Yvo Erades (28), eigenaar van wijnwinkels La Bordelaise en Noordman Wijnen te Leiden, verzorgt sedert vijf jaar de kerstrelatiegeschenken van Schinkelshoek & Verhoog. Dankzij eerdere studies en betrokkenheid bij het Model European Parliament (MEP) en de JOVD verbindt hij twee werelden met elkaar: die van wijn en politiek. Voortreffelijk weet Erades de jaarlijkse kerstboodschap te vertalen naar de inhoud van een wijnkistje. Met welke wijnen maakt u goede sier met kerst? Wat zijn politiekmaatschappelijke uitdagingen van de wijnsector? Onze Weinakademiker geeft advies.
Kerstdis nadert. Voor wie op de laatste trends wil inspelen; welke wijnen zijn in opkomst?
‘In steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag winnen zogeheten natuurwijnen aan populariteit. Deze zijn gestoeld op biologische principes waaraan niets wordt toegevoegd. Tevens worden ze niet gefilterd of geklaard. Ook oranje wijn, witte wijn die is gemaakt met de productiemethode van rode wijn, en wijnen uit onbekende gebieden (bijvoorbeeld Hongarije, of zelfs uit Nederland) zijn geliefd. Verder is er vraag naar minder alcohol: de tijd van vijftien procent wijnen ligt achter ons. Het moet lichter worden, denk aan 12 procent.’
Consumenten willen dus minder ‘zware wijn’ drinken. Past dat in een breder perspectief van verantwoorde alcoholconsumptie?
‘Er wordt er op een heel andere manier wijn gedronken. Iets minder, maar wel beter. Vroeger genoten mensen elke dag van een glas wijn, nu vaker enkel in het weekend. Wijn drinken wordt daardoor meer een beleving. Dat betekent ook dat consumenten meer kennis willen vergaren over wat zij precies drinken. In Leiden geef ik cursussen. Die geraken snel vol.’
Naast bewustwording van alcoholgebruik geldt duurzaamheid als een heet politiek hangijzer. Hoe speelt de wijnsector daarop in?
‘Consumenten kiezen vaker voor biologische wijnen. Producenten zijn druk in de weer met het verminderen van glasgebruik en verzinnen alternatieven voor kurk. In omringende landen stijgt de verkoop van zogeheten bag-in-box wijnen, dozen met een kraantje. Zo’n verpakking vervangt wel vier flessen wijn, maar zet je tijdens kerst toch niet gauw op tafel.’
Na de feestdagen volgt voor sommigen een winterdip. Er bestaan initiatieven zoals Dry January. Geloof je in een toekomst van alcoholvrije wijnen?
‘Er is een grote toename in de verkoop van alcoholvrije wijnen. Die zijn de afgelopen jaren flink verbeterd. Ook bekende sommeliers koppelen er steeds vaker hun naam aan. Met minderen, of zelfs tijdelijk stoppen, is niets mis. Het is goed om bewust te zijn van wat alcohol met je doet. Ik zou zeggen: probeer eens zo’n alcoholvrije wijn tijdens januari.
Noordman Wijnen is aangesloten bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Deze brancheorganisatie is opdrachtgever van Schinkelshoek & Verhoog.
Jos Engelkes
Den Haag, december 2019
Nieuwsarchief
S&V wenst u fijne feestdagen
Beste lezer, Op dinsdag 31 december 2019 pakte de Volkskrant uit met een groot artikel getiteld ‘Wat ze allemaal dachten over 2020’. De schrijver had ...
Hoe staat het met je P’s?
Op weg naar de Kamerverkiezingen Hoe staat het met de P’s? Winnaars en verliezers van verkiezingen kun je maanden van tevoren zien aankomen. Het is ...
Druktemakers
Terwijl ik mogelijke onderwerpen overdacht voor deze bijdrage, schoot me te binnen dat ik weliswaar over van alles en nog wat een mening heb en ...
Jaap Harrewijn nieuw bij S&V
Schinkelshoek & Verhoog versterkt zich opnieuw met jong talent. Wij zijn verheugd Jaap Harrewijn (1993) te verwelkomen aan boord van ons kantoor. Jaap Harrewijn studeerde ...
Jasper van Hylckama Vlieg versterkt S&V
Jasper van Hylckama Vlieg (1977) is sinds kort aangesloten bij Schinkelshoek en Verhoog, waar hij zich vooral zal bezighouden met de ontwikkeling van S&V Training, ...
‘De overheid moet niet meebewegen, maar vooroplopen’
Schinkelshoek en Verhoog ondersteunt de Stichting Digitaal Burgerschap Nederland, die net als S&V is gevestigd aan het Smidswater 27 in Den Haag. Meer informatie ...
Al ‘Zoomend’ door Brussel: lobbyen in coronatijd
Lobbyen, dat is people business. Je moet elkaar in de ogen kunnen aankijken wanneer je iemand van je zaak wil overtuigen. Je moet lichaamstaal kunnen ...
Vooruitgang
Als vrouw groei je, ook in het Nederland van nu, op in een systeem van subtiel en stilzwijgend seksisme. Net zoals er institutioneel racisme bestaat. ...
Luisteren naar de burger
Niet direct de sterkste politieke kwaliteit: luisteren. Niet naar elkaar en evenmin naar ambtenaren of naar de burger. Maar met de verkiezingen voor de boeg ...