Als de uitslag van de Provinciale Staten verkiezingen één ding aantoont, is het de groeiende kloof tussen politiek en burger. Dit blijkt ook uit de lage opkomst (49%). Aldus PvdA-senator Marleen Barth, die donderdag 26 maart de workshop met het thema “Hoe nu verder in Den Haag?” leidde.
Bij zogenaamde second-order verkiezingen – de indirecte manier waarop de Eerste Kamerleden worden verkozen – is de mobilisatie van stemgerechtigden bij voorbaat al een lastige taak, omdat de kiezer het belang er minder van inziet én meer ‘experimenteert’ in haar stemgedrag dan bij Tweede Kamerverkiezingen. Middenpartijen moeten het vooral hebben van de mobilisatie van de eigen achterban. De PvdA is daar dit keer niet goed in geslaagd. Barth constateert dat minder dan 40 procent van de stemmers vrouw was, terwijl vrouwen vaak linkser stemmen dan mannen. Ook zijn veel jongeren thuis gebleven. De PvdA ‘doet’ het relatief goed bij jongeren en minder bij 60-plussers; het zou goed mogelijk zijn dat hier veel stemmen zijn blijven liggen.
In de landelijke politiek ziet Marleen Barth een tendens die is ingezet na de moord op Pim Fortuyn. Sindsdien is de politiek niet goed in staat geweest om tegenbewegingen op te vangen en is de politiek in zijn geheel populistischer geworden. Met de economische crisis is dat extra urgent geworden, omdat kiezers zijn gaan twijfelen aan de capaciteit van de politiek om problemen op te lossen. Om de kloof tussen burger en politiek te kunnen dichten, is er een nieuwe generatie politici nodig die laat zien dat zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de burger. En als het aan Marleen Barth ligt, zijn meer vrouwen daarbij onmisbaar.
Nieuwsarchief
Goed doen tijdens en na Corona
Gosse Bosma, geassocieerd partner van Schinkelshoek & Verhoog, breekt een lans voor filantropische organisaties in crisistijd. Terwijl de bestrijding van het virus grote delen van ...
Schrijven voor de toekomst
Voor een boek dat ook een leidraad wil bieden ligt het er op tijd: Van campagne tot compromis, collegevorming in Nederlandse gemeenten 2010 – 2018. ...
S&V versterkt met Merle Helmus en Gideon de Jong
Schinkelshoek & Verhoog (S&V) is vanaf de oprichting in 2011 een kweekvijver voor jong en hoog gekwalificeerd talent. In de spilfunctie van algemene ondersteuning van ...
DDA: gratis digitale spreekuren voor organisaties in nood
Dutch Digital Agencies (DDA), brancheorganisatie van de 140 digitale topbureaus van Nederland en opdrachtgever van S&V, lanceert de zogeheten Digital Help Squad: met online digitale ...
Schinkelshoek & Verhoog: nu van kelder tot zolder
Begonnen in 2011 op de begane grond breidt Schinkelshoek & Verhoog nu verder uit. Om de medewerkers en associés, die in aantal toenemen, een dak ...
Modernisering Haagse Signalen: Compleet, mobielvriendelijk beeld van ontwikkelingen rondom Binnenhof
De monitorservice van Schinkelshoek & Verhoog vernieuwt. In samenspraak met onze opdrachtgevers rolt komende weken een nieuwe opmaak van de Haagse Signalen uit. Dit digitale ...
Taal als Zwitsers zakmes
Schrijftrainingen voor beleidsmedewerkers Wie zijn taal beheerst, heeft een Zwitsers zakmes om zijn doelen te bereiken. Woorden kunnen iets duidelijk maken, maar ze kunnen ook ...
Voorspellen is moeilijk… Vooral als het de toekomst betreft
Deze klassieke uitspraak van Wim Kan schoot me te binnen toen ik bedacht hoe snel en hoe ingrijpend een onverwachte ontwikkeling de actualiteit kan veranderen. ...
Schinkelshoek & Verhoog met Patrick Gibbels thuis in Brussel
Met Patrick Gibbels is Schinkelshoek & Verhoog niet alleen thuis in Den Haag, maar ook in Brussel (thuisinbrussel.eu). Gibbels Public Affairs is gevestigd op steenworp ...