Frits Huffnagel is sinds 2018 als associé verbonden aan Schinkelshoek & Verhoog. Zijn jarenlange ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes in grote steden als Amsterdam (‘I Amsterdam’) en Den Haag (‘Internationale stad van vrede en recht’) zet hij nu ook in voor de profilering van andere gemeenten. In samenwerking met Schinkelshoek & Verhoog organiseert hij in Eindhoven een seminar citymarketing, speciaal voor wethouders die hun stad op de kaart willen zetten.
Wat zijn de belangrijkste lessen die u heeft getrokken uit uw tijd als wethouder citymarketing in Amsterdam en Den Haag?
‘De belangrijkste les is dat het draait om bewoners, bedrijven en bezoekers en ook in die volgorde. In 2004 zakte de stad Amsterdam op lijstjes waarop we hoog wilden staan. De aantrekkelijkheid van Amsterdam als stad om in te wonen ging omlaag. Zo ook de aantrekkingskracht op ondernemers. Over de introductie van ‘I Amsterdam’ waren sommige bewoners wat sceptisch: ‘Waar is dat voor nodig?’, ‘Amsterdam heeft dat toch niet nodig?’, Maar door in te zetten op de drie kernwoorden creativiteit, handelsgeest en innovatie, is de stad veel sterker op de kaart gezet. Inmiddels hebben bewoners en ondernemers ‘I Amsterdam’ omarmt, zoals bleek uit de reacties op het weghalen van de letters op het Museumplein. Vele anderen willen ook wonen en ondernemen in de hoofdstad. Het toerisme is flink toegenomen, maar dat was zonder ‘I Amsterdam’ ook wel gebeurd.’
Rik Riezebos, city brand-adviseur voor onder meer Rotterdam en Utrecht, heeft aangegeven dat de nadruk bij ‘I Amsterdam’ teveel ligt op de bezoekers. Bent u het daarmee eens?
‘Complete onzin. Bezoekers zijn slechts één van de drie doelgroepen van citymarketing. Natuurlijk zijn er toeristen die komen voor coffeeshops en the Red Light District, maar door deze campagne hebben we Amsterdam geprofileerd als stad met een historische binnenstad die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en vele musea en bezienswaardigheden biedt. Overigens zouden Utrecht en Rotterdam veel meer kunnen profiteren van de aantrekkelijkheid van Amsterdam onder toeristen. Ik vermoed dan ook dat Rik een beetje jaloers is.’
Waarom denkt u dat de citymarketing in Eindhoven zo succesvol is?
‘Eindhoven heeft duidelijke keuzes gemaakt, zich geprofileerd als designstad. Er wordt ook vastgehouden aan die keuzes en er is het besef dat citymarketing geen sprintje is, maar een marathon. Eindhoven365 is een zeer geslaagde campagne. De rol van Peter Kentie daarin is onmiskenbaar. Tijdens het seminar zullen we daar dieper op ingaan, en hoop ik wethouders handvatten te geven hoe zij de lessen uit Eindhoven en andere steden kunnen toepassen binnen hun eigen gemeente.’
Hannah Ploeger
Den Haag, maart 2019
Nieuwsarchief
Leermeesters: Roep de hond als hij naar je toekomt
Er zijn van die uitspraken die ik gedurende mijn ambtelijke loopbaan heb opgepikt, die mij altijd zijn bijgebleven en al dan niet bewust leidraad zijn ...
Trends: denk dan aan de Oliecrisis van 1973
Terwijl de eerder aangekondigde slag om het midden plaatsvindt, dient de slag om de flanken zich alweer aan: ook trends zijn tijdelijk. Maar in de ...
Pieter Omtzigt: ‘Controlestaat ligt op de loer’
DEN HAAG, 6 september 2023 – “We letten niet op, terwijl onze democratieën langzaam wegglijden en verkeerd gebruik van data ongekende mogelijkheden geeft.” Tweede Kamerlid Pieter ...
De gok van Mark Rutte
Het kabinet viel niet vrijdagavond, maar al een paar weken geleden. Om precies te zijn: op woensdag 21 juni, de dag waarop het slepende overleg ...
Pieter Omtzigt houdt Binnenhoflezing 2023
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt houdt woensdagmiddag 6 september 2023 in perscentrum Nieuwspoort de derde Binnenhoflezing. Thema van de lezing is ditmaal: De Nieuwe Volksvertegenwoordiger. Thema ...
Wereldbeschouwing
In een autobiografisch jeugdverhaal, opgenomen in deel 1 van zijn verzameld werk, vertelt wijlen Karel van het Reve hoe hij als achtjarige, ziek te bed ...
Leermeesters: Nicht ärgern, nur wundern
Soms staan belangen op gespannen voet met elkaar, niet alleen tussen mensen maar ook met het oog op de toekomst. Van een adviseur kan dat ...
De ID-wallet: toegankelijkheid, gebruikersgemak en valkuilen
In onze digitale leefomgeving wordt het belang van veilige en betrouwbare identiteitsverificatie steeds groter. De Europese ID-wallet – een digitale portefeuille – is een langlopend ...
De journalist, de code en de NPO
Ongehoord Nederland, afgekort ‘ON!’, heeft heel wat te stellen met de Journalistieke Code van de NPO. De boetes wegens overtreding dwarrelen binnen. Dat is een ...