De campagne Klassieken.nu van de Vereniging Classici Nederland (VCN) gestart in het kader van de herziening van het onderwijscurriculum, komt in de volgende fase. Alle aandacht was in eerste instantie gericht op de Haagse politiek en de ontwikkeling van de website www.klassieken.nu inclusief bijbehorende nieuwsbrief. In de tweede fase gaat het nu om het meer zichtbaar maken van de klassieke talen en klassieke cultuur.
Wat gebeurt er allemaal op de scholen? Welke bijzondere activiteiten worden er georganiseerd en hoe ervaren leerlingen hun gymnasiale vorming? In de kernboodschap is geformuleerd dat de klassieken de moderne samenleving verbinden. Hoe krijgt dit vorm in de praktijk?
Om hier achter te komen, werken we hard aan het opbouwen van een landelijk netwerk van ambassadeurs op zelfstandige gymnasia en gymnasiale afdelingen van scholengemeenschappen. Er gebeurt verrassend veel op de scholen en een aantal ambassadeurs heeft hier inmiddels over geschreven op de website. De klassieke talen en de klassieke cultuur worden geïntegreerd en verbonden met onze tijd. Ook in de eindexamenopgaven. Deze verbinding wordt zeer gewaardeerd door de leerlingen. De klassieken komen ook aan bod op Lowlands, staan middenin hun leven.
Op de nazomerconferentie van de VCN kwam dit verbinden eveneens uitgebreid aan de orde. Professor Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Leiden, lichtte haar succesvolle onderzoeksproject ‘Anchoring Innovation’ toe. Hierin staat het verbinden van het nieuwe met het bekende centraal. “Een succesvolle innovatie is met name het gevolg van herkenning. Met de technologische waarde alleen red je het niet.”
En dat is precies wat de campagne Klassieken.nu beoogt: het herkenbaar maken van de waarde van de klassieken. Daar ligt ook de opdracht aan de gymnasia. De ondersteuning van Schinkelshoek & Verhoog bij dit project wordt zeer gewaardeerd.
Klaas Taselaar
September 2017
Nieuwsarchief
Kees van der Staaij: Een scheutje hofnar graag
De hofnar kon in oude tijden dingen doen die anderen niet zomaar konden: op een speelse manier kritiek leveren op de machthebber. Gert Jan ...
Taakstraf binnen muren van gevangenis als geloofwaardig alternatief
Bied de taakstraf voor iets minder lichte misdrijven aan binnen de muren van de gevangenis. De noodzakelijke geloofwaardigheid van deze straf kan zo voor ...
Justitie, en een kleine geschiedenis van het tekort
Komende week stemt de Tweede Kamer opnieuw over een motie die zich verzet tegen vervroegde vrijlating van gedetineerden wegens capaciteitsproblemen binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen ...
Leermeester in onderzoek: het belang van vertrouwen en maatschappelijke relevantie
Van vliegtuigrampen tot treinongevallen, van industriële calamiteiten tot crises in de zorg – onderzoek naar dit soort voorvallen is belangrijk, maar geen exacte wetenschap. ...
De innerlijke nar in het collectief losmaken
Waar is de nar voor het Binnenhof? stelde Gert Jan Verhoog zich afgelopen nazomer de vraag. Eén nar, die dapper en dwarsdenkend de strijd aanbindt ...
Leermeesters: “Adem in, adem uit en als je niks voelt, is het ook goed”
De eerste keer dat ik Paul Röttger zie is in 2001. Ik ben drieëntwintig jaar oud; net afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten ...
Politieke lessen uit een oceaanoversteek
In de bibliotheek van een klein dorp op Martinique begeleiden vrolijke vogelgeluiden mijn laptop-getik. Ze hebben het naar hun zin in de tropische bomen waar ...
Neem de tijd in 2025
Nu het nieuwe jaar goed en wel op streek is, nemen we in onze rubriek Leermeesters graag een wijze raad mee uit de Achterhoek. Middenin ...
S&V Raadgevers: voor bestuurders
Soms heb je als bestuurder behoefte aan een goed gesprek met een raadgever die begrijpt waar je mee worstelt en die vanuit ervaring met je ...