Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet.
Zelden zal een nieuw kabinet met zo’n achterstand zijn begonnen. Er zijn – na het afhaken van GroenLinks – bijna honderd dagen overheen gegaan om vier partijen [VVD, CDA, D66 en CU] bij elkaar te brengen. Maar geen moment heeft dat kwartet enig gevoel van urgentie uitgestraald. Integendeel: op de buitenstaanders maakt het een ongehaaste, zelfs ongeïnteresseerde indruk.
Zoveel ogenschijnlijke onthechting is toch wel bijzonder.
In de jaren’ 70 begon Den Uyl [‘progressief’] met hoge verwachtingen, Lubbers [’no nonsense’] kon bij de start op nogal wat scepsis rekenen, naar Kok [‘Paars’] was iedereen nieuwsgierig, Balkenende [IV] verlengde, samen met Bos, de kabinetsformatie met honderd dagen en verprutste zo veel sympathie en Rutte [zowel I als II] startte steeds met gemengde gevoelens. Maar er was steeds het gevoel dat je moest opletten. Het ging ergens over.
Dat mankeert Rutte III-in-wording. En nog wel door eigen toedoen. Geen moment is er een poging gedaan om de rest van Nederland ‘mee te nemen’. Wat er aan interesse was, is gaandeweg – ook tijdens de vakantie en andere curieuze onderbrekingen – stap voor stap weggeëbd.
Van meet af aan zal het nieuwe kabinet daarom veel moeten investeren in communicatie. Wat heeft het voor met het land? Wat wil het? Waarom verdient het steun? Om iets terug te brengen van een sense of urgency, zal het ernst moeten maken met een inhaalslag. Laat het uitleggen wat het wil. En met name waarom het zo nodig is.
Het grote risico is dat de nieuwe coalitie van vier zo onthechte partijen, door de verkiezingsuitslag aan elkaar gekluisterd, blijft steken in afgemeten compromissen die het misschien wel op gang helpen, maar niemand echt overtuigen. Na de kabinetsformatie kun je ook de kabinetsstart verprutsen.
Meer dan honderd dagen om de achterstand van tweehonderd dagen in te halen heeft Rutte III niet.
Jan Schinkelshoek
September 2017
– Toevoeging I – De nieuwsbrief De Haagse Stemming van NRC heeft deze blog ook gelezen en schrijft er het volgende over:
‘De vier – sterk verschillende – partijen aan tafel zijn volgens onze bronnen vastbesloten hun eigen verhaal te blijven vertellen. Schrikbeeld is het lot van de PvdA in Rutte II, die de eigen identiteit verloor en daarmee haar aanhang. Maar wat bindt deze twee christelijke en liberale partijen dan wél? Volgens lobbyist en CDA-prominent Jan Schinkelshoek hebben de vier nog geen moment “enig gevoel van urgentie uitgestraald”. Op zijn blog plaatste hij een ‘vacature’: “Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet.’
– Toevoeging II – In het programma ‘De Ochtendspits’ op BNR Nieuwsradio geeft Jan Schinkelshoek uitleg over zijn oproep voor een communicatiestrategie van Rutte III. Luister het fragment terug via deze link [vanaf 00.15].
Nieuwsarchief
De Stembus – moet het wel anders?
De Stembus – moet het wel anders? Honderd jaar kiesrecht in Nederland Bundel Montesquieu Instituut – eindredactie Aalt Willem Heringa en Jan Schinkelshoek Honderd jaar ...
Tweede Kamerverkiezingen: Nederland kiest voor het midden
Op de vluchtheuvel Nederland kiest voor het midden Nederland heeft massaal gekozen voor het redelijke en vooral veilige midden. Teruggebracht tot de kern, betekent de ...
Ongevraagd advies aan de Staatscommissie
Jan Schinkelshoek bood afgelopen week, samen met Joop van den Berg, een ‘ongevraagd advies’ aan – aan Johan Remkes, Commissaris van de Koning en voorzitter ...
Lustrum S&V gevierd in Nieuwspoort
Wat is de overeenkomst tussen een WK voetbal en een kabinetsformatie? Kun je kabinetten maken of ontstaan ze? Moet je niet eerst ministers zoeken en ...
Wat zeggen ze? Verkiezingsdebatten op verzoek
In debat met politieke partijen? Een eigen verkiezingsdebat wellicht? Schinkelshoek & Verhoog organiseert in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen - in opdracht van bedrijven, ...
Wat schrijven ze? Verkiezingsprogramma’s onder de loep
Wat schrijven ze over ons? De komende weken publiceren alle politieke partijen hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017. Zij presenteren hun ideeën, ...
Prinsjesdag 2016: Politiek testament kabinet-Rutte
Troonrede ademt trots uit, Miljoenennota viert financiële successen Prinsjesdag 2016 ademt ‘Rutte-aans’ optimisme Het kabinet-Rutte-Asscher is begonnen aan een afscheidstournee. Vanmiddag heeft het scheidende kabinet ...
Onvoorspelbaarder dan ooit – Politieke vooruitblik naar campagne en verkiezingen
‘De verkiezingen van 2017 zijn, zes maanden van te voren, onvoorspelbaarder dan ooit.’ Het is een van onze vooruitblikken naar de campagne en de verkiezingen ...
Drukte rond de Hofvijver
Het is druk in Den Haag. De verkiezingen voor de nieuwe Tweede Kamer – vermoedelijk in het voorjaar van 2017 – werpen hun schaduwen vooruit. ...
