In een eerdere bijdrage over het Nederlands en Europees energiebeleid schreef ik dat klimaat en energie een terrein is dat “bij uitstek geschikt lijkt voor grensoverschrijdend beleid”. Dat was in januari, voordat het Russische leger Oekraïne binnenviel en de Europese Unie zich genoodzaakt zag steeds steviger sanctiepakketten tegen de agressor af te kondigen. De EU heeft zich sinds 24 februari—de start van de grootscheepse invasie—zo mogelijk eensgezinder getoond dan ooit in de huidige samenstelling. Maar juist over de olifant in de kamer hebben de lidstaten tot op heden geen overeenstemming kunnen bereiken: het sanctioneren van energie-import uit Rusland.
Dit artikel is noch een oproep tot een volledige boycot van aardgas en olie uit Rusland, noch een pleidooi daartegen. Het is bedoeld om aan te stippen dat de EU verzaakt juist daar waar Uniebreed beleid verstandig zou zijn. Het wordt met de dag duidelijker dat iedere lidstaat zijn eigen koers vaart vis-à-vis Russische energieleveranties. Met name wat betreft aardgas zou dat toch wenkbrauwen moeten doen fronsen.
Estland, Letland en Litouwen waren vorige maand de eerste landen die Russisch aardgas volledig in de ban deden. Nederland kondigde aan voor het eind van het jaar van het Russisch gas af te willen. Duitsland en Italië willen dat ook, maar durven er geen datum aan te verbinden. Premier Draghi gaf wel aan een eventuele EU-boycot niet tegen te zullen houden (“Wat wilt u liever: vrede, of de airconditioning aan?”). Andere lidstaten, met name in Centraal- en Zuidoost-Europa, zijn minder uitgesproken, omdat zij vrijwel volledig op Russisch gas draaien.
Begrijpelijk wellicht, die uiteenlopende houdingen, vanwege de verschillen in mate van afhankelijkheid van Russische energie? Niet helemaal: het is een misvatting dat het ene EU-land makkelijk praten heeft omdat de afhankelijkheid van Russisch gas beperkt is, terwijl andere lidstaten volledig in de energie-houdgreep zitten bij het Kremlin. Als er één terrein is waarop de EU bij uitstek heeft geïnvesteerd in het verwezenlijken van de interne markt, is het energie—en met name aardgas. Sinds het Derde Energiepakket uit 2009 is er sprake van één Europese gasmarkt. Elke nationale ingreep in gasbeleid zal elders gevoeld worden, in prijzen dan wel volumes. Het is als het aanstampen van een molshoop. Het feit dat Nederland veel betaalbare LNG (liquide gas) uit andere landen kan importeren hangt één op één samen met de volledige afhankelijkheid van andere lidstaten van Russisch gas; zij concurreren daardoor niet op LNG-leveranties. En zoals energie-expert Jilles van den Beukel in zijn Trilemma-column aangeeft: “Het is aannemelijk dat een gedeeltelijke boycot van Russisch gas […] een groter prijseffect dan volume-effect zal hebben en daarmee de geldstroom naar Rusland zal verhogen.”
Welbeschouwd ligt er voor minister Rob Jetten van Klimaat en Energie een kans zowel als een verantwoordelijkheid. Hij is als eerste voluit minister van Klimaat en Energie en bovendien een D66-minister. We kennen D66 als partij die zich altijd sterk maakt voor meer Europese samenwerking en eensgezindheid. Jetten zou zich op dit terrein uitstekend kunnen profileren in tijden van crisis door in Brussel naar voren te stappen en zich sterk te maken voor een EU-brede aanpak. Als hij de neuzen dezelfde kant op kan krijgen zou dat de aanzet kunnen zijn tot een eensgezinde positie tegenover Rusland, waarbij geen enkele lidstaat in de kou staat—letterlijk en figuurlijk. Zeker nu Gazprom de gastoevoer naar Bulgarije en Polen heeft afgesloten wordt de situatie steeds urgenter. En het uitblijven van gecoördineerd beleid zou, wanneer burgers de crisis echt in hun portemonnee beginnen te voelen, weleens kunnen leiden tot populistische nationale maatregelen en daarmee toenemende onderlinge spanningen in de Unie

Jelle Baartmans
foto: Gerhard van Roon
Jelle Baartmans, 9 mei 2022
Nieuwsarchief
Italië
Op Twitter zie je tussen de grappige dierenfilmpjes, het gescheld en de oorlogsbeelden door soms nog wel eens iets nuttigs langskomen. Laatst nog: een onderzoek ...
Kij
Met welke persoonlijke voornaamwoorden moet je non-binaire personen aanduiden, die zich zowel hij als zij voelen of juist geen van beiden? Media gebruiken hiervoor wel ...
Chris van Dam: ‘De overheid is niet meer op voorhand te vertrouwen’
DEN HAAG, 6 juli 2022 – Twee jaar geleden startte de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) haar werkzaamheden, die uiteindelijk resulteerden in het rapport ‘Ongekend Onrecht’. ...
Komen we hier nog uit? Over ongekend onrecht en institutioneel wantrouwen
Twee jaar na de start van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag kijkt voormalig Kamerlid en commissievoorzitter Chris van Dam terug op het werk en de conclusies ...
Masterclass Gerdi Verbeet: maak tijd voor strandwandeling!
Corona heeft het vergaderen op z’n kop gezet. En dus ook de rol van de voorzitter. Online vergaderen gaat niet meer weg, terwijl met elkaar ...
Tegen de klippen op
Een vechtkabinet? Een tussendoortje? Een verlegenheidsoplossing? Een kabinet-dat-op-de winkel-past? Of toch een hervormingskabinet? Hoe het vierde kabinet van premier Mark Rutte de geschiedenis zal ingaan, ...
Beleidsontwikkeling in beeld: regie, wetenschap en bundelen van krachten
“Wetenschap vinden wij maar zo-zo. Analyseren vinden wij een no-go. Ze kunnen ons nog meer vertellen, maar wij geven niks om modellen.” Niels van der ...
Martin van Bruggen aan boord van S&V
Martin van Bruggen (1956) verbindt zich als associé aan Schinkelshoek & Verhoog. Van Bruggen is een ervaren en allround communicatiespecialist met een voorliefde voor het ...
Chris van Dam houdt Binnenhoflezing 2022
Chris van Dam houdt de tweede Binnenhoflezing. Van Dam verwierf aanzien als voorzitter van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag. Zijn commissie bracht hierover een onthullend rapport ...