Op 28 maart jl. diende staatssecretaris Eric van der Burg van Justitie en Veiligheid het wetsvoorstel in voor de ‘Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’, beter bekend als de Spreidingswet. Het wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat de opvangproblemen in de asielketen het hoofd geboden wordt, en dat taferelen zoals in Ter Apel afgelopen zomer – waarbij asielzoekers buiten in het gras moeten slapen – tot het verleden behoren. Het kabinet kreeg echter veel kritiek te verduren op het wetsvoorstel—van de Raad van State, maar ook van de VNG en het COA. Wat houdt de spreidingswet precies in, en waarom is er zoveel kritiek?
Stabiele opvangcapaciteit
Op dit moment is het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) voor opvangcapaciteit afhankelijk van de medewerking van gemeenten. Op die manier krijgt het COA momenteel echter niet genoeg reguliere opvangplekken bij elkaar om alle asielzoekers in Nederland onder te kunnen brengen, zo blijkt ook uit het ‘gesleep’ met asielzoekers van locatie naar locatie. Een significant deel van de asielzoekers in Nederland is ondergebracht in crisis- en noodopvanglocaties, waar de voorzieningen lang niet altijd op orde zijn. Met de spreidingswet wil het kabinet daar verandering in brengen.
Daarvoor hanteert het zowel een wortel als een stok. Gemeenten krijgen straks een taakstelling voor de opvang van asielzoekers, net zoals ze die nu al hebben voor statushouders (vluchtelingen die al een verblijfsvergunning hebben gekregen). Daarmee worden asielzoekers via objectieve criteria verspreid over Nederland opgevangen. De wortel is een financiële beloning als gemeenten zich vrijwillig inspannen om de gevraagde opvangplekken – of zelfs meer – te realiseren. De stok is dat het Rijk uiteindelijke opvangplaatsen kan afdwingen als gemeenten tekortschieten. Gemeenten krijgen overigens wel de vrijheid om binnen de provinciegrenzen ‘deals’ te sluiten met andere gemeenten. Zo zou de ene gemeente ervoor kunnen kiezen een groot azc te faciliteren en wat meer asielzoekers op te vangen, terwijl een buurgemeente in ruil daarvoor huisvesting voor meer statushouders regelt.
Hoofdpijndossier
De spreidingswet is inmiddels een langlopend dossier en heeft staatssecretaris Van der Burg ongetwijfeld meerdere slapeloze nachten bezorgd. Na de chaos in Ter Apel in de zomer van 2022 hoopte hij met de spreidingswet genoeg opvangplekken te kunnen garanderen om te voorkomen dat de asielketen in 2023 weer vast zou lopen. De wet zou dan op 1 januari 2023 in moeten gaan. Uiteindelijk werd begin november de wet voorgelegd aan de Raad van State. Die had tot februari nodig om tot zijn advies te komen. De RvS concludeerde dat de wet complex en moeilijk uitvoerbaar is, en adviseerde het kabinet om het wetsvoorstel aan te passen, alvorens het naar het parlement te sturen. De VNG en het COA sloten zich grotendeels aan bij de kritiek van de RvS.
Van der Burg deed uiteindelijk niets met de kritiek en legde vorige week een ongewijzigde spreidingswet voor aan de Tweede Kamer. Dat lijkt vooral te zijn ingegeven door een politieke afweging; met al te veel aanpassingen zou de steun van Van der Burgs eigen partij – de VVD – in de Tweede Kamer voor het wetsvoorstel mogelijk niet zeker zijn. Met een verzoek om spoedbehandeling hoopt de staatssecretaris zijn spreidingswet nu vlot door de Tweede Kamer te krijgen, waarna de Eerste Kamer – na de recente Provinciale Statenverkiezingen – een groter obstakel zal zijn. Het kabinet heeft 1 januari 2024 nu als doel gesteld voor inwerkingtreding van de wet. Dat is maar liefst een jaar na de eerdere streefdatum, en zodoende wordt het ook deze zomer ongetwijfeld onrustig in Ter Apel.
Jelle Baartmans, april 2023

Jelle Baartmans
foto: Gerhard van Roon
Nieuwsarchief
Rutte’s overgangsbegroting
Prinsjesdag in politieke schemertijd Het aftredende derde kabinet van premier Mark Rutte neemt afscheid met een typische overgangsbegroting. Wat de regering vanmiddag aan de Eerste ...
S&V Dossier: Regeldruk voor maatschappelijke organisaties door war on terror
Maatschappelijke organisaties zien zich geconfronteerd met een steeds grotere regeldruk uit Den Haag, om van private partijen nog maar te zwijgen. Bewustwording helpt maatschappelijke organisaties ...
Demissionaire Prinsjesdag
Over een demissionair kabinet, een demissionaire Troonrede en een demissionaire Miljoenennota Hoe demissionair is demissionair? Volgende week, op Prinsjesdag, dient het zittende, demissionaire kabinet ...
S&V komt met nieuwe brochure
Wie ben ik? Een vraag die hoort bij een nieuwe fase. Ook als kantoor is het gezond om jezelf een spiegel voor te blijven houden. ...
Masterclass Citymarketing
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) en Castro Communicatie organiseren samen een Masterclass Citymarketing! Master Frits Huffnagel wijst de weg door de wondere wereld van city- en ...
De kabinetsformatie is rommelig en traag
Kabinetsformaties duren in Nederland lang. Wij zijn daaraan gewend. De huidige kabinetsformatie duurt lang en zal langer duren; dat is het probleem niet. De formatie ...
Eerste Binnenhoflezing schot in de roos
De eerste Binnenhoflezing aan het eind van het politieke seizoen was een schot in de roos. Prof. dr. Jouke de Vries zette op 7 juli ...
Onderbuik
Sociale media en rechters – groter kan de tegenstelling haast niet. Het onversneden onderbuikgevoel versus de weloverwogen beslissing. Niet gek dus dat de rechterlijke macht ...
Prof. Jouke de Vries: ‘Nederland heeft behoefte aan slow democracy’
DEN HAAG, 7 juli 2021 - Kamerleden zouden massaal Twitter moeten verlaten, politiek rechts zou niet op voorhand moeten worden uitgesloten van bestuurlijke samenwerking en ...