In de week naar de lancering van mijn kinderboekendebuut laait de discussie op over het censureren van de boeken van Roald Dahl. De boeken die ik als kind verslond. Een paar weken ervoor tekende ik nog de petitie ter pleidooi voor de vrijheid van kunst inzake de kwestie van kinderboekenauteur Pim Lammers.
Het zet me aan het denken over het maken van kunst en het beleven van kunst. Aan beide zijden is vrijheid vereist van ervaren. Tijdens het maken, en tijdens het ontvangen. Juist om je smaak voor het leven te ontwikkelen.
Ik ken als schrijver beide zijden.
Tijdens het schrijfproces van het kinderboek herkende ik bijvoorbeeld de stress (het ingebeelde gevoel dat je kop er wordt afgehakt als je fouten maakt) die je als maker kan hebben vanwege de censuur die er heerst in onze maatschappij wanneer je je bezighoudt met schrijven over delicate onderwerpen. Terwijl je juist vrij moet zijn om ze aan te kaarten, in openheid! Want waar je licht op schijnt, kan ruimte ontstaan.
Nog meer dan het te ‘vinden’, ontdekte ik hoe noodzakelijk het is daadwerkelijk te ‘ervaren’ om je vrij te voelen wanneer je aan het scheppen bent.
Gelukkig bleef ik mij focussen op waar het om te doen was. En dat is nu juíst licht schijnen op kwesties om ruimte te scheppen. Het boek wil een opmaat zijn tot gesprek.
Operatie Bloemenbuurt, want zo heet het boek, kaart allerhande thema’s aan (criminaliteit, groepsdruk, racisme, pesten, kind in een gebroken gezin zijn, ga zo maar door) om over in gesprek te gaan in de klas, of daarbuiten. Juist omdat alles aan bod komt, wil het kinderen serieus nemen. (Of dat gelukt, is aan kinderen … ).
Censureer je kunst, neem je kinderen niet serieus. Als we uit boeken gaan slopen wat aanstootgevend zou kunnen zijn, helpen we kinderen niet maar ontnemen we ze de kans om te ervaren. Juist door te kunnen ervaren en te voelen en daarover in gesprek te gaan, ontwikkel je je eigen persoonlijkheid. Dus ja, de censuur rondom de boeken van Dahl en Lammers: dat is niet lichtzinnig.
Draai het om. Vraag het kinderen zelf wat ze van die ‘aanstootgevende’ passages vinden. Ik las gelukkig al in een aantal kranten enkele voorbeelden van reacties van kinderen. Dat lijkt me coole en zinvolle journalistiek! Poets niet weg wat je niet aanstaat, maar gebruik het als aanzet om te groeien.
Ik vrees dat volwassenen zichzelf gewoon te serieus nemen. En dat had Roald Dahl heel goed begrepen.
Hannah Aukes, 28 februari 2023
Nieuwsarchief
Paul Rosenmöller: Wie was ooit de nar van het Binnenhof?
Wordt er een taboe doorbroken als je een ode brengt aan een voormalig collega als deze ook nog eens aan de andere kant van ...
Patrick Cammaert: Je blijft altijd verantwoordelijk
Bovenal in het militaire beroep zijn goed leiderschap en teamwork cruciaal. Leven en dood kunnen daarvan afhangen. Als een team verliest in de sport, ...
De NAVO als existentiële bedreiging
Op 24 en 25 juni vindt in Den Haag de veelbesproken NAVO-top plaats, die niet in de laatste plaats zal gaan over Oekraïne. De ...
S&V Raadgever Peter Mous: tien ICT-inzichten voor bestuurders
Achterin de middag gaat de telefoon: een bestuurder belt me die worstelt met ICT. Dat op zichtzelf hoeft geen verbazing te wekken. Al sinds ...
Kees van der Staaij: Een scheutje hofnar graag
De hofnar kon in oude tijden dingen doen die anderen niet zomaar konden: op een speelse manier kritiek leveren op de machthebber. Gert Jan ...
Taakstraf binnen muren van gevangenis als geloofwaardig alternatief
Bied de taakstraf voor iets minder lichte misdrijven aan binnen de muren van de gevangenis. De noodzakelijke geloofwaardigheid van deze straf kan zo voor ...
Justitie, en een kleine geschiedenis van het tekort
Komende week stemt de Tweede Kamer opnieuw over een motie die zich verzet tegen vervroegde vrijlating van gedetineerden wegens capaciteitsproblemen binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen ...
Leermeester in onderzoek: het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
Van vliegtuigrampen tot treinongevallen, van industriële calamiteiten tot crises in de zorg – onderzoek naar dit soort voorvallen is belangrijk, maar geen exacte wetenschap. ...
De innerlijke nar in het collectief losmaken
Waar is de nar voor het Binnenhof? stelde Gert Jan Verhoog zich afgelopen nazomer de vraag. Eén nar, die dapper en dwarsdenkend de strijd aanbindt ...