Het goede verhaal is van alle tijden. Bedrijven, organisaties, overheden – op hun tijd zijn ze allemaal op zoek naar een goed verhaal. Het goede verhaal is een herijking van het vertrouwde, een stip op de horizon, een richtsnoer voor keuzes en een basis voor alle denkbare vormen van communicatie.

Lars Kuipers © 2017
Foto: Nils van Houts
Journalist van huis uit, moet ik eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de 21ste eeuw wel eens werd bevangen door onrust. Inter- en intranet, facebook, twitter, content management systemen – kon ik dat allemaal bijhouden? Was dat niet het domein van een aanstormende generatie whizzkids? Wat had ik, man van het gedrukte woord, in de wereld van de nieuwe media nog te zoeken?
Anno 2020 is die onrust helemaal weg. Ja, de digitale wereld is in toenemende mate een biotoop van jonge professionals die beroepen hebben waarvan niemand tien jaar geleden ooit had gehoord. En ja, voor een enkele professional is het hele veld niet of nauwelijks bij te benen. Maar wat bleef, is de roep om een verhaal. In een wereld die zich soms in een stroomversnelling lijkt te bevinden heerst continue drukte. Reorganisatie, inhaalslag, waan van de dag, politieke druk, de roep om meer klantgerichtheid, nieuwe bezems en een enkele keer oude wijn in nieuwe zakken, stuk voor stuk kunnen ze aanleiding zijn om jezelf de vraag te stellen: wat is mijn verhaal eigenlijk? En die vraag lijkt groter dan ooit.
Dé persoon om met die vraag aan de slag te gaan, is de man of vrouw met een journalistieke blik; iemand die nieuwsgierig rondkijkt en vragen stelt: wat bent u precies aan het doen? Waarom doet u dat eigenlijk? Wat wilt u ermee bereiken? Die de puzzelstukjes ophaalt, afstand neemt en denkt: wat zíe ik nu eigenlijk? Wat is het grote plaatje? En die vervolgens weloverwogen de stukjes op hun plaats legt.
Het resultaat is een verhaal. Een verhaal van vandaag, maar ook van morgen; vertrouwd en nieuw tegelijk, herkenbaar en toch ook verleidelijk. Het verhaal gaat over jou, over wie je bent en waar je naartoe wilt. Afhankelijk van je vraag kan het verhaal gaan over van alles: over de ziel van je organisatie, over de weg om te komen tot betere dienstverlening, over een concreet project of programma, of over de bijdrage die jij kunt leveren aan een betere samenleving. En met dat verhaal kun je aan de slag: als basis voor public affairs, in- en externe communicatie, het onderhouden van klantrelaties, cultuurverandering of marketingactiviteiten.
Soms voel ik me net een kapper, of beter: een visagist. Ik praat met opdrachtgevers en hoor wie of wat ze willen zijn, bedenk wat ik nodig heb en ga aan de slag. Ik knip de dode lokken weg, breng het levende haar in het gewenste model, licht hier en daar een accentje op en zet de klant voor de spiegel. Die ziet zichzelf, kijkt en kan een gevoel van tevredenheid niet onderdrukken: ik mag er best wezen!
Nieuwsarchief
Kees van der Staaij: Een scheutje hofnar graag
De hofnar kon in oude tijden dingen doen die anderen niet zomaar konden: op een speelse manier kritiek leveren op de machthebber. Gert Jan ...
Taakstraf binnen muren van gevangenis als geloofwaardig alternatief
Bied de taakstraf voor iets minder lichte misdrijven aan binnen de muren van de gevangenis. De noodzakelijke geloofwaardigheid van deze straf kan zo voor ...
Justitie, en een kleine geschiedenis van het tekort
Komende week stemt de Tweede Kamer opnieuw over een motie die zich verzet tegen vervroegde vrijlating van gedetineerden wegens capaciteitsproblemen binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen ...
Leermeester in onderzoek: het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
Van vliegtuigrampen tot treinongevallen, van industriële calamiteiten tot crises in de zorg – onderzoek naar dit soort voorvallen is belangrijk, maar geen exacte wetenschap. ...
De innerlijke nar in het collectief losmaken
Waar is de nar voor het Binnenhof? stelde Gert Jan Verhoog zich afgelopen nazomer de vraag. Eén nar, die dapper en dwarsdenkend de strijd aanbindt ...
Leermeesters: “Adem in, adem uit en als je niks voelt, is het ook goed”
De eerste keer dat ik Paul Röttger zie is in 2001. Ik ben drieëntwintig jaar oud; net afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten ...
Politieke lessen uit een oceaanoversteek
In de bibliotheek van een klein dorp op Martinique begeleiden vrolijke vogelgeluiden mijn laptop-getik. Ze hebben het naar hun zin in de tropische bomen waar ...
Neem de tijd in 2025
Nu het nieuwe jaar goed en wel op streek is, nemen we in onze rubriek Leermeesters graag een wijze raad mee uit de Achterhoek. Middenin ...
S&V Raadgevers: voor bestuurders
Soms heb je als bestuurder behoefte aan een goed gesprek met een raadgever die begrijpt waar je mee worstelt en die vanuit ervaring met je ...