Het goede verhaal is van alle tijden. Bedrijven, organisaties, overheden – op hun tijd zijn ze allemaal op zoek naar een goed verhaal. Het goede verhaal is een herijking van het vertrouwde, een stip op de horizon, een richtsnoer voor keuzes en een basis voor alle denkbare vormen van communicatie.

Lars Kuipers © 2017
Foto: Nils van Houts
Journalist van huis uit, moet ik eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de 21ste eeuw wel eens werd bevangen door onrust. Inter- en intranet, facebook, twitter, content management systemen – kon ik dat allemaal bijhouden? Was dat niet het domein van een aanstormende generatie whizzkids? Wat had ik, man van het gedrukte woord, in de wereld van de nieuwe media nog te zoeken?
Anno 2020 is die onrust helemaal weg. Ja, de digitale wereld is in toenemende mate een biotoop van jonge professionals die beroepen hebben waarvan niemand tien jaar geleden ooit had gehoord. En ja, voor een enkele professional is het hele veld niet of nauwelijks bij te benen. Maar wat bleef, is de roep om een verhaal. In een wereld die zich soms in een stroomversnelling lijkt te bevinden heerst continue drukte. Reorganisatie, inhaalslag, waan van de dag, politieke druk, de roep om meer klantgerichtheid, nieuwe bezems en een enkele keer oude wijn in nieuwe zakken, stuk voor stuk kunnen ze aanleiding zijn om jezelf de vraag te stellen: wat is mijn verhaal eigenlijk? En die vraag lijkt groter dan ooit.
Dé persoon om met die vraag aan de slag te gaan, is de man of vrouw met een journalistieke blik; iemand die nieuwsgierig rondkijkt en vragen stelt: wat bent u precies aan het doen? Waarom doet u dat eigenlijk? Wat wilt u ermee bereiken? Die de puzzelstukjes ophaalt, afstand neemt en denkt: wat zíe ik nu eigenlijk? Wat is het grote plaatje? En die vervolgens weloverwogen de stukjes op hun plaats legt.
Het resultaat is een verhaal. Een verhaal van vandaag, maar ook van morgen; vertrouwd en nieuw tegelijk, herkenbaar en toch ook verleidelijk. Het verhaal gaat over jou, over wie je bent en waar je naartoe wilt. Afhankelijk van je vraag kan het verhaal gaan over van alles: over de ziel van je organisatie, over de weg om te komen tot betere dienstverlening, over een concreet project of programma, of over de bijdrage die jij kunt leveren aan een betere samenleving. En met dat verhaal kun je aan de slag: als basis voor public affairs, in- en externe communicatie, het onderhouden van klantrelaties, cultuurverandering of marketingactiviteiten.
Soms voel ik me net een kapper, of beter: een visagist. Ik praat met opdrachtgevers en hoor wie of wat ze willen zijn, bedenk wat ik nodig heb en ga aan de slag. Ik knip de dode lokken weg, breng het levende haar in het gewenste model, licht hier en daar een accentje op en zet de klant voor de spiegel. Die ziet zichzelf, kijkt en kan een gevoel van tevredenheid niet onderdrukken: ik mag er best wezen!
Nieuwsarchief
Jaar van de integriteit
Jaar van de integriteit Er wordt in 2018 op de man gespeeld Het wordt niet het jaar van de integriteit. Het was het al. Nog ...
Op de achterkant van een sigarendoos
‘Aan het einde van de dage pakten ze hun sigarendoos. Op de achterkant schreven ze op waarover ze het eens waren. Dat ze goed wilden ...
Prinsjesdag: Niemandsland tussen Rutte II en Rutte III
Troonrede & Miljoenennota maken balans op Prinsjesdag 2017 valt midden in het niets tussen de kabinetten Rutte II en Rutte III. Troonrede, Miljoenennota en Begroting ...
Gezocht: communicatiestrategie
Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet. Zelden zal een nieuw kabinet met zo’n achterstand ...
Lustrumeditie Prinsjesfestival: Tijd om elkaar te vinden
Prinsjesfestival viert dit jaar voor de vijfde maal het feest van de democratie. De reden hiervoor is niet anders: het is een feest om in ...
Op stoom: de campagne Klassieken.nu
De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle ...
De Stembus – moet het wel anders?
De Stembus – moet het wel anders? Honderd jaar kiesrecht in Nederland Bundel Montesquieu Instituut – eindredactie Aalt Willem Heringa en Jan Schinkelshoek Honderd jaar ...
Tweede Kamerverkiezingen: Nederland kiest voor het midden
Op de vluchtheuvel Nederland kiest voor het midden Nederland heeft massaal gekozen voor het redelijke en vooral veilige midden. Teruggebracht tot de kern, betekent de ...
Ongevraagd advies aan de Staatscommissie
Jan Schinkelshoek bood afgelopen week, samen met Joop van den Berg, een ‘ongevraagd advies’ aan – aan Johan Remkes, Commissaris van de Koning en voorzitter ...