Het goede verhaal is van alle tijden. Bedrijven, organisaties, overheden – op hun tijd zijn ze allemaal op zoek naar een goed verhaal. Het goede verhaal is een herijking van het vertrouwde, een stip op de horizon, een richtsnoer voor keuzes en een basis voor alle denkbare vormen van communicatie.
Journalist van huis uit, moet ik eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de 21ste eeuw wel eens werd bevangen door onrust. Inter- en intranet, facebook, twitter, content management systemen – kon ik dat allemaal bijhouden? Was dat niet het domein van een aanstormende generatie whizzkids? Wat had ik, man van het gedrukte woord, in de wereld van de nieuwe media nog te zoeken?
Anno 2020 is die onrust helemaal weg. Ja, de digitale wereld is in toenemende mate een biotoop van jonge professionals die beroepen hebben waarvan niemand tien jaar geleden ooit had gehoord. En ja, voor een enkele professional is het hele veld niet of nauwelijks bij te benen. Maar wat bleef, is de roep om een verhaal. In een wereld die zich soms in een stroomversnelling lijkt te bevinden heerst continue drukte. Reorganisatie, inhaalslag, waan van de dag, politieke druk, de roep om meer klantgerichtheid, nieuwe bezems en een enkele keer oude wijn in nieuwe zakken, stuk voor stuk kunnen ze aanleiding zijn om jezelf de vraag te stellen: wat is mijn verhaal eigenlijk? En die vraag lijkt groter dan ooit.
Dé persoon om met die vraag aan de slag te gaan, is de man of vrouw met een journalistieke blik; iemand die nieuwsgierig rondkijkt en vragen stelt: wat bent u precies aan het doen? Waarom doet u dat eigenlijk? Wat wilt u ermee bereiken? Die de puzzelstukjes ophaalt, afstand neemt en denkt: wat zíe ik nu eigenlijk? Wat is het grote plaatje? En die vervolgens weloverwogen de stukjes op hun plaats legt.
Het resultaat is een verhaal. Een verhaal van vandaag, maar ook van morgen; vertrouwd en nieuw tegelijk, herkenbaar en toch ook verleidelijk. Het verhaal gaat over jou, over wie je bent en waar je naartoe wilt. Afhankelijk van je vraag kan het verhaal gaan over van alles: over de ziel van je organisatie, over de weg om te komen tot betere dienstverlening, over een concreet project of programma, of over de bijdrage die jij kunt leveren aan een betere samenleving. En met dat verhaal kun je aan de slag: als basis voor public affairs, in- en externe communicatie, het onderhouden van klantrelaties, cultuurverandering of marketingactiviteiten.
Soms voel ik me net een kapper, of beter: een visagist. Ik praat met opdrachtgevers en hoor wie of wat ze willen zijn, bedenk wat ik nodig heb en ga aan de slag. Ik knip de dode lokken weg, breng het levende haar in het gewenste model, licht hier en daar een accentje op en zet de klant voor de spiegel. Die ziet zichzelf, kijkt en kan een gevoel van tevredenheid niet onderdrukken: ik mag er best wezen!
Nieuwsarchief
Bart Olde Agterhuis aan boord van S&V
Bart Olde Agterhuis (1981) stapt als associé aan boord van Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Hij is een ervaren bestuursadviseur en projectleider die vanuit verschillende rollen ...
Prinsjesdag en militairen houden stand op het Voorhout
‘Prinsjesdag, de traditionele opening van het parlementaire jaar, moet op de schop’ om meer publiek te trekken, berichtte de NOS eerder deze week. Wat in ...
Leermeesters: Grondverven en aflakken
De meesten sprongen gewoon in het diepe. Zonder opgeblazen vleugeltjes of kurk op hun middel. Hun achtergrond was bont. Zó van de middelbare school, gesjeesde ...
Scylla en Charybdis: rechters over het AD en Kasem
Op 26 januari van dit jaar verbood de Amsterdamse voorzieningenrechter het Algemeen Dagblad om te publiceren over een gesprek dat Peter R. de Vries had ...
Slagschaduw Europese Parlementsverkiezingen over formatie
In juni gaan we naar de stembus voor de Europese Parlementsverkiezingen. Qua publieke belangstelling delven de die verkiezingen altijd het onderspit tegen de stembusgang voor ...
Ondermijning van overheidswege?
Demissionair minister Weerwind (Rechtsbescherming) heeft eind vorig jaar – in verband met het kennelijke cellen- en personeelstekort in gevangenissen - het plan geopperd tot gevangenisstraf ...
Financiën en een flesje water: framing in formatietijd
Sinds de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 ziet Kees Verhoog politieke kopstukken worstelen met hun frames en strategieën. Sommige werken, andere helemaal niet. De ...
Donald Trump jaagt EU in “Panic-Mode”
Het waren geen beste weken voor de besluitvormers in het Brusselse EU kwartier deze maand, waar protesterende boeren het iconische Place du Luxembourg letterlijk in ...
Op weg naar een buitengewoon kabinet?
Terwijl de verkenningsperiode meer weg had van een verlengde campagne, lijkt er sinds vorige week ineens een coalitie in de steigers te staan. Vanuit de ...