Op 28 maart jl. diende staatssecretaris Eric van der Burg van Justitie en Veiligheid het wetsvoorstel in voor de ‘Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’, beter bekend als de Spreidingswet. Het wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat de opvangproblemen in de asielketen het hoofd geboden wordt, en dat taferelen zoals in Ter Apel afgelopen zomer – waarbij asielzoekers buiten in het gras moeten slapen – tot het verleden behoren. Het kabinet kreeg echter veel kritiek te verduren op het wetsvoorstel—van de Raad van State, maar ook van de VNG en het COA. Wat houdt de spreidingswet precies in, en waarom is er zoveel kritiek?
Stabiele opvangcapaciteit
Op dit moment is het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) voor opvangcapaciteit afhankelijk van de medewerking van gemeenten. Op die manier krijgt het COA momenteel echter niet genoeg reguliere opvangplekken bij elkaar om alle asielzoekers in Nederland onder te kunnen brengen, zo blijkt ook uit het ‘gesleep’ met asielzoekers van locatie naar locatie. Een significant deel van de asielzoekers in Nederland is ondergebracht in crisis- en noodopvanglocaties, waar de voorzieningen lang niet altijd op orde zijn. Met de spreidingswet wil het kabinet daar verandering in brengen.
Daarvoor hanteert het zowel een wortel als een stok. Gemeenten krijgen straks een taakstelling voor de opvang van asielzoekers, net zoals ze die nu al hebben voor statushouders (vluchtelingen die al een verblijfsvergunning hebben gekregen). Daarmee worden asielzoekers via objectieve criteria verspreid over Nederland opgevangen. De wortel is een financiële beloning als gemeenten zich vrijwillig inspannen om de gevraagde opvangplekken – of zelfs meer – te realiseren. De stok is dat het Rijk uiteindelijke opvangplaatsen kan afdwingen als gemeenten tekortschieten. Gemeenten krijgen overigens wel de vrijheid om binnen de provinciegrenzen ‘deals’ te sluiten met andere gemeenten. Zo zou de ene gemeente ervoor kunnen kiezen een groot azc te faciliteren en wat meer asielzoekers op te vangen, terwijl een buurgemeente in ruil daarvoor huisvesting voor meer statushouders regelt.
Hoofdpijndossier
De spreidingswet is inmiddels een langlopend dossier en heeft staatssecretaris Van der Burg ongetwijfeld meerdere slapeloze nachten bezorgd. Na de chaos in Ter Apel in de zomer van 2022 hoopte hij met de spreidingswet genoeg opvangplekken te kunnen garanderen om te voorkomen dat de asielketen in 2023 weer vast zou lopen. De wet zou dan op 1 januari 2023 in moeten gaan. Uiteindelijk werd begin november de wet voorgelegd aan de Raad van State. Die had tot februari nodig om tot zijn advies te komen. De RvS concludeerde dat de wet complex en moeilijk uitvoerbaar is, en adviseerde het kabinet om het wetsvoorstel aan te passen, alvorens het naar het parlement te sturen. De VNG en het COA sloten zich grotendeels aan bij de kritiek van de RvS.
Van der Burg deed uiteindelijk niets met de kritiek en legde vorige week een ongewijzigde spreidingswet voor aan de Tweede Kamer. Dat lijkt vooral te zijn ingegeven door een politieke afweging; met al te veel aanpassingen zou de steun van Van der Burgs eigen partij – de VVD – in de Tweede Kamer voor het wetsvoorstel mogelijk niet zeker zijn. Met een verzoek om spoedbehandeling hoopt de staatssecretaris zijn spreidingswet nu vlot door de Tweede Kamer te krijgen, waarna de Eerste Kamer – na de recente Provinciale Statenverkiezingen – een groter obstakel zal zijn. Het kabinet heeft 1 januari 2024 nu als doel gesteld voor inwerkingtreding van de wet. Dat is maar liefst een jaar na de eerdere streefdatum, en zodoende wordt het ook deze zomer ongetwijfeld onrustig in Ter Apel.
Jelle Baartmans, april 2023

Jelle Baartmans
foto: Gerhard van Roon
Nieuwsarchief
Jaar van de integriteit
Jaar van de integriteit Er wordt in 2018 op de man gespeeld Het wordt niet het jaar van de integriteit. Het was het al. Nog ...
Op de achterkant van een sigarendoos
‘Aan het einde van de dage pakten ze hun sigarendoos. Op de achterkant schreven ze op waarover ze het eens waren. Dat ze goed wilden ...
Prinsjesdag: Niemandsland tussen Rutte II en Rutte III
Troonrede & Miljoenennota maken balans op Prinsjesdag 2017 valt midden in het niets tussen de kabinetten Rutte II en Rutte III. Troonrede, Miljoenennota en Begroting ...
Gezocht: communicatiestrategie
Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet. Zelden zal een nieuw kabinet met zo’n achterstand ...
Lustrumeditie Prinsjesfestival: Tijd om elkaar te vinden
Prinsjesfestival viert dit jaar voor de vijfde maal het feest van de democratie. De reden hiervoor is niet anders: het is een feest om in ...
Op stoom: de campagne Klassieken.nu
De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle ...
De Stembus – moet het wel anders?
De Stembus – moet het wel anders? Honderd jaar kiesrecht in Nederland Bundel Montesquieu Instituut – eindredactie Aalt Willem Heringa en Jan Schinkelshoek Honderd jaar ...
Tweede Kamerverkiezingen: Nederland kiest voor het midden
Op de vluchtheuvel Nederland kiest voor het midden Nederland heeft massaal gekozen voor het redelijke en vooral veilige midden. Teruggebracht tot de kern, betekent de ...
Ongevraagd advies aan de Staatscommissie
Jan Schinkelshoek bood afgelopen week, samen met Joop van den Berg, een ‘ongevraagd advies’ aan – aan Johan Remkes, Commissaris van de Koning en voorzitter ...