Frits Huffnagel is sinds 2018 als associé verbonden aan Schinkelshoek & Verhoog. Zijn jarenlange ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes in grote steden als Amsterdam (‘I Amsterdam’) en Den Haag (‘Internationale stad van vrede en recht’) zet hij nu ook in voor de profilering van andere gemeenten. In samenwerking met Schinkelshoek & Verhoog organiseert hij in Eindhoven een seminar citymarketing, speciaal voor wethouders die hun stad op de kaart willen zetten.
Wat zijn de belangrijkste lessen die u heeft getrokken uit uw tijd als wethouder citymarketing in Amsterdam en Den Haag?
‘De belangrijkste les is dat het draait om bewoners, bedrijven en bezoekers en ook in die volgorde. In 2004 zakte de stad Amsterdam op lijstjes waarop we hoog wilden staan. De aantrekkelijkheid van Amsterdam als stad om in te wonen ging omlaag. Zo ook de aantrekkingskracht op ondernemers. Over de introductie van ‘I Amsterdam’ waren sommige bewoners wat sceptisch: ‘Waar is dat voor nodig?’, ‘Amsterdam heeft dat toch niet nodig?’, Maar door in te zetten op de drie kernwoorden creativiteit, handelsgeest en innovatie, is de stad veel sterker op de kaart gezet. Inmiddels hebben bewoners en ondernemers ‘I Amsterdam’ omarmt, zoals bleek uit de reacties op het weghalen van de letters op het Museumplein. Vele anderen willen ook wonen en ondernemen in de hoofdstad. Het toerisme is flink toegenomen, maar dat was zonder ‘I Amsterdam’ ook wel gebeurd.’
Rik Riezebos, city brand-adviseur voor onder meer Rotterdam en Utrecht, heeft aangegeven dat de nadruk bij ‘I Amsterdam’ teveel ligt op de bezoekers. Bent u het daarmee eens?
‘Complete onzin. Bezoekers zijn slechts één van de drie doelgroepen van citymarketing. Natuurlijk zijn er toeristen die komen voor coffeeshops en the Red Light District, maar door deze campagne hebben we Amsterdam geprofileerd als stad met een historische binnenstad die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en vele musea en bezienswaardigheden biedt. Overigens zouden Utrecht en Rotterdam veel meer kunnen profiteren van de aantrekkelijkheid van Amsterdam onder toeristen. Ik vermoed dan ook dat Rik een beetje jaloers is.’
Waarom denkt u dat de citymarketing in Eindhoven zo succesvol is?
‘Eindhoven heeft duidelijke keuzes gemaakt, zich geprofileerd als designstad. Er wordt ook vastgehouden aan die keuzes en er is het besef dat citymarketing geen sprintje is, maar een marathon. Eindhoven365 is een zeer geslaagde campagne. De rol van Peter Kentie daarin is onmiskenbaar. Tijdens het seminar zullen we daar dieper op ingaan, en hoop ik wethouders handvatten te geven hoe zij de lessen uit Eindhoven en andere steden kunnen toepassen binnen hun eigen gemeente.’
Hannah Ploeger
Den Haag, maart 2019
Nieuwsarchief
Wim Deetman: Het speelkwartier is nu voorbij, aan het werk!
De val van het kabinet-Schoof lag al besloten in de door Rutte uitgelokte val van zijn laatste kabinet op de asielzoekerskwestie. De vroegere verklaring ...
Ken de onderstroom en stop de uitstroom
Vandaag de dag staan weer alle lichten op groen voor ambitieuze politici in de dop. De kandidatenlijsten voor de landelijke politieke partijen staan weer ...
S&V wenst u een fijne zomer toe
Misschien vraagt u zich ook wel eens af hoe lang het allemaal nog maar geleden is: op de kop af een jaar geleden, 3 ...
Leermeesters: ‘Eerste antwoord altijd fout’
‘Eerste antwoord altijd fout. Niet omdat het niet goed is, maar omdat je er niet over hebt nagedacht’. Dixit Chiel Galjaard, docent van de ...
ChatGPT legt geïnterviewde woorden in de mond
Je kunt zeggen dat een interview mensenwerk is, en ik wil dat ook heel graag, maar de interviewende schrijver kan eigenlijk niet meer heen ...
Paul Rosenmöller: Wie was ooit de nar van het Binnenhof?
Wordt er een taboe doorbroken als je een ode brengt aan een voormalig collega als deze ook nog eens aan de andere kant van ...
Patrick Cammaert: Je blijft altijd verantwoordelijk
Bovenal in het militaire beroep zijn goed leiderschap en teamwork cruciaal. Leven en dood kunnen daarvan afhangen. Als een team verliest in de sport, ...
De NAVO als existentiële bedreiging
Op 24 en 25 juni vindt in Den Haag de veelbesproken NAVO-top plaats, die niet in de laatste plaats zal gaan over Oekraïne. De ...
S&V Raadgever Peter Mous: tien ICT-inzichten voor bestuurders
Achterin de middag gaat de telefoon: een bestuurder belt me die worstelt met ICT. Dat op zichtzelf hoeft geen verbazing te wekken. Al sinds ...