Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet.
Zelden zal een nieuw kabinet met zo’n achterstand zijn begonnen. Er zijn – na het afhaken van GroenLinks – bijna honderd dagen overheen gegaan om vier partijen [VVD, CDA, D66 en CU] bij elkaar te brengen. Maar geen moment heeft dat kwartet enig gevoel van urgentie uitgestraald. Integendeel: op de buitenstaanders maakt het een ongehaaste, zelfs ongeïnteresseerde indruk.
Zoveel ogenschijnlijke onthechting is toch wel bijzonder.
In de jaren’ 70 begon Den Uyl [‘progressief’] met hoge verwachtingen, Lubbers [’no nonsense’] kon bij de start op nogal wat scepsis rekenen, naar Kok [‘Paars’] was iedereen nieuwsgierig, Balkenende [IV] verlengde, samen met Bos, de kabinetsformatie met honderd dagen en verprutste zo veel sympathie en Rutte [zowel I als II] startte steeds met gemengde gevoelens. Maar er was steeds het gevoel dat je moest opletten. Het ging ergens over.
Dat mankeert Rutte III-in-wording. En nog wel door eigen toedoen. Geen moment is er een poging gedaan om de rest van Nederland ‘mee te nemen’. Wat er aan interesse was, is gaandeweg – ook tijdens de vakantie en andere curieuze onderbrekingen – stap voor stap weggeëbd.
Van meet af aan zal het nieuwe kabinet daarom veel moeten investeren in communicatie. Wat heeft het voor met het land? Wat wil het? Waarom verdient het steun? Om iets terug te brengen van een sense of urgency, zal het ernst moeten maken met een inhaalslag. Laat het uitleggen wat het wil. En met name waarom het zo nodig is.
Het grote risico is dat de nieuwe coalitie van vier zo onthechte partijen, door de verkiezingsuitslag aan elkaar gekluisterd, blijft steken in afgemeten compromissen die het misschien wel op gang helpen, maar niemand echt overtuigen. Na de kabinetsformatie kun je ook de kabinetsstart verprutsen.
Meer dan honderd dagen om de achterstand van tweehonderd dagen in te halen heeft Rutte III niet.
Jan Schinkelshoek
September 2017
– Toevoeging I – De nieuwsbrief De Haagse Stemming van NRC heeft deze blog ook gelezen en schrijft er het volgende over:
‘De vier – sterk verschillende – partijen aan tafel zijn volgens onze bronnen vastbesloten hun eigen verhaal te blijven vertellen. Schrikbeeld is het lot van de PvdA in Rutte II, die de eigen identiteit verloor en daarmee haar aanhang. Maar wat bindt deze twee christelijke en liberale partijen dan wél? Volgens lobbyist en CDA-prominent Jan Schinkelshoek hebben de vier nog geen moment “enig gevoel van urgentie uitgestraald”. Op zijn blog plaatste hij een ‘vacature’: “Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet.’
– Toevoeging II – In het programma ‘De Ochtendspits’ op BNR Nieuwsradio geeft Jan Schinkelshoek uitleg over zijn oproep voor een communicatiestrategie van Rutte III. Luister het fragment terug via deze link [vanaf 00.15].
Nieuwsarchief
S&V feliciteert DONG
Schinkelshoek & Verhoog feliciteert DONG Energy met het winnen van de eerste tender voor de bouw van een nieuw, groot windpark op zee ter hoogte ...
Dromedaris in Den Haag
Stel, het kabinet wil een nieuwe dierentuin oprichten, een dierentuin met maar plaats voor één dier. De ene coalitiepartij wil een paard, de ander is ...
Het politieke jaar 2016: vooruitblikken en voorspellen
Wat gaat het nieuwe jaar brengen? Een paar voorspellingen en andere verwachtingen van Schinkelshoek & Verhoog: ___ Het kabinet haalt de eindstreep Rutte II gaat ...
Symposium Commissie De Wit I – Vijf jaar later
In mei 2010 presenteerde de Tijdelijke commissie onderzoek financieel stelsel van de Tweede Kamer, ook wel commissie De Wit I genoemd, haar bevindingen over de ...
Maatwerktraining politici en bestuurders
Wat is precies de rol van gemeenteraad? Hoe maak je als college of fractie je resultaten het beste zichtbaar aan bewoners en ondernemers, bijvoorbeeld halverwege ...
Uitslag Provinciale Staten verkiezingen bevestigt vertrouwenskloof burger en politiek
Als de uitslag van de Provinciale Staten verkiezingen één ding aantoont, is het de groeiende kloof tussen politiek en burger. Dit blijkt ook uit de ...
Blog – Prinsjesdag als reclameblok
‘Je zult maar zo’n kans krijgen’ Likkebaardend zat een directeur van een groot bedrijf al weer jaren geleden op Prinsjesdag naar de televisie te kijken. ...
Verslag werkbezoek aan offshore sector
De komende jaren worden op grote schaal windenergieparken op de Noordzee ontwikkeld. Dat biedt veel bedrijven uit de regio Drechtsteden en Rotterdam grote kansen. In ...
Blog – Stel dat..
Vooruitblik naar het nieuwe jaar Stel dat… Stel dat de provinciale verkiezingen zo aflopen dat het kabinet-Rutte/Asscher onvoldoende draagvlak overhoudt in de ‘nieuwe’ Eerste Kamer. ...
