Een van de beste berichten van 2022 was wat mij betreft het nieuws dat complotdenker Alex Jones door een jury in de Amerikaanse staat Connecticut was veroordeeld tot het betalen van een boete van $ 965.000.000 aan nabestaanden van het bloedbad in het dorp Sandy Hook. Bij een schietpartij op een basisschool vielen daar op 14 december 2012 26 doden, onder wie 20 kinderen.
Jarenlang heeft Jones in zijn radioprogramma’s en op zijn website beweerd dat die slachting nooit had plaatsgevonden. Het was een ‘false flag’-operatie van tegenstanders van vrij wapenbezit, er waren geen slachtoffers gevallen, de ouders van de vermeende slachtoffers waren acteurs, noem maar op. Als gevolg van Jones’ spookverhalen waren die ouders jarenlang lastig gevallen en bedreigd. Toen de vader van een van de omgekomen kinderen zelfmoord pleegde, bood Jones via zijn advocaat excuses aan, maar suggereerde nog dezelfde dag dat de man was vermoord in verband met een schimmig verhaal over het onderzoek naar de Russische beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen.

Lars Kuipers © 2017
Foto: Nils van Houts
Gelooft zo’n man dat nou echt? Tijdens de rechtszaak heeft Jones toegegeven dat de slachting wel degelijk heeft plaatsgevonden, maar voor zijn volgers draait hij er sinds die tijd een beetje omheen.
Liegen als businessmodel. Kan het cynischer? De afgelopen decennia verdiende Jones miljoenen met zijn gejok. Ga maar eens kijken op zijn website infowarsstore.com. U treft er een uitgelezen collectie nuttige zaken voor het overleven van de Laatste Dag (Survival Shield, DNA Force, et cetera), T-shirts met “Biden for Nursing Home” en nog veel meer moois. Dat T-shirt zou ik stiekem wel willen hebben trouwens.
Hoe zit dat bij onszelf? In ons vakgebied doen wij aan ingekleurde waarheden. We framen er met zijn allen lustig op los, want de klant wil er graag een beetje leuk opstaan. En dat is op zich prima. In het publieke debat verdient elk argument het te worden gehoord. Behalve, wat mij betreft, als het argument een leugen is of gebaseerd is op onwaarheden. Een klant die regelrechte leugens verkoopt; het is mij nog nooit overkomen, maar een enkele keer was het op het randje. Een opdrachtgever waar je net iets te lang moet doorvragen eer er een antwoord komt waarvan je denkt: aha, zo zit het dus. En waarvan je vervolgens de hele tijd denkt: ik zeg dit nu wel, maar weet ik het ook echt? Zo’n klant zet je achteraf maar niet bij de referenties op je website, want je weet maar niet. Misschien ben ik roomser dan de paus. Daar heb ik vaker last van, hoor ik. Maar in mijn businessmodel hoort liegen niet thuis, en mocht dat toch zo zijn, dan heb ik het niet geweten.
Lars Kuipers
Nieuwsarchief
Speel in op ambtelijke rapporten richting Kamerverkiezingen
Achter de schermen zijn de voorbereidingen voor de volgende kabinetsperiode in volle gang. Na een jaar ploeteren, presenteerden eind april zo’n vijftien ambtelijke werkgroepen tweeduizend ...
Communiceren in crisistijd
Volgens de een waren de maatregelen te laat en gingen ze niet ver genoeg, voor de ander waren ze juist veel te strikt. Toch bestaat ...
Congressen in coronatijd
De wereld van Klaas Taselaar ziet er sinds twee maanden geheel anders uit. "Mijn beroep is het samenbrengen van professionals om kennis en meningen met ...
Goed doen tijdens en na Corona
Gosse Bosma, geassocieerd partner van Schinkelshoek & Verhoog, breekt een lans voor filantropische organisaties in crisistijd. Terwijl de bestrijding van het virus grote delen van ...
Schrijven voor de toekomst
Voor een boek dat ook een leidraad wil bieden ligt het er op tijd: Van campagne tot compromis, collegevorming in Nederlandse gemeenten 2010 – 2018. ...
S&V versterkt met Merle Helmus en Gideon de Jong
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) is vanaf de oprichting in 2011 een kweekvijver voor jong en hoog gekwalificeerd talent. In de spilfunctie van algemene ondersteuning van ...
DDA: gratis digitale spreekuren voor organisaties in nood
Dutch Digital Agencies (DDA), brancheorganisatie van de 140 digitale topbureaus van Nederland en opdrachtgever van S&V, lanceert de zogeheten Digital Help Squad: met online digitale ...
Schinkelshoek & Verhoog: nu van kelder tot zolder
Begonnen in 2011 op de begane grond breidt Schinkelshoek & Verhoog nu verder uit. Om de medewerkers en associés, die in aantal toenemen, een dak ...
Modernisering Haagse Signalen: Compleet, mobielvriendelijk beeld van ontwikkelingen rondom Binnenhof
De monitorservice van Schinkelshoek & Verhoog vernieuwt. In samenspraak met onze opdrachtgevers rolt komende weken een nieuwe opmaak van de Haagse Signalen uit. Dit digitale ...
