Steeds meer regels die het dagelijks reilen en zeilen van onze organisaties en ondernemingen bepalen ontstaan in Brussel. Waar er bij een EU-richtlijn nog de nodige vrijheid geboden wordt aan de lidstaten om de wetgeving enigszins aan te passen aan de nationale regelgeving, biedt een Europese verordening deze speelruimte niet en dient deze een op een overgenomen te worden. Wij zien hierbij een trend waarbij Brussel met name verordeningen uitschrijft en steeds minder richtlijnen. Ook wanneer een bestaande richtlijn herzien moet worden, wordt van de gelegenheid gebruikt gemaakt om van de richtlijn een verordening te maken. Dit is ook het geval met de zogenaamde ‘e-Privacy’ richtlijn (richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie).

Patrick Gibbels
Foto: Gerhard van Roon
Of het nu gaat om NGO’s, het onderwijs of het bedrijfsleven, veel organisaties zijn afhankelijk van externe klanten- en fondsenwerving. Deze manier van acquisitie is tijdens de huidige gezondheidscrisis wellicht nog relevanter geworden. COVID-19 en de vele beperkingen die daarmee gepaard gaan, hebben de manieren waarop wij klanten kunnen bereiken aanzienlijk beperkt. Live-evenementen zijn onder de huidige omstandigheden in veel delen van Europa moeilijk te organiseren, bezoekersattracties en openbare fondsen- en klantenwerving zijn nog steeds beperkt. Wij hebben in ieder geval de telefoon nog, toch? Nou, misschien niet.
De EU treedt al een tijd hard op tegen privacyschendingen in een poging haar burgers te beschermen tegen gegevensmisbruik. Wij kennen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) inmiddels allemaal en de meesten van ons begrijpen hoe deze de consumentenrechten beschermt, maar ook hoe beperkend deze kan zijn met betrekking tot het verzamelen van belangrijke gegevens en het bereiken van (potentiële) klanten. Hoewel de EU vooral de internetreuzen wilde aanpakken, waarvan bekend is dat ze gegevens van burgers verzamelen en doorverkopen, ondervinden veel andere en kleinere spelers nevenschade.
De e-Privacy Verordening heeft op Europees niveau jarenlang in een impasse gezeten omdat de lidstaten het binnen de Europese Raad niet eens konden worden. In de tweede helft van vorig jaar kwam er echter opnieuw beweging in het dossier en lijken de instellingen nu dichter bij een akkoord te komen. De Raad heeft twee amendementen voorgesteld op het voorstel van de Europese Commissie die telefonische werving erg moeilijk zouden kunnen maken.
Artikel 16 bepaalt dat organisaties die zich bezighouden met telefonische marketing een bepaald label en een speciaal telefoonkengetal kunnen krijgen om als zodanig te worden herkend. Om het nog moeilijker te maken, stelt het voorgestelde artikel 14 dat telecomaanbieders gebruikers kunnen aanbieden om alle inkomende oproepen van dergelijke nummers automatisch te blokkeren. Dit zou voorbijgaan aan de expliciete toestemming van individuen om gecontacteerd te worden. Als een klant die ermee heeft ingestemd om gecontacteerd te worden de prefix-blokkering activeert, worden alle oproepen alsnog standaard geblokkeerd, hetgeen klantenwerving en klantenbehoud uiteraard bemoeilijkt.
Persoonlijke gegevens zijn handelswaar geworden en misbruik van deze gegevens door grote online spelers is een reële bedreiging. Het is logisch dat de EU-wetgevers burgers tegen dit soort misbruik in bescherming willen nemen. Maar het toepassen van een algemene en allesomvattende benadering, wat helaas in veel gevallen de modus operandi van de EU lijkt te zijn, kan in dit geval serieuze gevolgen hebben voor veel organisaties en bedrijven.
Patrick Gibbels, 30 juni 2021
Nieuwsarchief
Jaar van de integriteit
Jaar van de integriteit Er wordt in 2018 op de man gespeeld Het wordt niet het jaar van de integriteit. Het was het al. Nog ...
Op de achterkant van een sigarendoos
‘Aan het einde van de dage pakten ze hun sigarendoos. Op de achterkant schreven ze op waarover ze het eens waren. Dat ze goed wilden ...
Prinsjesdag: Niemandsland tussen Rutte II en Rutte III
Troonrede & Miljoenennota maken balans op Prinsjesdag 2017 valt midden in het niets tussen de kabinetten Rutte II en Rutte III. Troonrede, Miljoenennota en Begroting ...
Gezocht: communicatiestrategie
Gezocht: een communicatiemanager. Standplaats: Den Haag. Start: met spoed. Opgave: optuigen van communicatiestrategie voor het nieuwe kabinet. Zelden zal een nieuw kabinet met zo’n achterstand ...
Lustrumeditie Prinsjesfestival: Tijd om elkaar te vinden
Prinsjesfestival viert dit jaar voor de vijfde maal het feest van de democratie. De reden hiervoor is niet anders: het is een feest om in ...
Op stoom: de campagne Klassieken.nu
De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle ...
De Stembus – moet het wel anders?
De Stembus – moet het wel anders? Honderd jaar kiesrecht in Nederland Bundel Montesquieu Instituut – eindredactie Aalt Willem Heringa en Jan Schinkelshoek Honderd jaar ...
Tweede Kamerverkiezingen: Nederland kiest voor het midden
Op de vluchtheuvel Nederland kiest voor het midden Nederland heeft massaal gekozen voor het redelijke en vooral veilige midden. Teruggebracht tot de kern, betekent de ...
Ongevraagd advies aan de Staatscommissie
Jan Schinkelshoek bood afgelopen week, samen met Joop van den Berg, een ‘ongevraagd advies’ aan – aan Johan Remkes, Commissaris van de Koning en voorzitter ...