Nationale ombudsman Reinier van Zutphen vroeg deze maand op het Mediationcongres 2021 van de Mediatorsfederatie Nederland aandacht voor vertrouwen en betrouwbaarheid.[i] Een belangrijk en actueel onderwerp, want het vertrouwen van burgers in de overheid heeft behoorlijke knauwen opgelopen. Grote affaires zoals ‘Groningen’ en de toeslagenaffaire zijn voortgekomen uit een wantrouwen van de overheid tegenover de burger. Resultaat: burgers verliezen het vertrouwen in de overheid.
En dat wordt versterkt, zei Van Zutphen, door de manier waarop de overheid de problemen probeert op te lossen. Dat leidt tot veel teleurstelling. Patronen van niet luisteren naar de burger, niet serieus op klachten ingaan, mensen keer op keer hun verhaal laten vertellen, herhalen zich in de manier waarop de overheid tot herstel probeert te komen. Dat leidt tot secundaire victimisatie, zei Van Zutphen in navolging van Dick Allewijn, emeritus hoogleraar Mediation.[ii] Burgers worden voor de tweede keer slachtoffer. ‘We moeten naar een andere manier van doen. Hoe krijgen we het vertrouwen hersteld?’ vroeg Van Zutphen, om meteen het antwoord te geven: met een gesprek. Een persoonlijk gesprek, gericht op het herstel van vertrouwen, gericht op het teruggeven van de zelfstandigheid van de burger die slachtoffer is van overheidsoptreden. Niet juridiseren, maar luisteren wat er aan de hand is. Hier ligt een belangrijke rol voor mediation, aldus Van Zutphen.
Nu gaat het niet om tientallen, maar om tienduizenden gedupeerden. In de toeslagenaffaire gaat het waarschijnlijk om minstens 50.000 mensen. Moet de overheid met al die mensen in gesprek? Ja, zei Van Zutphen. Ook met degenen die in de ‘Catshuisregeling’ vallen en €30.000 krijgen. Want het gaat niet alleen om geld maar ook, en vooral, om vertrouwen. De vraag naar de schuldige lost niets op voor de toekomst. Hoe krijgen we het weer goed, dat is waar het om draait. Er is iets structureel mis met de manier waarop de overheid de afgelopen tien, vijftien jaar naar de burger heeft gekeken, vindt Van Zutphen. En nu dit zo is geëscaleerd, is er geen andere oplossing dan het gesprek met deze mensen aan te gaan.
Dingen kunnen fout gaan. Als dat gebeurt, is herstel nodig. Herstel op een manier die het vertrouwen teruggeeft. Een betrouwbare overheid moet zo’n herstel bieden. Christien Brinkgreve, emeritus hoogleraar sociale wetenschappen, schreef afgelopen weekend over de systeemwereld, die de leefwereld is gaan overheersen: ‘De wereld van de anonieme krachten van regels en protocollen, van afvinklijstjes en voorschriften om risico’s en daarmee aansprakelijkheid te vermijden en de kosten te reduceren. Een wereld die geen gehoor geeft bij meldingen van de dingen die misgaan, iets wat altijd kan gebeuren maar dan herstel behoeft, het nagaan waar en waarom iets fout ging en hoe dat anders en beter kan. Niet de fout is het probleem, maar het onvermogen die te herstellen.’ [iii]
Van Zutphen wees in zijn bijdrage op het Mediationcongres nog op de afwikkeling van coronasteunmaatregelen zoals de Tozo en de TONK.[iv] ‘Daarmee moeten we niet in dezelfde situatie komen als met de toeslagenaffaire’. De overheid moet het anders gaan doen, zoveel is duidelijk.
Henriette van Wermeskerken, december 2021

Henriette van Wermeskerken
Foto: Gerhard van Roon
[i] De bijdrage van de Nationale ombudsman is terug te kijken via Mediationcongres.nl
[ii] Sinds 1 mei dit jaar is Sven Zebel hoogleraar Mediation aan de VU
[iii] Christien Brinkgreve in Tijdgeest (Trouw), 11 december 2021, p. 40
[iv] Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)[:]
Nieuwsarchief
Wim Deetman: Het speelkwartier is nu voorbij, aan het werk!
De val van het kabinet-Schoof lag al besloten in de door Rutte uitgelokte val van zijn laatste kabinet op de asielzoekerskwestie. De vroegere verklaring ...
Ken de onderstroom en stop de uitstroom
Vandaag de dag staan weer alle lichten op groen voor ambitieuze politici in de dop. De kandidatenlijsten voor de landelijke politieke partijen staan weer ...
S&V wenst u een fijne zomer toe
Misschien vraagt u zich ook wel eens af hoe lang het allemaal nog maar geleden is: op de kop af een jaar geleden, 3 ...
Leermeesters: ‘Eerste antwoord altijd fout’
‘Eerste antwoord altijd fout. Niet omdat het niet goed is, maar omdat je er niet over hebt nagedacht’. Dixit Chiel Galjaard, docent van de ...
ChatGPT legt geïnterviewde woorden in de mond
Je kunt zeggen dat een interview mensenwerk is, en ik wil dat ook heel graag, maar de interviewende schrijver kan eigenlijk niet meer heen ...
Paul Rosenmöller: Wie was ooit de nar van het Binnenhof?
Wordt er een taboe doorbroken als je een ode brengt aan een voormalig collega als deze ook nog eens aan de andere kant van ...
Patrick Cammaert: Je blijft altijd verantwoordelijk
Bovenal in het militaire beroep zijn goed leiderschap en teamwork cruciaal. Leven en dood kunnen daarvan afhangen. Als een team verliest in de sport, ...
De NAVO als existentiële bedreiging
Op 24 en 25 juni vindt in Den Haag de veelbesproken NAVO-top plaats, die niet in de laatste plaats zal gaan over Oekraïne. De ...
S&V Raadgever Peter Mous: tien ICT-inzichten voor bestuurders
Achterin de middag gaat de telefoon: een bestuurder belt me die worstelt met ICT. Dat op zichtzelf hoeft geen verbazing te wekken. Al sinds ...