In 2010, 2014 en 2018 heb ik het formatieproces onderzocht in tien grote en middelgrote Nederlandse gemeenten.* Steeds veertig gesprekken met lijsttrekkers, verkenners, (in)formateurs en ambtelijke ondersteuners. Eén van de leerpunten betrof de vertrouwelijkheid van met name de verkenning en de informatie. Alle partijen worden bevraagd op hun wensen, verwachtingen, de hobbels die zij voorzien, no-go area’s en persoonlijke weerstanden. In het verlangen om deel uit te maken van het nieuwe college worden verrassende en zeer vergaande concessies gedaan, die onder geen voorwaarde naar buiten mogen komen. Want mocht de onderhandelaar geen deel gaan uitmaken van het nieuwe bestuur, dan moet hij/zij het oorspronkelijke standpunt weer kunnen innemen, en niet getrakteerd worden op uitspraken als ‘maar in de vertrouwelijkheid van de informatie zei u iets heel anders’.
Als Kajsa Ollongren dus naar buiten loopt met de mededeling dat links elkaar niet vasthoudt en dat partijen niet zo hechten aan een meerderheid in de Eerste Kamer, dan mogen we ervan uitgaan dat dit de eerlijke weergave is van de gesprekken. PvdA en GroenLinks hebben blijkbaar aangegeven bereid te zijn elk apart deel te nemen aan een nieuw kabinet. En gezamenlijk is de boodschap aan Rutte: laat die Eerdmans maar gaan. Brisant is de opmerking, bestemd voor het gesprek tussen de informateurs en Rutte, ‘Positie Omtzigt – functie elders’. Die kan maar uit één bron komen: Wopke Hoekstra. Andere partijen hebben in deze fase geen boodschap aan de verhoudingen in de CDA-fractie. En dus rest Hoekstra niets anders dan luidkeels ontkennen en spreken over het verlies van vertrouwen. Al met al zit de formatie hiermee behoorlijk vast. Omtzigt is incommunicado terwijl er duidelijkheid nodig is over hem en het CDA, gelet op de marges voor een meerderheid in de Tweede Kamer.
Het meest wonderlijk is wel dat de woorden ‘Positie Omtzigt – functie elders’ getypt op papier staan. Zoiets onthoud je. En laat je nooit door een ambtelijk ondersteuner uittypen. Vroeg of laat komt dat uit, al of niet via de Wob. Onbegrijpelijk van de voormalige secretaris-generaal van het ministerie van Algemene Zaken, Kajsa Ollongren, die nu als minister (AIVD) onze staatsgeheimen moet bewaken.
Joan Smithuis, 26 maart 2021
Nieuwsarchief
Rutte’s overgangsbegroting
Prinsjesdag in politieke schemertijd Het aftredende derde kabinet van premier Mark Rutte neemt afscheid met een typische overgangsbegroting. Wat de regering vanmiddag aan de Eerste ...
S&V Dossier: Regeldruk voor maatschappelijke organisaties door war on terror
Maatschappelijke organisaties zien zich geconfronteerd met een steeds grotere regeldruk uit Den Haag, om van private partijen nog maar te zwijgen. Bewustwording helpt maatschappelijke organisaties ...
Demissionaire Prinsjesdag
Over een demissionair kabinet, een demissionaire Troonrede en een demissionaire Miljoenennota Hoe demissionair is demissionair? Volgende week, op Prinsjesdag, dient het zittende, demissionaire kabinet ...
S&V komt met nieuwe brochure
Wie ben ik? Een vraag die hoort bij een nieuwe fase. Ook als kantoor is het gezond om jezelf een spiegel voor te blijven houden. ...
Masterclass Citymarketing
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) en Castro Communicatie organiseren samen een Masterclass Citymarketing! Master Frits Huffnagel wijst de weg door de wondere wereld van city- en ...
De kabinetsformatie is rommelig en traag
Kabinetsformaties duren in Nederland lang. Wij zijn daaraan gewend. De huidige kabinetsformatie duurt lang en zal langer duren; dat is het probleem niet. De formatie ...
Eerste Binnenhoflezing schot in de roos
De eerste Binnenhoflezing aan het eind van het politieke seizoen was een schot in de roos. Prof. dr. Jouke de Vries zette op 7 juli ...
Onderbuik
Sociale media en rechters – groter kan de tegenstelling haast niet. Het onversneden onderbuikgevoel versus de weloverwogen beslissing. Niet gek dus dat de rechterlijke macht ...
Prof. Jouke de Vries: ‘Nederland heeft behoefte aan slow democracy’
DEN HAAG, 7 juli 2021 - Kamerleden zouden massaal Twitter moeten verlaten, politiek rechts zou niet op voorhand moeten worden uitgesloten van bestuurlijke samenwerking en ...