Frits Huffnagel is sinds 2018 als associé verbonden aan Schinkelshoek & Verhoog. Zijn jarenlange ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes in grote steden als Amsterdam (‘I Amsterdam’) en Den Haag (‘Internationale stad van vrede en recht’) zet hij nu ook in voor de profilering van andere gemeenten. In samenwerking met Schinkelshoek & Verhoog organiseert hij in Eindhoven een seminar citymarketing, speciaal voor wethouders die hun stad op de kaart willen zetten.
Wat zijn de belangrijkste lessen die u heeft getrokken uit uw tijd als wethouder citymarketing in Amsterdam en Den Haag?
‘De belangrijkste les is dat het draait om bewoners, bedrijven en bezoekers en ook in die volgorde. In 2004 zakte de stad Amsterdam op lijstjes waarop we hoog wilden staan. De aantrekkelijkheid van Amsterdam als stad om in te wonen ging omlaag. Zo ook de aantrekkingskracht op ondernemers. Over de introductie van ‘I Amsterdam’ waren sommige bewoners wat sceptisch: ‘Waar is dat voor nodig?’, ‘Amsterdam heeft dat toch niet nodig?’, Maar door in te zetten op de drie kernwoorden creativiteit, handelsgeest en innovatie, is de stad veel sterker op de kaart gezet. Inmiddels hebben bewoners en ondernemers ‘I Amsterdam’ omarmt, zoals bleek uit de reacties op het weghalen van de letters op het Museumplein. Vele anderen willen ook wonen en ondernemen in de hoofdstad. Het toerisme is flink toegenomen, maar dat was zonder ‘I Amsterdam’ ook wel gebeurd.’
Rik Riezebos, city brand-adviseur voor onder meer Rotterdam en Utrecht, heeft aangegeven dat de nadruk bij ‘I Amsterdam’ teveel ligt op de bezoekers. Bent u het daarmee eens?
‘Complete onzin. Bezoekers zijn slechts één van de drie doelgroepen van citymarketing. Natuurlijk zijn er toeristen die komen voor coffeeshops en the Red Light District, maar door deze campagne hebben we Amsterdam geprofileerd als stad met een historische binnenstad die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en vele musea en bezienswaardigheden biedt. Overigens zouden Utrecht en Rotterdam veel meer kunnen profiteren van de aantrekkelijkheid van Amsterdam onder toeristen. Ik vermoed dan ook dat Rik een beetje jaloers is.’
Waarom denkt u dat de citymarketing in Eindhoven zo succesvol is?
‘Eindhoven heeft duidelijke keuzes gemaakt, zich geprofileerd als designstad. Er wordt ook vastgehouden aan die keuzes en er is het besef dat citymarketing geen sprintje is, maar een marathon. Eindhoven365 is een zeer geslaagde campagne. De rol van Peter Kentie daarin is onmiskenbaar. Tijdens het seminar zullen we daar dieper op ingaan, en hoop ik wethouders handvatten te geven hoe zij de lessen uit Eindhoven en andere steden kunnen toepassen binnen hun eigen gemeente.’
Hannah Ploeger
Den Haag, maart 2019
Nieuwsarchief
Workshops voor een voet tussen de deur van Den Haag
Hoe krijg je een voet tussen de deur in Den Haag? Het Haagse krachtenveld is voor buitenstaanders niet altijd te overzien. Waar kan men het ...
Inbreng nieuwe verkiezingsprogramma’s; hoe gaan partijen om met de stijgende zorgkosten?
Meindert Stolk, expert in public affairs en associé van ons kantoor, legt de vinger op de zere plek van steeds hogere zorgkosten. Voor de verkiezingsprogramma's ...
Het congres als communicatie-instrument
Klaas Taselaar, doorgewinterd programmamaker van congressen en associé van ons kantoor, schetst de stormachtige ontwikkeling van zijn metier: 'Wat bleef was de boodschap'. En het ...
Weinakademiker vertaalt politiek naar wijn
Yvo Erades (28), eigenaar van wijnwinkels La Bordelaise en Noordman Wijnen te Leiden, verzorgt sedert vijf jaar de kerstrelatiegeschenken van Schinkelshoek & Verhoog. Dankzij eerdere ...
Presentatie in Nieuwspoort van curriculumadvies Selfie met Sappho
De Vereniging Classici Nederland (VCN) presenteerde afgelopen donderdag 31 oktober in het Haagse perscentrum Nieuwspoort haar curriculumadvies voor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur (GLTC): ...
Gosse Bosma versterkt Schinkelshoek & Verhoog
Gosse Bosma, tot voor kort directeur van Goede Doelen Nederland, treedt vanaf deze maand als associé toe tot Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Gosse Bosma versterkt ...
Afgeragd Malieveld
Hoe het poldermodel in 2019 onder druk kwam te staan Het afgeragde Malieveld zal blijven hangen als het veelzeggende beeld van 2019. Doorploegd door boeren, ...
Prinsjesdag 2019: Goed Nieuws Show Rutte III
Troonrede, Miljoenennota & Begroting hebben voor iedereen iets te bieden. Prinsjesdag 2019 is één grote Goed Nieuws Show voor Rutte III geworden. Vanmiddag heeft de ...
Vacature: Medewerker public affairs, communicatie, organisatie
Schinkelshoek & Verhoog BV is per 26 augustus 2019 op zoek naar een medewerker public affairs, communicatie, organisatie. Wie zoeken wij? Wij zoeken een ...