Wie de Klassieken volgt zal leiden
VCN-volgteam adviseert ontwikkelteams Curriculum.nu
Voor de campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) volgen wij de ontwikkelingen rondom de herziening van het onderwijscurriculum op de voet. Op de website Klassieken.nu verschijnen regelmatig berichten over de Klassieken geschreven door leraren uit heel Nederland, aangesloten bij ons ambassadeurs-netwerk. En nu de ontwikkelteams van Curriculum.nu hard aan het werk zijn met het ontwikkelen van bouwstenen, heeft VCN een speciaal volgteam ingesteld.
Dit volgteam heeft als taak de curriculumherziening intensief te monitoren en van advies te voorzien. Met name de ontwikkelteams voor de aandachtsgebieden Burgerschap, Moderne Vreemde Talen, Kunst & Cultuur en Mens & Maatschappij wordt door het volgteam in de gaten gehouden. Zo bezochten drie leden van het ontwikkelteam Engels/moderne vreemde talen afgelopen jaar al een bijeenkomst van het VCN-volgteam. Tijdens deze ontmoeting bespraken zij de overeenkomsten en verschillen tussen de betrokken vakken. Bij moderne vreemde talen krijgt ‘communicatie’ een andere inhoud dan bij GLTC. Het ontwikkelteam Engels/MVT ziet bijvoorbeeld het actief spreken van de taal als een van de belangrijkste thema’s. Bij GLTC ligt de nadruk sterker op passieve taalverwerving aan de hand van teksten.
Aan de hand van de bouwstenen van de ontwikkelteams heeft het VCN-volgteam eind 2018 een visie aan de leden gepresenteerd voor het leergebied Griekse en Latijnse taal en cultuur. Het gaat daarbij om een gedeelde visie op onderwerpen als de reikwijdte van het vak, de vraag hoe de vakken GLTC bijdragen aan de hoofddoelen van onderwijs en de samenhang tussen GLTC en de brede vaardigheden in het nieuwe onderwijscurriculum.
De komende maanden blijven de ontwikkelteams van Curriculum.nu en het volgteam van VCN hard doorwerken aan de bouwstenen voor het nieuwe curriculum. In september worden de ontwikkelde bouwstenen aan minister Slob (voor Basis- en Voortgezet Onderwijs) gepresenteerd.
Wilt u meer weten over de campagne Klassieken.nu? Neem dan vooral een kijkje op de website www.klassieken.nu of schrijf u in voor de tweemaandelijkse nieuwsbrief!
Voor in de agenda: Week van de Klassieken, dit jaar van 4 april 2019 tot en met 14 april 2019
Querine Hoejenbos
Den Haag, februari 2019
Nieuwsarchief
Meindert Stolk beëdigd als gedupteerde
Meindert Stolk is op 7 april beëdigd als gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, nadat Provinciale Staten eerder instemde met zijn voordracht. Als gedeputeerde gaat hij ...
Voor de (in)formatie bestaat geen draaiboek
Een opmerkelijke gang van zaken. De hele Tweede Kamer volgt, zij het met twee verschillende moties, een tierende Wilders, de man die altijd zo’n moeite ...
Het sociaal contract: Omtzigt over het ‘middenveld’
In de afgelopen weken (zelfs in de afgelopen 24 uur) ging het in Den Haag vaak over hem, maar zonder hem: Pieter Omtzigt. De politicus ...
Brede coalitie cruciaal voor herstel vertrouwen
In mijn vorige column voor de Haagse Bode—begin dit jaar—eindigde mijn eerste zin met het woord ‘vertrouwen’. Toen was het niet te bevroeden dat dit ...
De formatie
In 2010, 2014 en 2018 heb ik het formatieproces onderzocht in tien grote en middelgrote Nederlandse gemeenten.* Steeds veertig gesprekken met lijsttrekkers, verkenners, (in)formateurs en ...
Meindert Stolk gedeputeerde
We feliciteren de provincie Zuid-Holland met de voordracht van Meindert Stolk als gedeputeerde: ambitieus bestuurder, aimabel mens, wijs en evenwichtig. We zien hem als collega's ...
Op herhaling
Rutte IV kan niet door waar Rutte III was gebleven Nederland gaat op herhaling. Opnieuw heeft het land gekozen voor het redelijke en veilige midden. ...
Eenheidsworst
De dorpsschool die ik vanaf mijn zesde jaar bezoeken mocht, werd geregeerd door juffrouw De Jong: een schooljuf op leeftijd die een goede beheersing van ...
Dezelfde partijen, andere thema’s?
Daar waar op basis van de laatste peilingen voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen geen grote aardverschuivingen te verwachten waren, kunnen we inmiddels constateren dat er ...