Als de uitslag van de Provinciale Staten verkiezingen één ding aantoont, is het de groeiende kloof tussen politiek en burger. Dit blijkt ook uit de lage opkomst (49%). Aldus PvdA-senator Marleen Barth, die donderdag 26 maart de workshop met het thema “Hoe nu verder in Den Haag?” leidde.
Bij zogenaamde second-order verkiezingen – de indirecte manier waarop de Eerste Kamerleden worden verkozen – is de mobilisatie van stemgerechtigden bij voorbaat al een lastige taak, omdat de kiezer het belang er minder van inziet én meer ‘experimenteert’ in haar stemgedrag dan bij Tweede Kamerverkiezingen. Middenpartijen moeten het vooral hebben van de mobilisatie van de eigen achterban. De PvdA is daar dit keer niet goed in geslaagd. Barth constateert dat minder dan 40 procent van de stemmers vrouw was, terwijl vrouwen vaak linkser stemmen dan mannen. Ook zijn veel jongeren thuis gebleven. De PvdA ‘doet’ het relatief goed bij jongeren en minder bij 60-plussers; het zou goed mogelijk zijn dat hier veel stemmen zijn blijven liggen.
In de landelijke politiek ziet Marleen Barth een tendens die is ingezet na de moord op Pim Fortuyn. Sindsdien is de politiek niet goed in staat geweest om tegenbewegingen op te vangen en is de politiek in zijn geheel populistischer geworden. Met de economische crisis is dat extra urgent geworden, omdat kiezers zijn gaan twijfelen aan de capaciteit van de politiek om problemen op te lossen. Om de kloof tussen burger en politiek te kunnen dichten, is er een nieuwe generatie politici nodig die laat zien dat zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de burger. En als het aan Marleen Barth ligt, zijn meer vrouwen daarbij onmisbaar.
Nieuwsarchief
Workshops voor een voet tussen de deur van Den Haag
Hoe krijg je een voet tussen de deur in Den Haag? Het Haagse krachtenveld is voor buitenstaanders niet altijd te overzien. Waar kan men het ...
Inbreng nieuwe verkiezingsprogramma’s; hoe gaan partijen om met de stijgende zorgkosten?
Meindert Stolk, expert in public affairs en associé van ons kantoor, legt de vinger op de zere plek van steeds hogere zorgkosten. Voor de verkiezingsprogramma's ...
Het congres als communicatie-instrument
Klaas Taselaar, doorgewinterd programmamaker van congressen en associé van ons kantoor, schetst de stormachtige ontwikkeling van zijn metier: 'Wat bleef was de boodschap'. En het ...
Weinakademiker vertaalt politiek naar wijn
Yvo Erades (28), eigenaar van wijnwinkels La Bordelaise en Noordman Wijnen te Leiden, verzorgt sedert vijf jaar de kerstrelatiegeschenken van Schinkelshoek & Verhoog. Dankzij eerdere ...
Presentatie in Nieuwspoort van curriculumadvies Selfie met Sappho
De Vereniging Classici Nederland (VCN) presenteerde afgelopen donderdag 31 oktober in het Haagse perscentrum Nieuwspoort haar curriculumadvies voor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur (GLTC): ...
Gosse Bosma versterkt Schinkelshoek & Verhoog
Gosse Bosma, tot voor kort directeur van Goede Doelen Nederland, treedt vanaf deze maand als associé toe tot Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Gosse Bosma versterkt ...
Afgeragd Malieveld
Hoe het poldermodel in 2019 onder druk kwam te staan Het afgeragde Malieveld zal blijven hangen als het veelzeggende beeld van 2019. Doorploegd door boeren, ...
Prinsjesdag 2019: Goed Nieuws Show Rutte III
Troonrede, Miljoenennota & Begroting hebben voor iedereen iets te bieden. Prinsjesdag 2019 is één grote Goed Nieuws Show voor Rutte III geworden. Vanmiddag heeft de ...
Vacature: Medewerker public affairs, communicatie, organisatie
Schinkelshoek & Verhoog BV is per 26 augustus 2019 op zoek naar een medewerker public affairs, communicatie, organisatie. Wie zoeken wij? Wij zoeken een ...