Voorspellen is moeilijk… Vooral als het de toekomst betreft

Deze klassieke uitspraak van Wim Kan schoot me te binnen toen ik bedacht hoe snel en hoe ingrijpend een onverwachte ontwikkeling de actualiteit kan veranderen.

Nog maar een paar weken kenden we de naam Corona alleen van een merk bier of een bekend hotel in Den Haag en hadden de meesten van ons nog nooit gehoord van een virus. In januari kwamen de eerste verontrustende berichten uit China, maar ach, dachten we toen nog, dat is zo ver weg…

Inmiddels zijn ook in Nederland besmettingen geconstateerd, zijn er ziekenhuizen afgesloten, is de effectenbeurs gekelderd en namen steeds meer bedrijven maatregelen om de teruglopende vraag op te vangen. Corona is het thema dat de media overheerst en de gesprekken bepaalt. Mensen maken zich zorgen en zijn naarstig op zoek naar informatie. Het is enorm hoeveel impact het virus in zo’n korte tijd heeft op de samenleving en de economie.

Het is uiteraard ongewis hoe het zich verder zal ontwikkelen, maar het illustreert wel hoezeer een  onverwachte ontwikkeling ook de politiek plots in een totaal ander vaarwater kan brengen.  Er wordt veel geëist van de flexibiliteit en daadkracht van de bewindspersonen, maar vooral ook van hun vermogen om goed te kunnen communiceren. Dat geldt zeker niet alleen voor de minister van Volksgezondheid. Ook de ministers van Economische Zaken en Financiën moeten bijvoorbeeld laten zien dat zij zich niet van de wijs laten brengen en in staat zijn de juiste maatregelen te nemen. De politieke agenda komt er ineens anders uit te zien en prognoses over de economische groei en de overheidsfinanciën staan op losse schroeven.

Natuurlijk gaat daar nog heel veel over gezegd worden en zullen er nog vele debatten volgen waarin de vraag gesteld wordt of het kabinet wel adequaat is opgetreden. Hopelijk slagen partijen er in om daarbij vooral te kijken welke lessen er getrokken kunnen worden in plaats van een zoektocht te houden naar schuldigen van zaken die wellicht niet goed gegaan zijn.

Ondertussen zullen ook organisaties en bedrijven die wellicht al bezig waren met het benaderen van politieke partijen om hun standpunten onder de aandacht te brengen als input voor de nieuwe verkiezingsprogramma’s, zich moeten beraden op de mogelijke gevolgen. Een professioneel public affairs beleid betekent immers ook dat je wendbaar moet zijn en je moet kunnen aanpassen aan soms snel veranderende omstandigheden.

 

Meindert Stolk

Nieuwsarchief

Brussel: dichterbij dan ooit

21 oktober 2021|

Al sinds jaar en dag voorziet Schinkelshoek & Verhoog (S&V) opdrachtgevers van maatwerk in monitoren en analyse in de vorm van Haagse Signalen. Politiek Den ...

S&V verwelkomt Shirley Gast

21 oktober 2021|

Shirley Gast treedt als associé toe tot Schinkelshoek & Verhoog (S&V). Met de komst van Shirley Gast versterkt het kantoor zich met ruim twintig jaar ...

Rutte’s overgangsbegroting

21 september 2021|

Prinsjesdag in politieke schemertijd Het aftredende derde kabinet van premier Mark Rutte neemt afscheid met een typische overgangsbegroting. Wat de regering vanmiddag aan de Eerste ...

Demissionaire Prinsjesdag

16 september 2021|

Over een demissionair kabinet, een demissionaire Troonrede en een demissionaire Miljoenennota   Hoe demissionair is demissionair? Volgende week, op Prinsjesdag, dient het zittende, demissionaire kabinet ...

Masterclass Citymarketing

2 september 2021|

Schinkelshoek & Verhoog (S&V) en Castro Communicatie organiseren samen een Masterclass Citymarketing! Master Frits Huffnagel wijst de weg door de wondere wereld van city- en ...