Gisteren, 22 oktober, mochten de inwoners van Sint Eustatius naar de stembus om een nieuwe eilandsraad te kiezen voor de komende 2,5 jaar. De Statianen hebben hiermee de primeur dat zij als eerste binnen het Koninkrijk verkiezingen houden tijdens de coronacrisis. En hoewel het op kleine schaal is (Sint Eustatius telt 3.383 inwoners), is meteen te zien hoeveel impact corona op het politiek proces heeft.
Zo was de verkiezingscampagne, waarbij drie partijen dongen om de gunst van de kiezer, vrijwel volledig digitaal en werd er volop gebruik gemaakt van sociale media: Facebook, video’s, WhatsApp. Ook werd veel gebruik gemaakt van radiospotjes. Door de noodverordening, waardoor maximaal 15 mensen bij elkaar mochten komen, waren campagnebijeenkomsten vrijwel onmogelijk. Wel waren er op veel plekken affiches en vlaggetjes opgehangen.
Ook voor de verkiezingen zelf werd een speciaal COVID-19-proof veiligheidsplan vastgesteld. Zo waren er bijvoorbeeld twee stembureaus, zodat de kiezers zich kunnen verspreiden over de twee locaties. In de stemlokalen stond precies aangegeven welke voorschriften de kiezers in acht moesten nemen. Voldoende afstand houden (1,5 meter), het nemen van hygiënische maatregelen, het dragen van een mondkapje en een maximum aantal mensen binnen en buiten de stemlokalen. Alle voorzorgsmaatregelen om het stemmen zo veilig mogelijk te maken lijken effect te hebben gesorteerd: opvallend genoeg was de opkomst met 77% veel hoger dan in 2015 (65%) en 2011 (68%).
Ook in Nederland beraden de politieke partijen zich hoe zij moeten omgaan met deze bijzondere omstandigheden. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om congressen en bijeenkomsten te organiseren waar traditiegetrouw verkiezingsprogramma’s en kandidatenlijsten worden besproken en vastgesteld. Dat zijn ook de momenten waarop campagnes van start gaan en waarbij achterbannen gemotiveerd en geënthousiasmeerd worden om daar aan mee te doen. Ook hier zullen de campagnes veel meer online gevoerd worden, met een grote rol voor sociale media. Het wordt een uitdaging voor alle partijen om via die kanalen de achterbannen te motiveren en om potentiële kiezers te bereiken. Partijen zullen fors moeten investeren in compleet nieuwe campagnestrategieën.
De coronacrisis brengt grote onzekerheden met zich mee en dat maakt het voor partijen ook moeilijker om heldere standpunten en geloofwaardige boodschappen te formuleren. Zeker waar het gaat om de economische gevolgen of de impact op de gezondheidszorg, zijn verkiezingsprogramma’s al achterhaald voordat de inkt droog is. Waar tijdens de piek in het voorjaar corona nog een gemeenschappelijke, nationale vijand was en er sprake was van eensgezindheid, wordt het nu steeds meer een profileringspunt en gaat het debat vooral over de vraag of het kabinet deze crisis goed heeft gemanaged. Die tendens zal de komende maanden alleen maar sterker worden.
Tenslotte zal de politiek zich ook moeten buigen over de vraag hoe de verkiezingen zelf veilig en betrouwbaar georganiseerd kunnen worden. Inmiddels liggen er plannen om de verkiezingen te houden gedurende een langere periode van bijvoorbeeld een week, de mogelijkheden om per volmacht te stemmen uit te breiden of om een stem uit te kunnen brengen per post. In elk geval zullen er ook stevige veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden in de stembureaus, met allerlei praktische gevolgen van dien: bijvoorbeeld of er dan wel genoeg mensen beschikbaar zijn om die stembureaus te bemensen. Daarbij mogen alle maatregelen kiezers vooral niet ontmoedigen om gebruik te maken van hun stemrecht.
Sint Eustatius heeft vandaag op kleine schaal laten zien hoe het kan en bereikte zelfs een opkomst van 77%. De politiek en de politieke partijen hier hebben nog een enorme klus te klaren om de verkiezingen in maart 2021 goed, veilig en betrouwbaar te laten verlopen.
Nieuwsarchief
De Stembus – moet het wel anders?
De Stembus – moet het wel anders? Honderd jaar kiesrecht in Nederland Bundel Montesquieu Instituut – eindredactie Aalt Willem Heringa en Jan Schinkelshoek Honderd jaar ...
Tweede Kamerverkiezingen: Nederland kiest voor het midden
Op de vluchtheuvel Nederland kiest voor het midden Nederland heeft massaal gekozen voor het redelijke en vooral veilige midden. Teruggebracht tot de kern, betekent de ...
Ongevraagd advies aan de Staatscommissie
Jan Schinkelshoek bood afgelopen week, samen met Joop van den Berg, een ‘ongevraagd advies’ aan – aan Johan Remkes, Commissaris van de Koning en voorzitter ...
Lustrum S&V gevierd in Nieuwspoort
Wat is de overeenkomst tussen een WK voetbal en een kabinetsformatie? Kun je kabinetten maken of ontstaan ze? Moet je niet eerst ministers zoeken en ...
Wat zeggen ze? Verkiezingsdebatten op verzoek
In debat met politieke partijen? Een eigen verkiezingsdebat wellicht? Schinkelshoek & Verhoog organiseert in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen - in opdracht van bedrijven, ...
Wat schrijven ze? Verkiezingsprogramma’s onder de loep
Wat schrijven ze over ons? De komende weken publiceren alle politieke partijen hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017. Zij presenteren hun ideeën, ...
Prinsjesdag 2016: Politiek testament kabinet-Rutte
Troonrede ademt trots uit, Miljoenennota viert financiële successen Prinsjesdag 2016 ademt ‘Rutte-aans’ optimisme Het kabinet-Rutte-Asscher is begonnen aan een afscheidstournee. Vanmiddag heeft het scheidende kabinet ...
Onvoorspelbaarder dan ooit – Politieke vooruitblik naar campagne en verkiezingen
‘De verkiezingen van 2017 zijn, zes maanden van te voren, onvoorspelbaarder dan ooit.’ Het is een van onze vooruitblikken naar de campagne en de verkiezingen ...
Drukte rond de Hofvijver
Het is druk in Den Haag. De verkiezingen voor de nieuwe Tweede Kamer – vermoedelijk in het voorjaar van 2017 – werpen hun schaduwen vooruit. ...
