Frits Huffnagel is sinds 2018 als associé verbonden aan Schinkelshoek & Verhoog. Zijn jarenlange ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes in grote steden als Amsterdam (‘I Amsterdam’) en Den Haag (‘Internationale stad van vrede en recht’) zet hij nu ook in voor de profilering van andere gemeenten. In samenwerking met Schinkelshoek & Verhoog organiseert hij in Eindhoven een seminar citymarketing, speciaal voor wethouders die hun stad op de kaart willen zetten.
Wat zijn de belangrijkste lessen die u heeft getrokken uit uw tijd als wethouder citymarketing in Amsterdam en Den Haag?
‘De belangrijkste les is dat het draait om bewoners, bedrijven en bezoekers en ook in die volgorde. In 2004 zakte de stad Amsterdam op lijstjes waarop we hoog wilden staan. De aantrekkelijkheid van Amsterdam als stad om in te wonen ging omlaag. Zo ook de aantrekkingskracht op ondernemers. Over de introductie van ‘I Amsterdam’ waren sommige bewoners wat sceptisch: ‘Waar is dat voor nodig?’, ‘Amsterdam heeft dat toch niet nodig?’, Maar door in te zetten op de drie kernwoorden creativiteit, handelsgeest en innovatie, is de stad veel sterker op de kaart gezet. Inmiddels hebben bewoners en ondernemers ‘I Amsterdam’ omarmt, zoals bleek uit de reacties op het weghalen van de letters op het Museumplein. Vele anderen willen ook wonen en ondernemen in de hoofdstad. Het toerisme is flink toegenomen, maar dat was zonder ‘I Amsterdam’ ook wel gebeurd.’
Rik Riezebos, city brand-adviseur voor onder meer Rotterdam en Utrecht, heeft aangegeven dat de nadruk bij ‘I Amsterdam’ teveel ligt op de bezoekers. Bent u het daarmee eens?
‘Complete onzin. Bezoekers zijn slechts één van de drie doelgroepen van citymarketing. Natuurlijk zijn er toeristen die komen voor coffeeshops en the Red Light District, maar door deze campagne hebben we Amsterdam geprofileerd als stad met een historische binnenstad die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en vele musea en bezienswaardigheden biedt. Overigens zouden Utrecht en Rotterdam veel meer kunnen profiteren van de aantrekkelijkheid van Amsterdam onder toeristen. Ik vermoed dan ook dat Rik een beetje jaloers is.’
Waarom denkt u dat de citymarketing in Eindhoven zo succesvol is?
‘Eindhoven heeft duidelijke keuzes gemaakt, zich geprofileerd als designstad. Er wordt ook vastgehouden aan die keuzes en er is het besef dat citymarketing geen sprintje is, maar een marathon. Eindhoven365 is een zeer geslaagde campagne. De rol van Peter Kentie daarin is onmiskenbaar. Tijdens het seminar zullen we daar dieper op ingaan, en hoop ik wethouders handvatten te geven hoe zij de lessen uit Eindhoven en andere steden kunnen toepassen binnen hun eigen gemeente.’
Hannah Ploeger
Den Haag, maart 2019
Nieuwsarchief
S&V wenst u fijne feestdagen
Beste lezer, Op dinsdag 31 december 2019 pakte de Volkskrant uit met een groot artikel getiteld ‘Wat ze allemaal dachten over 2020’. De schrijver had ...
Hoe staat het met je P’s?
Op weg naar de Kamerverkiezingen Hoe staat het met de P’s? Winnaars en verliezers van verkiezingen kun je maanden van tevoren zien aankomen. Het is ...
Druktemakers
Terwijl ik mogelijke onderwerpen overdacht voor deze bijdrage, schoot me te binnen dat ik weliswaar over van alles en nog wat een mening heb en ...
Jaap Harrewijn nieuw bij S&V
Schinkelshoek & Verhoog versterkt zich opnieuw met jong talent. Wij zijn verheugd Jaap Harrewijn (1993) te verwelkomen aan boord van ons kantoor. Jaap Harrewijn studeerde ...
Jasper van Hylckama Vlieg versterkt S&V
Jasper van Hylckama Vlieg (1977) is sinds kort aangesloten bij Schinkelshoek en Verhoog, waar hij zich vooral zal bezighouden met de ontwikkeling van S&V Training, ...
‘De overheid moet niet meebewegen, maar vooroplopen’
Schinkelshoek en Verhoog ondersteunt de Stichting Digitaal Burgerschap Nederland, die net als S&V is gevestigd aan het Smidswater 27 in Den Haag. Meer informatie ...
Al ‘Zoomend’ door Brussel: lobbyen in coronatijd
Lobbyen, dat is people business. Je moet elkaar in de ogen kunnen aankijken wanneer je iemand van je zaak wil overtuigen. Je moet lichaamstaal kunnen ...
Vooruitgang
Als vrouw groei je, ook in het Nederland van nu, op in een systeem van subtiel en stilzwijgend seksisme. Net zoals er institutioneel racisme bestaat. ...
Luisteren naar de burger
Niet direct de sterkste politieke kwaliteit: luisteren. Niet naar elkaar en evenmin naar ambtenaren of naar de burger. Maar met de verkiezingen voor de boeg ...