Steeds meer regels die het dagelijks reilen en zeilen van onze organisaties en ondernemingen bepalen ontstaan in Brussel. Waar er bij een EU-richtlijn nog de nodige vrijheid geboden wordt aan de lidstaten om de wetgeving enigszins aan te passen aan de nationale regelgeving, biedt een Europese verordening deze speelruimte niet en dient deze een op een overgenomen te worden. Wij zien hierbij een trend waarbij Brussel met name verordeningen uitschrijft en steeds minder richtlijnen. Ook wanneer een bestaande richtlijn herzien moet worden, wordt van de gelegenheid gebruikt gemaakt om van de richtlijn een verordening te maken. Dit is ook het geval met de zogenaamde ‘e-Privacy’ richtlijn (richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie).

Patrick Gibbels
Foto: Gerhard van Roon
Of het nu gaat om NGO’s, het onderwijs of het bedrijfsleven, veel organisaties zijn afhankelijk van externe klanten- en fondsenwerving. Deze manier van acquisitie is tijdens de huidige gezondheidscrisis wellicht nog relevanter geworden. COVID-19 en de vele beperkingen die daarmee gepaard gaan, hebben de manieren waarop wij klanten kunnen bereiken aanzienlijk beperkt. Live-evenementen zijn onder de huidige omstandigheden in veel delen van Europa moeilijk te organiseren, bezoekersattracties en openbare fondsen- en klantenwerving zijn nog steeds beperkt. Wij hebben in ieder geval de telefoon nog, toch? Nou, misschien niet.
De EU treedt al een tijd hard op tegen privacyschendingen in een poging haar burgers te beschermen tegen gegevensmisbruik. Wij kennen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) inmiddels allemaal en de meesten van ons begrijpen hoe deze de consumentenrechten beschermt, maar ook hoe beperkend deze kan zijn met betrekking tot het verzamelen van belangrijke gegevens en het bereiken van (potentiële) klanten. Hoewel de EU vooral de internetreuzen wilde aanpakken, waarvan bekend is dat ze gegevens van burgers verzamelen en doorverkopen, ondervinden veel andere en kleinere spelers nevenschade.
De e-Privacy Verordening heeft op Europees niveau jarenlang in een impasse gezeten omdat de lidstaten het binnen de Europese Raad niet eens konden worden. In de tweede helft van vorig jaar kwam er echter opnieuw beweging in het dossier en lijken de instellingen nu dichter bij een akkoord te komen. De Raad heeft twee amendementen voorgesteld op het voorstel van de Europese Commissie die telefonische werving erg moeilijk zouden kunnen maken.
Artikel 16 bepaalt dat organisaties die zich bezighouden met telefonische marketing een bepaald label en een speciaal telefoonkengetal kunnen krijgen om als zodanig te worden herkend. Om het nog moeilijker te maken, stelt het voorgestelde artikel 14 dat telecomaanbieders gebruikers kunnen aanbieden om alle inkomende oproepen van dergelijke nummers automatisch te blokkeren. Dit zou voorbijgaan aan de expliciete toestemming van individuen om gecontacteerd te worden. Als een klant die ermee heeft ingestemd om gecontacteerd te worden de prefix-blokkering activeert, worden alle oproepen alsnog standaard geblokkeerd, hetgeen klantenwerving en klantenbehoud uiteraard bemoeilijkt.
Persoonlijke gegevens zijn handelswaar geworden en misbruik van deze gegevens door grote online spelers is een reële bedreiging. Het is logisch dat de EU-wetgevers burgers tegen dit soort misbruik in bescherming willen nemen. Maar het toepassen van een algemene en allesomvattende benadering, wat helaas in veel gevallen de modus operandi van de EU lijkt te zijn, kan in dit geval serieuze gevolgen hebben voor veel organisaties en bedrijven.
Patrick Gibbels, 30 juni 2021
Nieuwsarchief
Workshops voor een voet tussen de deur van Den Haag
Hoe krijg je een voet tussen de deur in Den Haag? Het Haagse krachtenveld is voor buitenstaanders niet altijd te overzien. Waar kan men het ...
Inbreng nieuwe verkiezingsprogramma’s; hoe gaan partijen om met de stijgende zorgkosten?
Meindert Stolk, expert in public affairs en associé van ons kantoor, legt de vinger op de zere plek van steeds hogere zorgkosten. Voor de verkiezingsprogramma's ...
Het congres als communicatie-instrument
Klaas Taselaar, doorgewinterd programmamaker van congressen en associé van ons kantoor, schetst de stormachtige ontwikkeling van zijn metier: 'Wat bleef was de boodschap'. En het ...
Weinakademiker vertaalt politiek naar wijn
Yvo Erades (28), eigenaar van wijnwinkels La Bordelaise en Noordman Wijnen te Leiden, verzorgt sedert vijf jaar de kerstrelatiegeschenken van Schinkelshoek & Verhoog. Dankzij eerdere ...
Presentatie in Nieuwspoort van curriculumadvies Selfie met Sappho
De Vereniging Classici Nederland (VCN) presenteerde afgelopen donderdag 31 oktober in het Haagse perscentrum Nieuwspoort haar curriculumadvies voor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur (GLTC): ...
Gosse Bosma versterkt Schinkelshoek & Verhoog
Gosse Bosma, tot voor kort directeur van Goede Doelen Nederland, treedt vanaf deze maand als associé toe tot Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Gosse Bosma versterkt ...
Afgeragd Malieveld
Hoe het poldermodel in 2019 onder druk kwam te staan Het afgeragde Malieveld zal blijven hangen als het veelzeggende beeld van 2019. Doorploegd door boeren, ...
Prinsjesdag 2019: Goed Nieuws Show Rutte III
Troonrede, Miljoenennota & Begroting hebben voor iedereen iets te bieden. Prinsjesdag 2019 is één grote Goed Nieuws Show voor Rutte III geworden. Vanmiddag heeft de ...
Vacature: Medewerker public affairs, communicatie, organisatie
Schinkelshoek & Verhoog BV is per 26 augustus 2019 op zoek naar een medewerker public affairs, communicatie, organisatie. Wie zoeken wij? Wij zoeken een ...