Alles moet anders – dat is op dit moment het overheersende gevoel zowel in de politiek als in de samenleving. Het neoliberalisme is op zijn retour. Het marktdenken is sleets geworden. De rol van de overheid moet worden versterkt. Zelden is de eensgezindheid hierover zo groot geweest. De burger is het zat dat verdienmodellen belangrijker zijn dan de personen om wie het gaat. In de politiek is dit onbehagen inmiddels neergedaald en de politieke partijen roepen om het hardst dat alles anders moet. Het doet me denken aan de kerk van mijn jeugd. Elke zondag ging het gezin naar de Hervormde kerk in Badhoevedorp en daar zongen we uit volle borst; “stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw”…
Wat moet er allemaal ‘nieuw’? Kernwoord van deze campagne lijkt ‘bestaanszekerheid’ – de meeste verkiezingsprogramma’s geven hiermee de richting aan die de rol van de burger moet versterken. Tot zover lijkt alles overzichtelijk. Maar hoe gaan we dat doen? Welke partijen kunnen samen een stabiele regering vormen om hiermee aan de slag te gaan? Als we naar de peilingen kijken wordt de kabinetsformatie een wel erg ingewikkelde puzzel. Als we niet goed uitkijken dreigt een bestuurlijke chaos. Zowel over links als over rechts zijn er zes partijen nodig om een meerderheidskabinet te formeren. De geschiedenis leert dat veel-partijen-kabinetten geen lang leven hebben.
Toen ik als 21-jarige parlementair journalist in 1970 in Den Haag kwam regeerde het kabinet-De Jong. Dat bestond uit de drie christelijke partijen (die later het CDA zouden vormen) en de VVD. Deze partijen zaten de rit vier jaar rustig uit. Daarna kwam het kabinet-Biesheuvel dat één partij meer nodig had (DS70) om een meerderheid te vormen. Vijf partijen dus – het kabinet viel na anderhalf jaar. Ook het daarop volgende kabinet-Den Uyl, ook vijf partijen, zat de rit niet uit. Dit patroon herhaalde zich in de decennia erna. En kabinet van twee, hooguit drie partijen is eigenlijk ideaal. Maar dat lukt alleen met minder – en grotere – partijen in de Tweede Kamer.
Over een kiesdrempel wordt veel gesproken, maar niemand durft het aan een eerste stap te zetten. Het meest gebruikte argument: maar de SGP dan? Bij een kiesdrempel waarbij een percentage (5%) wordt gehanteerd zou die partij inderdaad verdwijnen. Overigens samen met vele andere. Een beter voorstel zou zijn om de Tweede Kamerverkiezingen in twee etappes uit te voeren. Bij de eerste ronde doen alle partijen mee die zich hebben ingeschreven en aan de vereiste regels voldoen. Iedereen kan meedoen, alle stemmen worden gehoord. Vier weken later volgt de tweede ronde waarbij de zes grootste partijen uit de eerste ronde het tegen elkaar opnemen.
In de tussenliggende vier weken kunnen de partijen die zijn afgevallen aansluiting zoeken bij de grootste partijen. De SGP zou in dit voorbeeld aansluiting kunnen zoeken bij een partij die het politieke handelen baseert op de Bijbel. Dit geldt dan voor alle partijen – je zoekt aansluiting bij een partij die ongeveer dezelfde uitgangspunten hanteert. Door een ‘factie’ te vormen binnen een groter verband blijft hun geluid toch hoorbaar in de Tweede Kamer. Tot nu toe heeft niemand het gedurfd om dit onderwerp echt op de politieke agenda te zetten en (grond)wetswijzigingen in gang te zetten. Als dat de komende vier jaar weer zo blijft, dan hebben we voor niets gezongen: “stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw”.
Jaap van der Ploeg
Nieuwsarchief
Prof. Jouke de Vries houdt eerste Binnenhoflezing
Voorzitter Jouke de Vries van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen houdt de eerste Binnenhoflezing. Hij doet dit volgende week woensdag 7 juli ...
Geeft de EU de doodsteek aan telefonische marketing?
Steeds meer regels die het dagelijks reilen en zeilen van onze organisaties en ondernemingen bepalen ontstaan in Brussel. Waar er bij een EU-richtlijn nog de ...
S&V verwelkomt Tarik Moumen en Max Magnée
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) is sinds de oprichting in 2011 een kweekvijver voor jong en hoog gekwalificeerd talent. Met Tarik Moumen (1999) en Max Magnée ...
Een helpende hand voor Den Haag?
Wat zou het ‘nieuw sociaal contract’ van Pieter Omtzigt voor de filantropie kunnen betekenen? Bij die vraag stond ik in mijn vorige bijdrage aan de ...
Gezocht: lobbyisten
De politieke cultuuromslag biedt ‘gouden kansen’ aan het lobbyisme, zeker in combinatie met een versplinterde en verzwakte Tweede Kamer. Gezocht: lobbyisten. Het Binnenhof heeft zichzelf ...
Zonder geloof vaart niemand wel
Als je een late adapter bent zoals ik, en als je een boek pas gaat lezen een jaar nadat Matthijs van Nieuwkerk en je vriendin ...
S&V Dossier: Energie op de formatietafel
De verkiezingen zijn alweer twee maanden achter ons, maar de formatie laat op zich wachten. Na een lange aanloop lijkt er nu schot in te ...
De onvrije advocaat
Zou je Sidney Smeets als advocaat vragen, als je verdacht wordt van een zedendelict? Iets met jonge jongens bijvoorbeeld? Het ex-Kamerlid, teruggetreden vanwege aantijgingen omtrent ...
S&V Dossier: De digitale vuurdoop van de Kamer
Om 10 uur vanmorgen kwam de vaste Tweede Kamercommissie voor Digitale Zaken voor het eerst bijeen, voor haar zogeheten startbijeenkomst. Deze gloednieuwe vaste commissie is ...