Frits Huffnagel is sinds 2018 als associé verbonden aan Schinkelshoek & Verhoog. Zijn jarenlange ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes in grote steden als Amsterdam (‘I Amsterdam’) en Den Haag (‘Internationale stad van vrede en recht’) zet hij nu ook in voor de profilering van andere gemeenten. In samenwerking met Schinkelshoek & Verhoog organiseert hij in Eindhoven een seminar citymarketing, speciaal voor wethouders die hun stad op de kaart willen zetten.
Wat zijn de belangrijkste lessen die u heeft getrokken uit uw tijd als wethouder citymarketing in Amsterdam en Den Haag?
‘De belangrijkste les is dat het draait om bewoners, bedrijven en bezoekers en ook in die volgorde. In 2004 zakte de stad Amsterdam op lijstjes waarop we hoog wilden staan. De aantrekkelijkheid van Amsterdam als stad om in te wonen ging omlaag. Zo ook de aantrekkingskracht op ondernemers. Over de introductie van ‘I Amsterdam’ waren sommige bewoners wat sceptisch: ‘Waar is dat voor nodig?’, ‘Amsterdam heeft dat toch niet nodig?’, Maar door in te zetten op de drie kernwoorden creativiteit, handelsgeest en innovatie, is de stad veel sterker op de kaart gezet. Inmiddels hebben bewoners en ondernemers ‘I Amsterdam’ omarmt, zoals bleek uit de reacties op het weghalen van de letters op het Museumplein. Vele anderen willen ook wonen en ondernemen in de hoofdstad. Het toerisme is flink toegenomen, maar dat was zonder ‘I Amsterdam’ ook wel gebeurd.’
Rik Riezebos, city brand-adviseur voor onder meer Rotterdam en Utrecht, heeft aangegeven dat de nadruk bij ‘I Amsterdam’ teveel ligt op de bezoekers. Bent u het daarmee eens?
‘Complete onzin. Bezoekers zijn slechts één van de drie doelgroepen van citymarketing. Natuurlijk zijn er toeristen die komen voor coffeeshops en the Red Light District, maar door deze campagne hebben we Amsterdam geprofileerd als stad met een historische binnenstad die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en vele musea en bezienswaardigheden biedt. Overigens zouden Utrecht en Rotterdam veel meer kunnen profiteren van de aantrekkelijkheid van Amsterdam onder toeristen. Ik vermoed dan ook dat Rik een beetje jaloers is.’
Waarom denkt u dat de citymarketing in Eindhoven zo succesvol is?
‘Eindhoven heeft duidelijke keuzes gemaakt, zich geprofileerd als designstad. Er wordt ook vastgehouden aan die keuzes en er is het besef dat citymarketing geen sprintje is, maar een marathon. Eindhoven365 is een zeer geslaagde campagne. De rol van Peter Kentie daarin is onmiskenbaar. Tijdens het seminar zullen we daar dieper op ingaan, en hoop ik wethouders handvatten te geven hoe zij de lessen uit Eindhoven en andere steden kunnen toepassen binnen hun eigen gemeente.’
Hannah Ploeger
Den Haag, maart 2019
Nieuwsarchief
Nieuw elan?
Aan de vooravond van de start van Rutte IV Nieuw elan? Zelden zal een nieuw kabinet in Den Haag met zoveel scepsis zijn ontvangen als ...
Overtreffende trap
Je zult maar Kamerlid zijn. Zeker, het is nooit een simpel baantje geweest. Er worden zo veel uiteenlopende, zelfs tegenstrijdige eisen aan Kamerleden gesteld dat ...
S&V Dossier: De sturende kracht van Brussel
In 1947 begon in Nederland de traditie van ‘het koffertje’ op Prinsjesdag. Het uitspreken van de Troonrede door de koning en het aanbieden van de ...
Jasper van Hylckama Vlieg versterkt S&V Coaching
Adviesbureau Schinkelshoek & Verhoog (S&V) is een coachingspraktijk rijker. Coachen deden we al, maar nu stappen we over onze bescheidenheid heen en treden we hiermee ...
Leren we het nou nooit?
Tijdens deze kabinetsformatie wordt Den Haag overstelpt met adviezen. Dat is gebruikelijk, maar wat nu opvalt is dat ook de Hoge Colleges van Staat en ...
Ambtenarenkracht
Hulde aan de schrijvende ambtenaar die, eenmaal achter het toetsenbord gekropen, volop in zijn kracht staat! Het levert soms gedenkwaardig proza op. Neem een zin ...
Brussel: dichterbij dan ooit
Al sinds jaar en dag voorziet Schinkelshoek & Verhoog (S&V) opdrachtgevers van maatwerk in monitoren en analyse in de vorm van Haagse Signalen. Politiek Den ...
S&V verwelkomt Shirley Gast
Shirley Gast treedt als associé toe tot Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Met de komst van Shirley Gast versterkt het kantoor zich met ruim twintig jaar ...
Een begroting die niet alles zegt
Opnieuw een afwijkende Prinsjesdag en deze keer niet zozeer door Corona. Met wat voor begroting hebben we eigenlijk van doen? Beleidsarm of toch niet, nieuwe ...