Onderwijs. Zo belangrijk, maar toch altijd geld tekort. Onderwijsvernieuwingen die het allemaal nog ingewikkelder maken en leraren die op het Malieveld hun wanhoop uiten over de te hoge werkdruk: de roep om extra geld voor onderwijs is ons zo bekend dat het voelt als een kras in de plaat. En toen kwam corona. Na al die jaren gaat nu toch de beurs open: 8,5 miljard euro wordt de komende 2,5 jaar geïnvesteerd in het onderwijs!
Ministers Slob en Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) hebben dankzij de coronacrisis een ongekend bedrag gekregen om te investeren in het onderwijs. Met hun steunprogramma voor herstel en perspectief hopen ze de achterstanden die door de Crisis zijn opgelopen zo goed als mogelijk weg te werken. Nog beter zou het zijn als we “de positieve ervaringen van de afgelopen periode, die er ook zijn, benutten voor de ontwikkeling van ons onderwijs. Hiermee wordt tegelijkertijd een basis gelegd voor structurele verbeteringen in het onderwijs” (Kamerbrief ‘Nationaal Programma Onderwijs’ d.d. 17 februari).
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs moeten voor de zomer in kaart brengen wat de achterstanden zijn en moeten daarna uit een keuzemenu van effectief bewezen interventies (zie: Lijst van vragen vaste commissie OCW over ‘Nationaal Programma Onderwijs’ d.d. 19 februari) een plan opstellen over hoe ze deze achterstanden gaan wegwerken. Voor het hoger onderwijs worden studenten tegemoetgekomen door onder andere het halveren van het collegegeld, een extra jaar OV-vergoeding, en investeringen in “extra handen voor de klas,” om aan de grotere instroom en langere verblijfsduur van studenten te voldoen.
Zo veel geld naar onderwijs is een novum en komt met een verantwoordelijkheid. De looptijd van het Nationaal Programma Onderwijs is 2,5 jaar. Duidelijk is dat het in eerste instantie bedoeld is om de achterstanden van de coronacrisis weg te werken. Dit kan echter niet los gezien worden van de problemen die voor de crisis al leefden in de onderwijssector. Hoe is dit bedrag zo efficiënt mogelijk te besteden? Kan dit structurele verbeteringen teweeg brengen? En kunnen de achterstanden en problemen van voor de coronacrisis hier ook baat bij hebben?
Het aangekondigde Programma Onderwijs roept veel vragen op, ook in de Tweede Kamer. Kunnen scholen de achterstanden wel tijdig in kaart brengen, als ze voor de zomer hun plannen in moeten dienen? Met de reeds hoge werkdruk bestaat het gevaar dat dit een haastklus wordt. En waarom moet het programma van zo korte duur zijn? Kan je in 2,5 jaar een echt blijvend effect teweeg brengen? Als je nieuwe mensen mag aannemen, moeten die er na 2,5 jaar dan weer uit? En waar haal je deze mensen eigenlijk vandaan? Er was toch een lerarentekort? Hoe is het toezicht op de besteding geregeld? En hoe wordt de effectiviteit van de keuzes die scholen gaan maken achteraf geëvalueerd?
De uitrol van het programma is nog niet in steen gebeiteld. Dat is een bewuste keuze van de ministers omdat zij scholen de kans willen geven op maatwerk. Dit geeft ook de mogelijkheid om structurele problemen nu eens goed aan te pakken. Problemen die voor corona bestonden zijn door de crisis misschien versterkt, en kunnen daarom nu deel uitmaken van de ingediende voorstellen. Hier zal het de komende maanden om draaien. Hoe kan deze 8,5 miljard het effectiefst besteed worden? En wie heeft hiervoor de beste pitch?
En dan is het ook nog verkiezingstijd. Wat betekent dat voor dit programma, opgesteld door twee demissionaire ministers, een paar weken voor het land naar de stembus gaat? Onderwijs is voor veel partijen een belangrijk thema in hun verkiezingsprogramma. En nu is er opeens veel geld beschikbaar voor onderwijs. Het doel om de ‘corona-achterstanden’ weg te werken is voor iedereen helder, maar misschien willen sommige partijen hier nog een eigen dimensie aan geven? Werk aan de winkel voor alle belangenbehartigers. Hier liggen kansen, met dank aan corona, om de kras uit de plaat te krijgen en deze investering in het onderwijs langdurig te laten doorwerken.
Sonja Volten, februari 2021
Nieuwsarchief
S&V aan de slag met podcasts en webinars
Met de installatie van camera, microfoon en beeldscherm is de inrichting van 'Studio Smidswater' een feit. Intussen is de podcast niet meer weg te denken ...
Vrijheid van meningsvorming tijdens crises
“Ik werd op social media ineens in het kamp van complotdenkers geschaard. Terwijl ik niet geloof in complottheorieën.” “Maar,” zegt ze verbouwereerd, “hoe kan ik ...
Vertrouwen herstellen: een gigantische klus
Het woord dat de laatste tijd het beeld van de Nederlandse politiek bepaalt is: wantrouwen. Ministers die elkaar niet vertrouwen; Kamerleden die ministers niet vertrouwen; ...
S&V wenst u fijne feestdagen
Beste lezer, Op dinsdag 31 december 2019 pakte de Volkskrant uit met een groot artikel getiteld ‘Wat ze allemaal dachten over 2020’. De schrijver had ...
Hoe staat het met je P’s?
Op weg naar de Kamerverkiezingen Hoe staat het met de P’s? Winnaars en verliezers van verkiezingen kun je maanden van tevoren zien aankomen. Het is ...
Druktemakers
Terwijl ik mogelijke onderwerpen overdacht voor deze bijdrage, schoot me te binnen dat ik weliswaar over van alles en nog wat een mening heb en ...
Jaap Harrewijn nieuw bij S&V
Schinkelshoek & Verhoog versterkt zich opnieuw met jong talent. Wij zijn verheugd Jaap Harrewijn (1993) te verwelkomen aan boord van ons kantoor. Jaap Harrewijn studeerde ...
Jasper van Hylckama Vlieg versterkt S&V
Jasper van Hylckama Vlieg (1977) is sinds kort aangesloten bij Schinkelshoek en Verhoog, waar hij zich vooral zal bezighouden met de ontwikkeling van S&V Training, ...
‘De overheid moet niet meebewegen, maar vooroplopen’
Schinkelshoek en Verhoog ondersteunt de Stichting Digitaal Burgerschap Nederland, die net als S&V is gevestigd aan het Smidswater 27 in Den Haag. Meer informatie ...
