‘Je zult maar zo’n kans krijgen’
Likkebaardend zat een directeur van een groot bedrijf al weer jaren geleden op Prinsjesdag naar de televisie te kijken. Dat je de kans kreeg om een paar keer jaar voor zo’n groot publiek op zo’n royale manier je verhaal te doen – van zo’n ‘gouden kans’ kon hij alleen maar dromen.
Aanvankelijk was de Derde Dinsdag in september in Den Haag een nogal formele gebeurtenis: de opening van de jaarlijkse zitting van het parlement. Maar gaandeweg is het uitgegroeid tot een imposante politieke ‘wapenschouw’, die door alle partijen – regering en oppositie, links en rechts- wordt aangegrepen om te laten zien hoe goed ze het voor hebben met het land.
De regering begint op Prinsjesdag die slag om de publieke opinie met een grote voorsprong. Via de troonrede krijgt het kabinet met behulp van de koning of de koningin de kans om – live uitgezonden voor televisie, daarna nog talloze malen herhaald – in een kleurrijke, gouden setting uit te pakken. Het is een ‘PR-moment’ waar veel bedrijven jaloers op zijn: een communicatie- of marketingstrategie met zo’n hoogtepunt.
Maar helaas bakken veel kabinetten er weinig van. Vaak is de Troonrede soms niet om aan te horen: gortdroge opsommingen van allerlei plannetjes en andere voorstellen, ambtelijk uitgesmeerd over alle departementen. In de loop der jaren zijn ettelijke pogingen ondernomen om er meer lijn in te brengen, meer visie uit te stralen, meer overtuigingskracht te demonstreren. Maar dat is nooit goed gelukt. Zo veel propaganda wil eigenlijk niemand er in stoppen. Dat wordt, als puntje bij paaltje komt, niet gepruimd.
De Troonrede zal nooit helemaal een reclameblok worden. Maar de regering gebruikt Prinsjesdag wel om zichzelf op te poetsen. Net zoals de oppositie er op gebrand is om, te midden van het goud en klatergoud, de andere, wat minder positieve kant te laten zien.
Prinsjesdag dreigt steeds vertekende beelden op te leveren. Het is net even te mooi of een tikkeltje te lelijk.
Let volgende week maar op.
Jan Schinkelshoek
Den Haag, september 2014
“You’ll only get such a chance ‘
Licking his lips was a director of a large company already years ago on Budget Day to watch the television. That you got the chance to do a few times years before such a large audience in such a generous way your story – of such a ‘golden opportunity’ he could only dream of.
Initially, the third Tuesday in September in The Hague was a rather formal event: the opening of the annual session of parliament. But gradually it has become an imposing political “weapon chimney” that all parties – government and opposition, left and right is an opportunity to show how good they have it for the land.
The government begins on Budget Day that battle for public opinion with a big lead. Through the Speech from the Throne, the government will use the king or queen of the opportunity – broadcast live on television, then repeated countless times – to unpack in a colorful, gold setting. It is a ‘PR’ moment where many companies are jealous of a communication or marketing with such a highlight.
But unfortunately many baking cabinets little about it. Often the Queen’s Speech is sometimes not to hear: bone-dry enumerations of all sorts of plans and other proposals, official smeared across all departments. Over the years, several attempts to bring more in line, more vision to radiate, to demonstrate more persuasive. But that has never succeeded. So much propaganda nobody really wants to stop there. That is, when push comes to shove, not chewed.
Speech from the Throne will never be completely commercials. But the government used Prinsjesdag have to clean themselves. Just as the opposition is keen on, amid the gold and tinsel, the other, less positive side show.
Prinsjesdag threatens increasingly distorted images to deliver. It’s just too beautiful or one tad ugly.
Please note that next week it.
Jan Schinkelshoek
The Hague, September 2014
Nieuwsarchief
Rutte’s overgangsbegroting
Prinsjesdag in politieke schemertijd Het aftredende derde kabinet van premier Mark Rutte neemt afscheid met een typische overgangsbegroting. Wat de regering vanmiddag aan de Eerste ...
S&V Dossier: Regeldruk voor maatschappelijke organisaties door war on terror
Maatschappelijke organisaties zien zich geconfronteerd met een steeds grotere regeldruk uit Den Haag, om van private partijen nog maar te zwijgen. Bewustwording helpt maatschappelijke organisaties ...
Demissionaire Prinsjesdag
Over een demissionair kabinet, een demissionaire Troonrede en een demissionaire Miljoenennota Hoe demissionair is demissionair? Volgende week, op Prinsjesdag, dient het zittende, demissionaire kabinet ...
S&V komt met nieuwe brochure
Wie ben ik? Een vraag die hoort bij een nieuwe fase. Ook als kantoor is het gezond om jezelf een spiegel voor te blijven houden. ...
Masterclass Citymarketing
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) en Castro Communicatie organiseren samen een Masterclass Citymarketing! Master Frits Huffnagel wijst de weg door de wondere wereld van city- en ...
De kabinetsformatie is rommelig en traag
Kabinetsformaties duren in Nederland lang. Wij zijn daaraan gewend. De huidige kabinetsformatie duurt lang en zal langer duren; dat is het probleem niet. De formatie ...
Eerste Binnenhoflezing schot in de roos
De eerste Binnenhoflezing aan het eind van het politieke seizoen was een schot in de roos. Prof. dr. Jouke de Vries zette op 7 juli ...
Onderbuik
Sociale media en rechters – groter kan de tegenstelling haast niet. Het onversneden onderbuikgevoel versus de weloverwogen beslissing. Niet gek dus dat de rechterlijke macht ...
Prof. Jouke de Vries: ‘Nederland heeft behoefte aan slow democracy’
DEN HAAG, 7 juli 2021 - Kamerleden zouden massaal Twitter moeten verlaten, politiek rechts zou niet op voorhand moeten worden uitgesloten van bestuurlijke samenwerking en ...