De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle aandacht was in eerste instantie gericht op de Haagse politiek en de ontwikkeling van de website www.klassieken.nu inclusief bijbehorende nieuwsbrief. In de tweede fase gaat het nu om het meer zichtbaar maken van de klassieke talen en klassieke cultuur.
Wat gebeurt er allemaal op de scholen? Welke bijzondere activiteiten worden er georganiseerd en hoe ervaren leerlingen hun gymnasiale vorming? In de kernboodschap is geformuleerd dat de klassieken de moderne samenleving verbinden. Hoe krijgt dit vorm in de praktijk?
Om hier achter te komen, werken we hard aan het opbouwen van een landelijk netwerk van ambassadeurs op zelfstandige gymnasia en gymnasiale afdelingen van scholengemeenschappen. Er gebeurt verrassend veel op de scholen en een aantal ambassadeurs heeft hier inmiddels over geschreven op de website. De klassieke talen en de klassieke cultuur worden geïntegreerd en verbonden met onze tijd. Ook in de eindexamenopgaven. Deze verbinding wordt zeer gewaardeerd door de leerlingen. De klassieken komen ook aan bod op Lowlands, staan middenin hun leven.
Op de nazomerconferentie van de VCN kwam dit verbinden eveneens uitgebreid aan de orde. Professor Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Leiden, lichtte haar succesvolle onderzoeksproject ‘Anchoring Innovation’ toe. Hierin staat het verbinden van het nieuwe met het bekende centraal. “Een succesvolle innovatie is met name het gevolg van herkenning. Met de technologische waarde alleen red je het niet.”
En dat is precies wat de campagne Klassieken.nu beoogt: het herkenbaar maken van de waarde van de klassieken. Daar ligt ook de opdracht aan de gymnasia. De ondersteuning van Schinkelshoek & Verhoog bij dit project wordt zeer gewaardeerd.
Klaas Taselaar
September 2017
Nieuwsarchief
S&V wenst u fijne feestdagen
Beste lezer, Op dinsdag 31 december 2019 pakte de Volkskrant uit met een groot artikel getiteld ‘Wat ze allemaal dachten over 2020’. De schrijver had ...
Hoe staat het met je P’s?
Op weg naar de Kamerverkiezingen Hoe staat het met de P’s? Winnaars en verliezers van verkiezingen kun je maanden van tevoren zien aankomen. Het is ...
Druktemakers
Terwijl ik mogelijke onderwerpen overdacht voor deze bijdrage, schoot me te binnen dat ik weliswaar over van alles en nog wat een mening heb en ...
Jaap Harrewijn nieuw bij S&V
Schinkelshoek & Verhoog versterkt zich opnieuw met jong talent. Wij zijn verheugd Jaap Harrewijn (1993) te verwelkomen aan boord van ons kantoor. Jaap Harrewijn studeerde ...
Jasper van Hylckama Vlieg versterkt S&V
Jasper van Hylckama Vlieg (1977) is sinds kort aangesloten bij Schinkelshoek en Verhoog, waar hij zich vooral zal bezighouden met de ontwikkeling van S&V Training, ...
‘De overheid moet niet meebewegen, maar vooroplopen’
Schinkelshoek en Verhoog ondersteunt de Stichting Digitaal Burgerschap Nederland, die net als S&V is gevestigd aan het Smidswater 27 in Den Haag. Meer informatie ...
Al ‘Zoomend’ door Brussel: lobbyen in coronatijd
Lobbyen, dat is people business. Je moet elkaar in de ogen kunnen aankijken wanneer je iemand van je zaak wil overtuigen. Je moet lichaamstaal kunnen ...
Vooruitgang
Als vrouw groei je, ook in het Nederland van nu, op in een systeem van subtiel en stilzwijgend seksisme. Net zoals er institutioneel racisme bestaat. ...
Luisteren naar de burger
Niet direct de sterkste politieke kwaliteit: luisteren. Niet naar elkaar en evenmin naar ambtenaren of naar de burger. Maar met de verkiezingen voor de boeg ...