Na het Hoofdlijnenakkoord van mei dit jaar was het aan het Kabinet Schoof daarvan een regeerprogramma te maken. Een nieuwe werkwijze die waarschijnlijk niet snel wordt herhaald als we de signalen uit de Haagse krochten mogen geloven. Maar het ligt er wel. En sinds Prinsjesdag daarbij ook nog de Miljoenennota en begrotingen voor het komend jaar.
Er is naar aanleiding van het Hoofdlijnenakkoord al veel te doen geweest over de vraag, welke kant Nederland nou eigenlijk op gaat. Regeerprogramma en Prinsjesdagstukken lijken ons niet veel wijzer te maken. Natuurlijk, het nieuwe kabinet legt andere accenten, maar een duidelijk idee over waar we over 10 jaar moeten staan, behalve minder immigratie?
We veronderstellen, simpel gezegd, dat we met onze democratie en verkiezingen de politiek het mandaat geven onze toekomst in te kleuren en het nieuwe kabinet vervolgens aan het overheidsapparaat de opdracht geeft dat uit te voeren. Oh ja, en dat liever vandaag dan morgen.
Tegelijkertijd zien we in toenemende mate dat onze overheid eerder moeite dan gemak ondervindt om duurzaam te bepalen ‘wat goed is voor de samenleving en wie wat waarom krijgt’. Oplossend leiderschap dat het ene met het andere kan verbinden, die botsende belangen weet te transformeren naar een inspirerende ambitie? Het is er niet, maar we snakken ernaar.
Kortom: we blijven iets veronderstellen dat we hoe langer hoe minder waarschijnlijk achten. Alle ballen op de politiek, maar die versnippert eerder dan dat ze verschillen overstijgt.
En daarmee komt het grotere ‘algemeen belang’ onder druk te staan. Dat is de wijze waarop we als vrije democratische samenleving functioneren. Zwaar aangezet: of we daarbij voldoende oog houden voor de beginselen van de rechtsstaat: basisrechten en – vrijheden, ook van minderheden, ook van ‘luizen in de pels’. Het gaat om de ruimte die we elkaar gunnen.
We lijken het minder en minder eens te zijn over de rolverdeling tussen burgers, hun ‘zelforganisaties’ en goede doelen, klassieke middenveldorganisaties in zorg, onderwijs en volkshuisvesting, het bedrijfsleven en organiserende marktpartijen, de overheid en de politiek. De rechterlijke macht wordt daarin teveel een scheidsrechter, een rol die de spanning tussen met name wetgever en rechtspreker opvoert.
Bij álle partijen lijkt weinig ruimte voor reflectie te bestaan over hun eigen rol die in een zekere harmonie met de rol van andere veldspelers moet worden ingevuld. Men kan het oneens zijn over de koers, over wat er op het spel staat. Maar in plaats van dat nieuwe bindende ideeën ontstaan of verschillen van inzicht worden geaccepteerd zien we steeds vaker de wens om de ruimte voor de andere speler dan maar te beperken. En dat is een verwijt dat vooral de politiek zich moet aantrekken.
Lichtpuntjes mogen daarom wel benoemd worden. In het Regeerprogramma kunnen we lezen onder ‘de kracht van de maatschappij’: “We zien dat burgers samen uit betrokkenheid met elkaar en hun leefomgeving mooie, waardevolle en krachtige initiatieven ontplooien. Deze initiatieven verdienen ondersteuning en welwillende aandacht. Ook de Staatscommissie rechtsstaat merkt op dat de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de rechtsstaat niet alleen ligt bij de overheid, burgers dragen deze evengoed. Hierin zit wederkerigheid: Om gezamenlijk de verantwoordelijkheid te kunnen dragen moet de overheid ervoor zorgen dat de kracht van de burgers en daarmee de maatschappij gebruikt wordt.”
Een blessing in disguise of zitten hier een adder onder het gras? In elk geval lijkt het een haak om dit kabinet te houden aan het algemeen belang van ruimte voor de ‘krachten’ in de samenleving.
Gosse Bosma
Nieuwsarchief
Taghi en Pels Rijcken
In 2015 werd het toezicht op advocaten bijgeschaafd, en vorig jaar is geëvalueerd hoe dat uitpakt. Dat toezicht is in handen van dekens, de voorzitters ...
D66-minister moet nu daad bij het woord voegen
In een eerdere bijdrage over het Nederlands en Europees energiebeleid schreef ik dat klimaat en energie een terrein is dat “bij uitstek geschikt lijkt voor ...
De kracht van woorden
Begin deze maand stonden betogers voor het Hooggerechtshof in Washington. ‘Pro-life’ stond er op hun spandoeken, en ‘Choose love, choose life’. Aanleiding is een bericht ...
Schone handen
“Excuses Shell en een volledig vertrek uit Rusland”, “Scheepsbouwer Damen stopt voorlopig met leveren aan Rusland”, “Advocatenkantoor Houthoff verbreekt banden met Russische overheid en klanten”, ...
Het aftellen is begonnen…
Vanaf woensdagavond is het aftellen begonnen. De gemeentelijke verkiezingen waren niet meer dan een eerste, ruwe peiling voor de steun voor partijen rond Rutte IV. ...
Helden
Het krachtigste verhaal van de afgelopen oorlogsweken was natuurlijk dat van de grensbewakers op Slangeneiland. Geconfronteerd met een hardvochtige Russische marinecommandant die hen sommeerde de ...
Masterclass: De kunst van het voorzitten zonder hamer
16 maart gaan we weer naar de stembus om de nieuwe gemeenteraden te kiezen. De weken daarna kiezen de gemeenten hun nieuwe wethouders en de ...
Over burgerbetrokkenheid gesproken…
"Een petitie heeft op onze website nog nooit zo snel zo veel handtekeningen gekregen als die voor onmiddellijke afschaffing van het coronatoegangsbewijs", zegt Reinder Rustema, ...
Gemeenteraadsverkiezingen 2022: Valkuilen voor de formaties
Met de raadsverkiezingen zijn ook de gemeentelijke formaties in aantocht. Joan Smithuis geeft een aantal adviezen. De snelle wisseling van politieke generaties in gemeenten ...