De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle aandacht was in eerste instantie gericht op de Haagse politiek en de ontwikkeling van de website www.klassieken.nu inclusief bijbehorende nieuwsbrief. In de tweede fase gaat het nu om het meer zichtbaar maken van de klassieke talen en klassieke cultuur.
Wat gebeurt er allemaal op de scholen? Welke bijzondere activiteiten worden er georganiseerd en hoe ervaren leerlingen hun gymnasiale vorming? In de kernboodschap is geformuleerd dat de klassieken de moderne samenleving verbinden. Hoe krijgt dit vorm in de praktijk?
Om hier achter te komen, werken we hard aan het opbouwen van een landelijk netwerk van ambassadeurs op zelfstandige gymnasia en gymnasiale afdelingen van scholengemeenschappen. Er gebeurt verrassend veel op de scholen en een aantal ambassadeurs heeft hier inmiddels over geschreven op de website. De klassieke talen en de klassieke cultuur worden geïntegreerd en verbonden met onze tijd. Ook in de eindexamenopgaven. Deze verbinding wordt zeer gewaardeerd door de leerlingen. De klassieken komen ook aan bod op Lowlands, staan middenin hun leven.
Op de nazomerconferentie van de VCN kwam dit verbinden eveneens uitgebreid aan de orde. Professor Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Leiden, lichtte haar succesvolle onderzoeksproject ‘Anchoring Innovation’ toe. Hierin staat het verbinden van het nieuwe met het bekende centraal. “Een succesvolle innovatie is met name het gevolg van herkenning. Met de technologische waarde alleen red je het niet.”
En dat is precies wat de campagne Klassieken.nu beoogt: het herkenbaar maken van de waarde van de klassieken. Daar ligt ook de opdracht aan de gymnasia. De ondersteuning van Schinkelshoek & Verhoog bij dit project wordt zeer gewaardeerd.
Klaas Taselaar
September 2017
Nieuwsarchief
Workshops voor een voet tussen de deur van Den Haag
Hoe krijg je een voet tussen de deur in Den Haag? Het Haagse krachtenveld is voor buitenstaanders niet altijd te overzien. Waar kan men het ...
Inbreng nieuwe verkiezingsprogramma’s; hoe gaan partijen om met de stijgende zorgkosten?
Meindert Stolk, expert in public affairs en associé van ons kantoor, legt de vinger op de zere plek van steeds hogere zorgkosten. Voor de verkiezingsprogramma's ...
Het congres als communicatie-instrument
Klaas Taselaar, doorgewinterd programmamaker van congressen en associé van ons kantoor, schetst de stormachtige ontwikkeling van zijn metier: 'Wat bleef was de boodschap'. En het ...
Weinakademiker vertaalt politiek naar wijn
Yvo Erades (28), eigenaar van wijnwinkels La Bordelaise en Noordman Wijnen te Leiden, verzorgt sedert vijf jaar de kerstrelatiegeschenken van Schinkelshoek & Verhoog. Dankzij eerdere ...
Presentatie in Nieuwspoort van curriculumadvies Selfie met Sappho
De Vereniging Classici Nederland (VCN) presenteerde afgelopen donderdag 31 oktober in het Haagse perscentrum Nieuwspoort haar curriculumadvies voor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur (GLTC): ...
Gosse Bosma versterkt Schinkelshoek & Verhoog
Gosse Bosma, tot voor kort directeur van Goede Doelen Nederland, treedt vanaf deze maand als associé toe tot Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Gosse Bosma versterkt ...
Afgeragd Malieveld
Hoe het poldermodel in 2019 onder druk kwam te staan Het afgeragde Malieveld zal blijven hangen als het veelzeggende beeld van 2019. Doorploegd door boeren, ...
Prinsjesdag 2019: Goed Nieuws Show Rutte III
Troonrede, Miljoenennota & Begroting hebben voor iedereen iets te bieden. Prinsjesdag 2019 is één grote Goed Nieuws Show voor Rutte III geworden. Vanmiddag heeft de ...
Vacature: Medewerker public affairs, communicatie, organisatie
Schinkelshoek & Verhoog BV is per 26 augustus 2019 op zoek naar een medewerker public affairs, communicatie, organisatie. Wie zoeken wij? Wij zoeken een ...