S&V Raadgevers

Soms heeft een bestuurder behoefte aan een goed gesprek, met iemand die zijn of haar werk en wereld kent. Vroeg of laat kunnen er zaken spelen die je wilt bespreken met iemand van buiten de eigen organisatie. Soms zoek je een luisterend oor voor wat je hoog of dwars zit. Want er kan veel op je afkomen als bestuurder.

Wie bestuurt kan voor taaie vraagstukken en ingewikkelde keuzes komen te staan. Die kunnen zich richten op de lange termijn of zich plotseling aan je opdringen: waar doe je goed aan bij delicate perikelen en riskante incidenten? Niet zelden brengen ze ook spanning met zich mee. Als bestuurder sta je in de wind.

Je kunt dan behoefte hebben aan een gesprek met een raadgever die begrijpt waar je mee worstelt, discreet omgaat met wat je deelt, vanuit ervaring met je meedenkt over mogelijkheden voor een oplossing en ook rust brengt. Goede raad kan je op het spoor zetten van onderzoek of een helpende hand. Maar dat hoeft vaak niet eens. Wij zijn raadgevers met een schat aan kennis en ervaring. We staan bestuurders, toezichthouders en directeuren bij.

Onze expertise beweegt zich op het terrein van bestuur en toezicht, directie en organisatie, strategie en beleid, interim- en transitiemanagement, positionering en (crisis)communicatie, financiën en onafhankelijk onderzoek.

Werkzaam zijn we op het gebied van: bestuur, recht en toezicht, de (semi-)publieke sector, democratie, cultuur en media, filantropie, ngo’s, digitalisering, energie en human resource management.

Als kring van raadgevers houden we ons graag gereed om met u in gesprek te gaan.

j.vanberkel@saamverhoog.nl

06 – 12 88 09 64

Jan van Berkel

Maatschappelijk betrokken toezichthouder en bestuurder met brede ervaring en idealen in internationale samenwerking en ngo’s. Initiatiefnemer en bestuurder van diverse samenwerkingsverbanden en allianties.

Strategisch, verbindend en motiverend. Brede ervaring als bestuurder en strateeg voor organisaties in not-for-profit, semipublieke sector en filantropie. Denkt en kijkt van buiten naar binnen en heeft een sterke antenne voor percepties en verwachtingen van stakeholders en publieke opinie ten aanzien van governance en bestuur.

Econoom. Was eerder o.a. actief als directeur campagnes bij (Oxfam) Novib, bestuurder bij de Leprastichting, voorzitter bij Goede Doelen Nederland en president bij ILEP, federatie van internationale lepra NGOs. Voorzitter en tenor bij de Nederlandse Händelvereniging.

Jan heeft mij en een collega deskundig geadviseerd over onze positionering als bestuursleden van de internationale netwerken waar Defence for Children Nederland lid van is. Met zijn bestuurlijke ervaring in een internationale context en expertise op het terrein van governance spiegelde Jan ons in enkele brainstormsessies voor wat er mogelijk en onmogelijk is in deze rol en context. Dit hielp ons onze rol effectief in te vullen en onze invloed optimaal in te zetten. – Mirjam Blaak, directeur bestuurder Defence for Children Nederland

Ik heb enkele jaren met Jan van Berkel samengewerkt en hem leren kennen als een waardevolle adviseur en sparringpartner met visie. Met zijn jarenlange ervaring als bestuurder en toezichthouder in het maatschappelijk middenveld heeft hij voor onze sector en Goede Doelen Nederland veel betekend. – Margreet Plug, directeur bestuurder Goede Doelen Nederland

e.janssen@saamverhoog.nl

06 – 39 76 53 36

Eric Janssen

Eric Janssen is gespecialiseerd in bestuur en directievoering, interim- en transitiemanagement, organisatie- en strategisch advies, onafhankelijk onderzoek, toezicht en financiën. Hij is werkzaam voor bestuurders en toezichthouders op het snijvlak van de private en publieke sector, zoals in cultuur, democratie en media.

Eric adviseert en inspireert als communicator en mensenmens met humor. Hij is een energieke, ondernemende en creatieve strateeg, netwerker en bestuurder, evenals een zeer ervaren onderhandelaar en ‘stakeholder’ manager. Ook is hij gewend in politiek gevoelige organisaties te werken. Hij weet hoe politieke verhoudingen kunnen liggen en hoe die bepalend kunnen zijn voor besluitvorming. Niettemin verstaat hij de kunst ook in die context tegenstrijdige belangen te overbruggen en partijen duurzaam met elkaar te verbinden. Hij is sterk in schakelen tussen lange termijnstrategie en beslissingen van vandaag en morgen.

In financiën en transitiemanagement kan Eric zorg dragen voor een structureel rendabele organisatie, waarbinnen een goed sociaal beleid voorop staat. Vaak gaat het hierbij om een proces van professionalisering en cultuurverandering, (van aanbod- naar vraag gedreven gedrag), reorganisatie (decentralisatie van besluitvorming/operatie; opzetten van zakelijke activiteiten), om-, her- en bijscholing van personeel, saneren (aanpassen aan marktomstandigheden; onderhandelen over sociale plannen met vakbonden) en het realiseren van ‘creatieve’ financiering. Hierbij baseert hij alles op een adequate (cijfermatige) managementrapportage.

Eric was jarenlang bij organisaties op het snijvlak van de private en publieke sector, zoals stichting Internationaal perscentrum Nieuwspoort, EJX, SHB Havenpool, Kersten Hunik Groep, Vedior International.

kemper@kemperadvocaat.nl

020 – 670 44 60

Germ Kemper

Germ Kemper is sinds 1975 advocaat in Amsterdam. Vele jaren was hij voornamelijk actief in het mediarecht. Hij had journalisten, uitgevers en omroepen als cliënt, maar even vaak adviseerde hij personen en ondernemingen die zich door de pers onheus behandeld voelden en procedeerde hij daarover. Van 2007 tot 2013 was hij deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten, in een woelige periode waarin de overheid en de politiek kritisch naar het toezicht op de advocatuur keken en ingrijpende wijzigingen van dat toezicht verlangden.

Als Amsterdamse deken en eerste voorzitter van het in die jaren opgerichte Dekenberaad heeft hij aldus leren werken in een gecompliceerd maatschappelijk krachtenveld, naast de eigenlijke dekenrol met toezicht en het oplossen van problemen binnen de grote variëteit van de Amsterdamse advocatuur. De gecombineerde expertise op het gebied van publiciteit en in tuchtrechtelijke aangelegenheden komt met regelmaat van pas bij het begeleiden van professionals die, intern en soms ook extern, met problemen worden geconfronteerd.

p.mous@saamverhoog.nl

06 – 53 24 05 98

Peter Mous

Voor bestuurders, toezichthouders en commissarissen in (semi-)publieke en private sectoren die met ICT vraagstukken te maken krijgen, en hun kennis en ervaring op dit vlak willen verdiepen. Het kan hierbij onder andere gaan om: grootschalige digitale transformaties, complexe turn-arounds en strategische IT-initiatieven op boardniveau, scale- en startups, AI en security vraagstukken.

Met diepgaande kennis van zowel technische, operationele als managementaspecten van IT-projecten adviseert Peter Mous over implementatie van innovatieve oplossingen die zakelijke groei stimuleren en waarde creëren.

Zijn kerncompetenties zijn: strategische visie en leiderschap, veranderingsmanagement, project- en programmamanagement, stakeholdermanagement, innovatie en digitale transformatie.

Internationale ervaringen heeft hij met name in: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden, Litouwen, Roemenië en België.

Peter heeft 40 jaar ervaring opgedaan in de ICT, waaronder 32 jaar bij IBM. Hierna was hij als adviseur op directieniveau betrokken bij complexe IT-projecten en interim werkzaamheden. Tot najaar 2024 was hij 3,5 jaar commissaris en bestuurder bij Centric.

info@peterstroink.nl

06 – 10 92 56 00

Peter Stroink

Voelt zich goed thuis in de rol van strategische en ‘trusted’ adviseur van bestuurders, toezichthouders en (communicatie) directeuren. Natuurlijk als er lastige issues spelen of de reputatie in het geding is bij crises en calamiteiten. Maar ook als er geworsteld wordt met complexe positioneringsvraagstukken of als er keuzes gemaakt moeten worden voor een effectieve communicatie strategie.

Krijgt vaak de vraag van bestuurders of de organisatie wel het optimale uit de eigen communicatie- en reputatie inzet haalt. En helpt bestuurders hun eigen communicatieve rol intern en in het externe krachtenveld goed te vervullen.

Na een aantal jaren bij Shell heeft hij als directeur en partner voor Burson-Marsteller en Boer & Croon gewerkt en samen met anderen het bureau GKSV (nu Wepublic) in Amsterdam opgezet. Vanuit die bureaus deed hij niet alleen adviesopdrachten, maar was hij als interim directeur ook zelf eindverantwoordelijk voor de communicatie van bijvoorbeeld Heineken International en pensioenuitvoerder PGGM .

Nu is hij als zelfstandig adviseur de gesprekspartner voor bestuurders van uiteenlopende organisaties in bijvoorbeeld de zorg- en energiesector en bij overheden. Overal waar de actualiteit en de reputatie om een goed (persoonlijk en vertrouwelijk) gesprek en een gedegen advies vragen.

g.j.verhoog@saamverhoog.nl

06 – 52 53 98 97

Gert Jan Verhoog

Gert Jan Verhoog werkt vanuit maatschappelijk belang voor mensen die een wereld willen winnen. Dat doe hij op een breed terrein van onder andere democratie, openbaar bestuur en de wereld van het recht, uiteenlopende (semi-)publieke organisaties, onderzoeks- en adviescommissies, filantropie, cultuur, energie en de digitale sector. Werkzaam is hij in strategische advisering, positionering, (crisis)communicatie en public affairs. Gert Jan Verhoog begrijpt bestuurders.

Enkele reflecties op raadgeving door Gert Jan Verhoog:

Ik heb er grote bewondering voor hoe Gert Jan in zeer korte tijd rust creëerde en mij hielp om voor de ratio weer een plek aan tafel te krijgen. […] Gert Jan geeft de rol van raadgever weer de plek die hij verdient: een vertrouwenspersoon met inzicht en inlevingsvermogen. (Jan Willem van Hoogstraten, directeur TAQA Energy, Energiebeheer Nederland)

Zijn strategisch inzicht over hoe je in complexe organisaties beleidsresultaten kunt boeken, is sterk ontwikkeld. Hij combineert bij zijn adviezen scherpte en creativiteit met rust en vriendelijkheid. Een verademing in de hedendaagse hectiek van de mediacratie. (Jouke de Vries, voorzitter College van Bestuur Rijksuniversiteit Groningen)

Gert Jan luistert en stelt de juiste, scherpe vragen. Zijn brede achtergrond en interesse bieden een stevig klankbord waarmee je snel tot de kern komt en samen prioriteiten stelt. In discussies bouwt hij je inzicht stap voor stap uit. Gert Jans begeleiding naar het afwegen van persoonlijke vraagstukken of strategische keuzes is een natuurlijk proces en bovendien een aangename, hartelijke ervaring. (Jurjen van de Pol, werkzaam in (hoofd)redacties van (inter)nationale persbureaus en zakenbanken)