Het goede verhaal is van alle tijden. Bedrijven, organisaties, overheden – op hun tijd zijn ze allemaal op zoek naar een goed verhaal. Het goede verhaal is een herijking van het vertrouwde, een stip op de horizon, een richtsnoer voor keuzes en een basis voor alle denkbare vormen van communicatie.
![](https://saamverhoog.nl/wp-content/uploads/2023/12/NH20170529-120-LR-214x300.jpg)
Lars Kuipers © 2017
Foto: Nils van Houts
Journalist van huis uit, moet ik eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de 21ste eeuw wel eens werd bevangen door onrust. Inter- en intranet, facebook, twitter, content management systemen – kon ik dat allemaal bijhouden? Was dat niet het domein van een aanstormende generatie whizzkids? Wat had ik, man van het gedrukte woord, in de wereld van de nieuwe media nog te zoeken?
Anno 2020 is die onrust helemaal weg. Ja, de digitale wereld is in toenemende mate een biotoop van jonge professionals die beroepen hebben waarvan niemand tien jaar geleden ooit had gehoord. En ja, voor een enkele professional is het hele veld niet of nauwelijks bij te benen. Maar wat bleef, is de roep om een verhaal. In een wereld die zich soms in een stroomversnelling lijkt te bevinden heerst continue drukte. Reorganisatie, inhaalslag, waan van de dag, politieke druk, de roep om meer klantgerichtheid, nieuwe bezems en een enkele keer oude wijn in nieuwe zakken, stuk voor stuk kunnen ze aanleiding zijn om jezelf de vraag te stellen: wat is mijn verhaal eigenlijk? En die vraag lijkt groter dan ooit.
Dé persoon om met die vraag aan de slag te gaan, is de man of vrouw met een journalistieke blik; iemand die nieuwsgierig rondkijkt en vragen stelt: wat bent u precies aan het doen? Waarom doet u dat eigenlijk? Wat wilt u ermee bereiken? Die de puzzelstukjes ophaalt, afstand neemt en denkt: wat zíe ik nu eigenlijk? Wat is het grote plaatje? En die vervolgens weloverwogen de stukjes op hun plaats legt.
Het resultaat is een verhaal. Een verhaal van vandaag, maar ook van morgen; vertrouwd en nieuw tegelijk, herkenbaar en toch ook verleidelijk. Het verhaal gaat over jou, over wie je bent en waar je naartoe wilt. Afhankelijk van je vraag kan het verhaal gaan over van alles: over de ziel van je organisatie, over de weg om te komen tot betere dienstverlening, over een concreet project of programma, of over de bijdrage die jij kunt leveren aan een betere samenleving. En met dat verhaal kun je aan de slag: als basis voor public affairs, in- en externe communicatie, het onderhouden van klantrelaties, cultuurverandering of marketingactiviteiten.
Soms voel ik me net een kapper, of beter: een visagist. Ik praat met opdrachtgevers en hoor wie of wat ze willen zijn, bedenk wat ik nodig heb en ga aan de slag. Ik knip de dode lokken weg, breng het levende haar in het gewenste model, licht hier en daar een accentje op en zet de klant voor de spiegel. Die ziet zichzelf, kijkt en kan een gevoel van tevredenheid niet onderdrukken: ik mag er best wezen!
Nieuwsarchief
Staat Schoof (op) voor hét algemeen belang?
Na het Hoofdlijnenakkoord van mei dit jaar was het aan het Kabinet Schoof daarvan een regeerprogramma te maken. Een nieuwe werkwijze die waarschijnlijk niet snel ...
Tim van Spanning-tocht behaalt doelbedrag
Ongeveer dertig deelnemers maakten op 7 september hun borst nat voor de tweede Tim van Spanning-tocht. Ze deden dat in de Wereld Suïcide Preventie Week ...
Leermeesters: ‘Het is anders!’
In 1975 begon ik als stagiaire in de advocatuur bij het Amsterdamse kantoor Stibbe, Blaisse & De Jong. Mr. Stibbe, toen achter in de zestig, ...
Martijn Schroevers aan boord van S&V
Met plezier verwelkomen wij Martijn Schroevers op het tableau van ons kantoor. Niet alleen weet hij in tekst en video complexe informatie te vertalen in ...
Neerlands hoop in bange dagen
Het opwindende verhaal van de Friese zeeheld kapitein Adriaan de Roock kwam pas onlangs weer aan het daglicht. Zijn zeereis van 1781, ten tijde van ...
Regering: red de redelijke termijn!
“Vijftig jaar EVRM en nog steeds te laat”. Zo luidt de titel van een bijdrage die ik in 2000 schreef voor het boek “50 jaar ...
Verkiezingen, hoe moet dat nu?
Gewetensvraag: heeft u bij de Europese verkiezingen begin deze maand geld ontvangen om op een bepaalde partij te stemmen? Een paar tientjes bijvoorbeeld? Zodat u ...
Van Traa revisisted
Begin december 2020 ziet een vrouw, die in een naburige stad naar de rechtbank moet, als ze instapt in haar auto twee mannen, en die ...
Politiek niemandsland
1 juli deelt het jaar in tweeën, maar vormde dit jaar ook een soort politiek niemandsland tussen het land van Mark Rutte en het land ...