De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle aandacht was in eerste instantie gericht op de Haagse politiek en de ontwikkeling van de website www.klassieken.nu inclusief bijbehorende nieuwsbrief. In de tweede fase gaat het nu om het meer zichtbaar maken van de klassieke talen en klassieke cultuur.
Wat gebeurt er allemaal op de scholen? Welke bijzondere activiteiten worden er georganiseerd en hoe ervaren leerlingen hun gymnasiale vorming? In de kernboodschap is geformuleerd dat de klassieken de moderne samenleving verbinden. Hoe krijgt dit vorm in de praktijk?
Om hier achter te komen, werken we hard aan het opbouwen van een landelijk netwerk van ambassadeurs op zelfstandige gymnasia en gymnasiale afdelingen van scholengemeenschappen. Er gebeurt verrassend veel op de scholen en een aantal ambassadeurs heeft hier inmiddels over geschreven op de website. De klassieke talen en de klassieke cultuur worden geïntegreerd en verbonden met onze tijd. Ook in de eindexamenopgaven. Deze verbinding wordt zeer gewaardeerd door de leerlingen. De klassieken komen ook aan bod op Lowlands, staan middenin hun leven.
Op de nazomerconferentie van de VCN kwam dit verbinden eveneens uitgebreid aan de orde. Professor Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Leiden, lichtte haar succesvolle onderzoeksproject ‘Anchoring Innovation’ toe. Hierin staat het verbinden van het nieuwe met het bekende centraal. “Een succesvolle innovatie is met name het gevolg van herkenning. Met de technologische waarde alleen red je het niet.”
En dat is precies wat de campagne Klassieken.nu beoogt: het herkenbaar maken van de waarde van de klassieken. Daar ligt ook de opdracht aan de gymnasia. De ondersteuning van Schinkelshoek & Verhoog bij dit project wordt zeer gewaardeerd.
Klaas Taselaar
September 2017
Nieuwsarchief
Goed doen tijdens en na Corona
Gosse Bosma, geassocieerd partner van Schinkelshoek & Verhoog, breekt een lans voor filantropische organisaties in crisistijd. Terwijl de bestrijding van het virus grote delen van ...
Schrijven voor de toekomst
Voor een boek dat ook een leidraad wil bieden ligt het er op tijd: Van campagne tot compromis, collegevorming in Nederlandse gemeenten 2010 – 2018. ...
S&V versterkt met Merle Helmus en Gideon de Jong
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) is vanaf de oprichting in 2011 een kweekvijver voor jong en hoog gekwalificeerd talent. In de spilfunctie van algemene ondersteuning van ...
DDA: gratis digitale spreekuren voor organisaties in nood
Dutch Digital Agencies (DDA), brancheorganisatie van de 140 digitale topbureaus van Nederland en opdrachtgever van S&V, lanceert de zogeheten Digital Help Squad: met online digitale ...
Schinkelshoek & Verhoog: nu van kelder tot zolder
Begonnen in 2011 op de begane grond breidt Schinkelshoek & Verhoog nu verder uit. Om de medewerkers en associés, die in aantal toenemen, een dak ...
Modernisering Haagse Signalen: Compleet, mobielvriendelijk beeld van ontwikkelingen rondom Binnenhof
De monitorservice van Schinkelshoek & Verhoog vernieuwt. In samenspraak met onze opdrachtgevers rolt komende weken een nieuwe opmaak van de Haagse Signalen uit. Dit digitale ...
Taal als Zwitsers zakmes
Schrijftrainingen voor beleidsmedewerkers Wie zijn taal beheerst, heeft een Zwitsers zakmes om zijn doelen te bereiken. Woorden kunnen iets duidelijk maken, maar ze kunnen ook ...
Voorspellen is moeilijk… Vooral als het de toekomst betreft
Deze klassieke uitspraak van Wim Kan schoot me te binnen toen ik bedacht hoe snel en hoe ingrijpend een onverwachte ontwikkeling de actualiteit kan veranderen. ...
Schinkelshoek & Verhoog met Patrick Gibbels thuis in Brussel
Met Patrick Gibbels is Schinkelshoek & Verhoog niet alleen thuis in Den Haag, maar ook in Brussel (thuisinbrussel.eu). Gibbels Public Affairs is gevestigd op steenworp ...