Het goede verhaal is van alle tijden. Bedrijven, organisaties, overheden – op hun tijd zijn ze allemaal op zoek naar een goed verhaal. Het goede verhaal is een herijking van het vertrouwde, een stip op de horizon, een richtsnoer voor keuzes en een basis voor alle denkbare vormen van communicatie.

Lars Kuipers © 2017
Foto: Nils van Houts
Journalist van huis uit, moet ik eerlijk bekennen dat ik aan het begin van de 21ste eeuw wel eens werd bevangen door onrust. Inter- en intranet, facebook, twitter, content management systemen – kon ik dat allemaal bijhouden? Was dat niet het domein van een aanstormende generatie whizzkids? Wat had ik, man van het gedrukte woord, in de wereld van de nieuwe media nog te zoeken?
Anno 2020 is die onrust helemaal weg. Ja, de digitale wereld is in toenemende mate een biotoop van jonge professionals die beroepen hebben waarvan niemand tien jaar geleden ooit had gehoord. En ja, voor een enkele professional is het hele veld niet of nauwelijks bij te benen. Maar wat bleef, is de roep om een verhaal. In een wereld die zich soms in een stroomversnelling lijkt te bevinden heerst continue drukte. Reorganisatie, inhaalslag, waan van de dag, politieke druk, de roep om meer klantgerichtheid, nieuwe bezems en een enkele keer oude wijn in nieuwe zakken, stuk voor stuk kunnen ze aanleiding zijn om jezelf de vraag te stellen: wat is mijn verhaal eigenlijk? En die vraag lijkt groter dan ooit.
Dé persoon om met die vraag aan de slag te gaan, is de man of vrouw met een journalistieke blik; iemand die nieuwsgierig rondkijkt en vragen stelt: wat bent u precies aan het doen? Waarom doet u dat eigenlijk? Wat wilt u ermee bereiken? Die de puzzelstukjes ophaalt, afstand neemt en denkt: wat zíe ik nu eigenlijk? Wat is het grote plaatje? En die vervolgens weloverwogen de stukjes op hun plaats legt.
Het resultaat is een verhaal. Een verhaal van vandaag, maar ook van morgen; vertrouwd en nieuw tegelijk, herkenbaar en toch ook verleidelijk. Het verhaal gaat over jou, over wie je bent en waar je naartoe wilt. Afhankelijk van je vraag kan het verhaal gaan over van alles: over de ziel van je organisatie, over de weg om te komen tot betere dienstverlening, over een concreet project of programma, of over de bijdrage die jij kunt leveren aan een betere samenleving. En met dat verhaal kun je aan de slag: als basis voor public affairs, in- en externe communicatie, het onderhouden van klantrelaties, cultuurverandering of marketingactiviteiten.
Soms voel ik me net een kapper, of beter: een visagist. Ik praat met opdrachtgevers en hoor wie of wat ze willen zijn, bedenk wat ik nodig heb en ga aan de slag. Ik knip de dode lokken weg, breng het levende haar in het gewenste model, licht hier en daar een accentje op en zet de klant voor de spiegel. Die ziet zichzelf, kijkt en kan een gevoel van tevredenheid niet onderdrukken: ik mag er best wezen!
Nieuwsarchief
Taghi en Pels Rijcken
In 2015 werd het toezicht op advocaten bijgeschaafd, en vorig jaar is geëvalueerd hoe dat uitpakt. Dat toezicht is in handen van dekens, de voorzitters ...
D66-minister moet nu daad bij het woord voegen
In een eerdere bijdrage over het Nederlands en Europees energiebeleid schreef ik dat klimaat en energie een terrein is dat “bij uitstek geschikt lijkt voor ...
De kracht van woorden
Begin deze maand stonden betogers voor het Hooggerechtshof in Washington. ‘Pro-life’ stond er op hun spandoeken, en ‘Choose love, choose life’. Aanleiding is een bericht ...
Schone handen
“Excuses Shell en een volledig vertrek uit Rusland”, “Scheepsbouwer Damen stopt voorlopig met leveren aan Rusland”, “Advocatenkantoor Houthoff verbreekt banden met Russische overheid en klanten”, ...
Het aftellen is begonnen…
Vanaf woensdagavond is het aftellen begonnen. De gemeentelijke verkiezingen waren niet meer dan een eerste, ruwe peiling voor de steun voor partijen rond Rutte IV. ...
Helden
Het krachtigste verhaal van de afgelopen oorlogsweken was natuurlijk dat van de grensbewakers op Slangeneiland. Geconfronteerd met een hardvochtige Russische marinecommandant die hen sommeerde de ...
Masterclass: De kunst van het voorzitten zonder hamer
16 maart gaan we weer naar de stembus om de nieuwe gemeenteraden te kiezen. De weken daarna kiezen de gemeenten hun nieuwe wethouders en de ...
Over burgerbetrokkenheid gesproken…
"Een petitie heeft op onze website nog nooit zo snel zo veel handtekeningen gekregen als die voor onmiddellijke afschaffing van het coronatoegangsbewijs", zegt Reinder Rustema, ...
Gemeenteraadsverkiezingen 2022: Valkuilen voor de formaties
Met de raadsverkiezingen zijn ook de gemeentelijke formaties in aantocht. Joan Smithuis geeft een aantal adviezen. De snelle wisseling van politieke generaties in gemeenten ...