Een opmerkelijke gang van zaken. De hele Tweede Kamer volgt, zij het met twee verschillende moties, een tierende Wilders, de man die altijd zo’n moeite heeft met de grondwet. De Kamer vergeet—of wil niet weten—dat vertrouwelijkheid de essentie is van verkenning en informatie. Liever alle ballen op Rutte. Geen nieuw leiderschap te bekennen bij het pretentieuze D66, dat met het CDA koos voor de eigen motie van afkeuring. Geen geheugen bij een ervaren bestuurderspartij als de PvdA, die Wilders’ motie van wantrouwen volgde. Maar zonder twijfel heeft die fractie, net als GroenLinks, eerst de koppen geteld alvorens te constateren dat zij deze zonder directe gevolgen kon steunen.
Natuurlijk, ‘Pieter Omtzigt functie elders’ verdient geen schoonheidsprijs. Het kan een suggestie zijn geweest van de betrokken ambtenaren. De collectieve geheugenflauwte van Rutte en de betrokken verkenners maakt het niet beter. Dat Omtzigt in de gesprekken tussen deze drie aan de orde kwam is vanzelfsprekend, want belangrijk voor de stabiliteit van het CDA als beoogde regeringspartij. Geen reden om dat te ontkennen. Maar over de invulling van zijn functie gaan anderen niet, althans niet in deze fase. Dat is werk voor de formatie. Dat geldt evenzeer voor de toekomst van Rutte zelf.
Hoe kon dit zo gebeuren? Na de uitschakeling van de rol van het staatshoofd in de (in)formatie zitten we nog steeds met een onvolwassen gewoonte. Het optreden van de Kamervoorzitter in dezen was ook onduidelijk en, sterker nog, de voorzitter in kwestie zat nu bovendien op een wiebelende stoel. En dus waren er al die (vaak nieuwe) fractievoorzitters. De constitutionele geletterdheid, zoals Johan Remkes dat fraai verwoordde, is laag, ook onder meer ervaren lijsttrekkers. Er bestaat geen draaiboek voor de formatie (dat was mijn eigen conclusie na onderzoek van gemeentelijke formaties in 2010, 2014 en 2018[1]). En zo leidde de gretigheid om zelf de regie te nemen tot de aanstelling van twee verkenners, die te dicht op de politiek zaten.
Ook de persoon van Rutte speelt een rol. Politieke leiders weten dat er een onverwachte einddatum aan hun houdbaarheid zit, maar laten zich er altijd weer door overvallen. Rutte onderkent dat en speelt met vuur door steeds opnieuw een haperend geheugen als verdedigingslijn op te werpen. Dat irriteert. Een aardige parallel: in de week van het debat sprak de oude rot Tony Blair tegenover de BBC zijn verbazing uit over hoezeer hij als jong bestuurder altijd op veel waardering mocht rekenen, terwijl hij nog niets kon, en als ervaren bestuurder de toorn van de publieke opinie moest trotseren op de toppen van zijn kunnen.
Zo kwamen we dus in een situatie die in feite uitzichtloos was. Want de VVD zou in deze fase van de formatie nooit afstand doen van haar succesvolle lijsttrekker. En zonder de VVD is geen kabinet mogelijk. Hoeveel zetten denken fractievoorzitters eigenlijk vooruit? Of vertrouwden zij op de tijd, waarvan men zegt dat hij alle wonden heelt? Daartoe is de informatie in handen gegeven van een oud-ambtenaar op afstand van de politiek: Herman Tjeenk Willink. Tot opluchting van de meeste fractievoorzitters. Tjeenk Willink weet al sinds Den Uyl dat vertrouwelijkheid onmisbaar is om tot resultaat te komen. Maar er zijn meer voordelen aan deze keuze verbonden. Vertrouwen tussen burger en politiek is zijn uitgangspunt. Dat vraagt om een draagvlak waarbij ook oppositiepartijen inbreng krijgen. Om een opener en menselijker verhouding met burgers. Daar is Nederland hard aan toe. Niet alleen in de relatie tot de overheid. Er zit te veel achterdocht in onze samenleving. De voortdurende vraag naar rapportages en verantwoording in het onderwijs, in de zorg, in het personeelsbeleid zijn voorbeelden. Het zou goed zijn wanneer de politiek dat bredere verband, die Nederlandse hang naar bureaucratie, eens aan de orde stelt. Tjeenk Willink intussen kan voortbouwen op zijn ervaringen als informateur in 2017.
Joan Smithuis, 21 april 2021
[1] Joan Smithuis, Hub van Wersch en Joop van den Berg, Van Campagne tot Compromis. Collegevorming in de Nederlandse gemeenten, 2010-2018, Boom 2019. ISBN 9789024430314.[:]
Nieuwsarchief
Staat Schoof (op) voor hét algemeen belang?
Na het Hoofdlijnenakkoord van mei dit jaar was het aan het Kabinet Schoof daarvan een regeerprogramma te maken. Een nieuwe werkwijze die waarschijnlijk niet snel ...
Tim van Spanning-tocht behaalt doelbedrag
Ongeveer dertig deelnemers maakten op 7 september hun borst nat voor de tweede Tim van Spanning-tocht. Ze deden dat in de Wereld Suïcide Preventie Week ...
Leermeesters: ‘Het is anders!’
In 1975 begon ik als stagiaire in de advocatuur bij het Amsterdamse kantoor Stibbe, Blaisse & De Jong. Mr. Stibbe, toen achter in de zestig, ...
Martijn Schroevers aan boord van S&V
Met plezier verwelkomen wij Martijn Schroevers op het tableau van ons kantoor. Niet alleen weet hij in tekst en video complexe informatie te vertalen in ...
Neerlands hoop in bange dagen
Het opwindende verhaal van de Friese zeeheld kapitein Adriaan de Roock kwam pas onlangs weer aan het daglicht. Zijn zeereis van 1781, ten tijde van ...
Regering: red de redelijke termijn!
“Vijftig jaar EVRM en nog steeds te laat”. Zo luidt de titel van een bijdrage die ik in 2000 schreef voor het boek “50 jaar ...
Verkiezingen, hoe moet dat nu?
Gewetensvraag: heeft u bij de Europese verkiezingen begin deze maand geld ontvangen om op een bepaalde partij te stemmen? Een paar tientjes bijvoorbeeld? Zodat u ...
Van Traa revisisted
Begin december 2020 ziet een vrouw, die in een naburige stad naar de rechtbank moet, als ze instapt in haar auto twee mannen, en die ...
Politiek niemandsland
1 juli deelt het jaar in tweeën, maar vormde dit jaar ook een soort politiek niemandsland tussen het land van Mark Rutte en het land ...