In de week naar de lancering van mijn kinderboekendebuut laait de discussie op over het censureren van de boeken van Roald Dahl. De boeken die ik als kind verslond. Een paar weken ervoor tekende ik nog de petitie ter pleidooi voor de vrijheid van kunst inzake de kwestie van kinderboekenauteur Pim Lammers.
Het zet me aan het denken over het maken van kunst en het beleven van kunst. Aan beide zijden is vrijheid vereist van ervaren. Tijdens het maken, en tijdens het ontvangen. Juist om je smaak voor het leven te ontwikkelen.
Ik ken als schrijver beide zijden.
Tijdens het schrijfproces van het kinderboek herkende ik bijvoorbeeld de stress (het ingebeelde gevoel dat je kop er wordt afgehakt als je fouten maakt) die je als maker kan hebben vanwege de censuur die er heerst in onze maatschappij wanneer je je bezighoudt met schrijven over delicate onderwerpen. Terwijl je juist vrij moet zijn om ze aan te kaarten, in openheid! Want waar je licht op schijnt, kan ruimte ontstaan.
Nog meer dan het te ‘vinden’, ontdekte ik hoe noodzakelijk het is daadwerkelijk te ‘ervaren’ om je vrij te voelen wanneer je aan het scheppen bent.
Gelukkig bleef ik mij focussen op waar het om te doen was. En dat is nu juíst licht schijnen op kwesties om ruimte te scheppen. Het boek wil een opmaat zijn tot gesprek.
Operatie Bloemenbuurt, want zo heet het boek, kaart allerhande thema’s aan (criminaliteit, groepsdruk, racisme, pesten, kind in een gebroken gezin zijn, ga zo maar door) om over in gesprek te gaan in de klas, of daarbuiten. Juist omdat alles aan bod komt, wil het kinderen serieus nemen. (Of dat gelukt, is aan kinderen … ).
Censureer je kunst, neem je kinderen niet serieus. Als we uit boeken gaan slopen wat aanstootgevend zou kunnen zijn, helpen we kinderen niet maar ontnemen we ze de kans om te ervaren. Juist door te kunnen ervaren en te voelen en daarover in gesprek te gaan, ontwikkel je je eigen persoonlijkheid. Dus ja, de censuur rondom de boeken van Dahl en Lammers: dat is niet lichtzinnig.
Draai het om. Vraag het kinderen zelf wat ze van die ‘aanstootgevende’ passages vinden. Ik las gelukkig al in een aantal kranten enkele voorbeelden van reacties van kinderen. Dat lijkt me coole en zinvolle journalistiek! Poets niet weg wat je niet aanstaat, maar gebruik het als aanzet om te groeien.
Ik vrees dat volwassenen zichzelf gewoon te serieus nemen. En dat had Roald Dahl heel goed begrepen.
Hannah Aukes, 28 februari 2023
Nieuwsarchief
Financiën en een flesje water: framing in formatietijd
Sinds de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 ziet Kees Verhoog politieke kopstukken worstelen met hun frames en strategieën. Sommige werken, andere helemaal niet. De ...
Donald Trump jaagt EU in “Panic-Mode”
Het waren geen beste weken voor de besluitvormers in het Brusselse EU kwartier deze maand, waar protesterende boeren het iconische Place du Luxembourg letterlijk in ...
Op weg naar een buitengewoon kabinet?
Terwijl de verkenningsperiode meer weg had van een verlengde campagne, lijkt er sinds vorige week ineens een coalitie in de steigers te staan. Vanuit de ...
S&V in een luchtig jasje
Beste lezer, Op de valreep van het nieuwe jaar steken we onze website en nieuwsbrief de Haagse Bode in een luchtig jasje. Danny de Neef ...
Leermeesters: Als broekie
Ten tijde van het eerste paarse kabinet werkte ik voor een van de dragers van dat kabinet, Ad Melkert. Ik was directeur financiën bij het ...
Verkiezing en oproer in Vorden
Over kandidaten, kerk, kasteelheer en kroegbaas In 1713 en de jaren hiervoor is het hopeloos nat op het land, met slechte oogsten, armoede en ...
Vriendjespolitiek
Het kan zomaar eens voorkomen dat je na het werk met een zakenrelatie op een terras belandt, je bestelt een glaasje bier en daarna misschien ...
Einde van een tijdperk
Alles moet anders – dat is op dit moment het overheersende gevoel zowel in de politiek als in de samenleving. Het neoliberalisme is op zijn ...
Zijn de bomen nog kaal op ’t Voorhout?
'Zijn de bomen nog kaal op 't Voorhout', vraagt Conny Stuart zich een beetje 'vals' af in haar chanson Wat voor weer zou het zijn ...