Schrijftrainingen voor beleidsmedewerkers
Wie zijn taal beheerst, heeft een Zwitsers zakmes om zijn doelen te bereiken. Woorden kunnen iets duidelijk maken, maar ze kunnen ook overtuigen, enthousiasmeren, tegenstellingen overbruggen of verhullen. Lenigheid met taal in dienst van het doel – daarom draait het in de schrijftrainingen van Lars Kuipers, associé van Schinkelshoek & Verhoog.

Lars Kuipers © 2017
Foto: Nils van Houts
Het liefst geeft Lars trainingen aan kleine groepen van maximaal zes deelnemers uit dezelfde organisatie. “Veel meer dan in grote groepen heb je zo ruimte om deelnemers individueel te coachen en collega’s commentaar te laten leveren op elkaars werk. Ik geloof erin dat je op die manier niet alleen investeert in schrijfvaardigheid, maar ook in de samenwerking binnen een team.”
Belangrijk bij schrijftrainingen is dat deelnemers direct de relevantie ervaren voor hun eigen werk. Daarom geeft Lars nauwelijks standaardtrainingen. Bijna altijd maakt hij in overleg met de opdrachtgever een training op maat, waarin een deel van de oefenstof is toegesneden op het eigen werk en de eigen omgeving. “Soms, als een deelnemer met een acute vraag van de werkgever zit die in het programma past, gooi ik een training gewoon om. Dat is altijd goed, want maximaal relevant.”
Belangrijk in de schrijftraining zijn onderwerpen als zinsbouw, structuur en doelgericht taalgebruik dat is toegesneden op de ontvanger. Lars, die zijn carrière begon als journalist: “Met een verhaal wil je een bepaald effect bereiken. Als je om welke reden dan ook de plank misslaat, is dat zonde van je tijd. Met één verkeerd gekozen woord kan dat al het geval zijn. En als ik in ruim dertig jaar iets heb geleerd, dan is het wel het belang van structuur. In een zin, maar ook in een persbericht, een beleidsstuk of een whitepaper, heeft elk woord zijn plaats. Een verhaal is net een huisje: als de deur in het dak zit, klopt het huisje niet.”
Naast schrijftrainingen voor beleidsmedewerkers geeft Lars ook trainingen pers- en nieuwsberichten schrijven. “Bij een goed bericht draait alles om urgentie. Als de ontvanger binnen twee zinnen niet het gevoel heeft dat hij hier iets mee moet, is de rest verspilde moeite.” Gelukkig, weet Lars, heb je voor het maken van een goed bericht maar een overzichtelijk setje regels nodig. “Iedereen met een beetje taalgevoel kun je in een dagdeel een stuk verder brengen. Ik ziet dat bij de trainingen die ik geef aan juristen. Die kijken op een heel andere manier naar taal en boodschap, maar na een paar uur heeft bijna iedereen het kunstje door.”
Belangrijk voor Lars is dat de deelnemers plezier hebben in de training. “Als je iets leuk vindt, ben je ontvankelijker. Neurologisch onderzoek toont overtuigend aan dat er verband bestaat tussen plezier hebben en leren. Dus als het even kan, moet er ook worden gelachen.”
Nieuwsarchief
S&V wenst u fijne feestdagen
Beste lezer, Op dinsdag 31 december 2019 pakte de Volkskrant uit met een groot artikel getiteld ‘Wat ze allemaal dachten over 2020’. De schrijver had ...
Hoe staat het met je P’s?
Op weg naar de Kamerverkiezingen Hoe staat het met de P’s? Winnaars en verliezers van verkiezingen kun je maanden van tevoren zien aankomen. Het is ...
Druktemakers
Terwijl ik mogelijke onderwerpen overdacht voor deze bijdrage, schoot me te binnen dat ik weliswaar over van alles en nog wat een mening heb en ...
Jaap Harrewijn nieuw bij S&V
Schinkelshoek & Verhoog versterkt zich opnieuw met jong talent. Wij zijn verheugd Jaap Harrewijn (1993) te verwelkomen aan boord van ons kantoor. Jaap Harrewijn studeerde ...
Jasper van Hylckama Vlieg versterkt S&V
Jasper van Hylckama Vlieg (1977) is sinds kort aangesloten bij Schinkelshoek en Verhoog, waar hij zich vooral zal bezighouden met de ontwikkeling van S&V Training, ...
‘De overheid moet niet meebewegen, maar vooroplopen’
Schinkelshoek en Verhoog ondersteunt de Stichting Digitaal Burgerschap Nederland, die net als S&V is gevestigd aan het Smidswater 27 in Den Haag. Meer informatie ...
Al ‘Zoomend’ door Brussel: lobbyen in coronatijd
Lobbyen, dat is people business. Je moet elkaar in de ogen kunnen aankijken wanneer je iemand van je zaak wil overtuigen. Je moet lichaamstaal kunnen ...
Vooruitgang
Als vrouw groei je, ook in het Nederland van nu, op in een systeem van subtiel en stilzwijgend seksisme. Net zoals er institutioneel racisme bestaat. ...
Luisteren naar de burger
Niet direct de sterkste politieke kwaliteit: luisteren. Niet naar elkaar en evenmin naar ambtenaren of naar de burger. Maar met de verkiezingen voor de boeg ...