al kon vinden of het goed verstopte telefoonnummer op de website had gevonden, werd je bij het indienen van een claim vaak met een kluitje in het riet gestuurd. Toen COVID-19 de luchtvaartsector compleet lamgelegd had, kon je zelfs fluiten naar je geld als je vlucht geannuleerd werd. Als dank voor de gratis crisis-lening die je zojuist aan de maatschappij had gegeven kreeg je een mooie voucher. Volgens Mark Rutte moest je die dan gewoon in je la leggen, bij je andere vouchers. Althans, zo had hij het gedaan. Als je op vakantie kon gaan had je blijkbaar geld over, zo klonk het. Dat veel mensen het hele jaar werken voor hun vakantie en zij het geld in Coronatijd waarschijnlijk harder nodig hebben dan de luchtvaartmaatschappijen vergeten we maar even. Je zou haast denken dat de regering een belang heeft in de luchtvaartmaatschappij…
Bovenstaand zorgde er wel voor dat de Brusselse besluitvormingsmachine ondanks Corona op volle toeren draaide. Hoewel de fysieke Brusselse wandelgangen leeg bleven, was er in de virtuele wandelgangen niet genoeg ruimte voor anderhalve meter afstand. Beleidsmakers en lobbyisten trokken massaal naar Skype en Zoom om daar de gesprekken op verrassend efficiënte wijze voort te zetten. Waar enerzijds het oogcontact van een fysieke afspraak mist, heeft het iets ontwapenends om iemand te spreken aan zijn of haar eigen keukentafel en lijkt het soms zelfs alsof er beter naar elkaar geluisterd wordt. Tot een Algemene Oriëntatie zal het echter niet komen omdat niemand weet wat de toekomst brengt voor de luchtvaart en het toerisme en dus ook niemand een duidelijke positie wil nemen in de lopende dossiers.
De Europese Commissie heeft op haar beurt grote moeite de Lidstaten in het gareel te houden. Europese regels worden op onwettige wijze eenzijdig opgeschort en terwijl de Europese Commissie haar best doet om de poot stijf te houden durft zij het onder de huidige omstandigheden niet aan om inbreukprocedures te starten tegen Lidstaten. De huidige crisissituatie is een echte stress-test voor de Europese Unie. Terwijl met grote regelmaat de vraag gesteld wordt ‘waarom er niet meer coördinatie komt vanuit Brussel’, wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig bevoegdheden wij de afgelopen jaren aan Brussel hebben willen geven. Inzake volksgezondheid is de EU nauwelijks bevoegd en zal zij dus enkel advies kunnen geven.
Door de Coronacrisis heeft de Commissie een afgezwakt werkprogramma naar buiten gebracht. Een deel van de Duitse prioriteiten heeft al plaats moeten maken voor crisismaatregelen, nu zal Duitsland ook agendapunten moeten laten vallen vanwege de ongewenste beleidserfenis van de Kroaten. Dat gezegd hebbende, als iemand de ‘Ordnung’ in Brussel kan laten wederkeren, zijn het onze Oosterburen. We zullen zien.
Nieuwsarchief
Paul Rosenmöller: Wie was ooit de nar van het Binnenhof?
Wordt er een taboe doorbroken als je een ode brengt aan een voormalig collega als deze ook nog eens aan de andere kant van ...
Patrick Cammaert: Je blijft altijd verantwoordelijk
Bovenal in het militaire beroep zijn goed leiderschap en teamwork cruciaal. Leven en dood kunnen daarvan afhangen. Als een team verliest in de sport, ...
De NAVO als existentiële bedreiging
Op 24 en 25 juni vindt in Den Haag de veelbesproken NAVO-top plaats, die niet in de laatste plaats zal gaan over Oekraïne. De ...
S&V Raadgever Peter Mous: tien ICT-inzichten voor bestuurders
Achterin de middag gaat de telefoon: een bestuurder belt me die worstelt met ICT. Dat op zichtzelf hoeft geen verbazing te wekken. Al sinds ...
Kees van der Staaij: Een scheutje hofnar graag
De hofnar kon in oude tijden dingen doen die anderen niet zomaar konden: op een speelse manier kritiek leveren op de machthebber. Gert Jan ...
Taakstraf binnen muren van gevangenis als geloofwaardig alternatief
Bied de taakstraf voor iets minder lichte misdrijven aan binnen de muren van de gevangenis. De noodzakelijke geloofwaardigheid van deze straf kan zo voor ...
Justitie, en een kleine geschiedenis van het tekort
Komende week stemt de Tweede Kamer opnieuw over een motie die zich verzet tegen vervroegde vrijlating van gedetineerden wegens capaciteitsproblemen binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen ...
Leermeester in onderzoek: het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
Van vliegtuigrampen tot treinongevallen, van industriële calamiteiten tot crises in de zorg – onderzoek naar dit soort voorvallen is belangrijk, maar geen exacte wetenschap. ...
De innerlijke nar in het collectief losmaken
Waar is de nar voor het Binnenhof? stelde Gert Jan Verhoog zich afgelopen nazomer de vraag. Eén nar, die dapper en dwarsdenkend de strijd aanbindt ...